De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Ad Bakker, 3 okt 2012.

  1. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Inderdaad prachtig weer
     
  2. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Weer een mooie dag om het zaagsel in het bouwhok te verwerken. 20201227_091559.jpeg
     
    Hoosterw, Ronk, Marcus Botanicus en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Lekker zo’n kacheltje :)
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  5. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Milieu activisten draaien zich om in hun graf bij het zien van bruinkool briketjes... Maar dat stookt heerlijk :).
     
    Marcus Botanicus, Ronk, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Tja, maar ik ben ook wel eens lui. Ik gebruik ze alleen als ik m'n bouwvak voor een paar uur alleen laat. Met een pak kom ik de winter wel door. In de woonkamer stoken we een uiterst milieuvriendelijke rocket bell massakachel
     
    Marcus Botanicus en Ronk vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Daar zie ik ze wel graag die milieuactivisten.

    In hun graf :)
     
    Ronk en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  8. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Zolang deze regering elektra blijft propageren terwijl dat voor het over grote deel milieu onvriendelijk opgewekt wordt, maak ik me geen zorgen.
    Allemaal politiek correct gebrabbel. Alsof mijn gas fornuis of gas open haard iets bijdraagt terwijl er in de lucht, en op zee een hoeveelheid viezigheid de lucht ingeblazen wordt die wij met gas kacheltjes en fornuizen nóóit zullen kunnen evenaren. Oh ja, dat was het, alle hele kleine beetjes helpen, en dan hoeven we de echte problemen niet aan te pakken.
     
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Daarom bouwen wij toch die zeilschepen Hans, ter compensatie... :):)
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Omdat ik op het moment niet in staat ben om te bouwen zoals ik dat gewend ben, heb ik veel tijd besteed aan het lezen van allerlei verslagen die momenteel actueel zijn in de topic 'bouwverslagen historische zeilschepen'. En wat mij in het bijzonder opvalt zijn de vele problemen en vragen over het voorbereiden van de romp en de beplanking. Dit geld natuurlijk niet voor de oude rotten hier op het forum, maar voornamelijk voor mensen die nog maar aan het begin staan van deze hobby. Nagenoeg alle problemen die de revue passeren zijn allemaal uitvoerig besproken aan de hand van tekst en vele foto's in diverse verslagen en in de topic 'vaardigheden, tips en weetjes'.
    Nog niet zo lang geleden heb ik laten zien hoe het verjongen in zijn werk gaat in laatst genoemde topic en wederom ben/was ik van plan om weer uitvoerig te laten zien hoe het beplanken in zijn werk kan gaan in mijn verslag van de Willem Barendzs. Ik begin me echter stiekem af te vragen of dit eigenlijk wel nut heeft:rolleyes:. Ook denk ik, dat een afgesloten verslag waar je dus veel antwoorden in terug kan vinden over vragen die nu nog steeds opnieuw gesteld worden, langzaam in de vergetelheid raakt.....
     
  11. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dat is een terechte en juiste observatie Piet. Tevens, buiten het in vergetelheid raken, denk ik dat het makkelijker is om een vraag (wederom) te stellen dan een ellenlang verslag door te ploeteren om dat ene antwoord te vinden. Niet in de laatste plaats herken ik mijzelf daarin.
     
  12. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Heel terecht. Deze site bevat een schat aan informatie maar die is niet altijd even gemakkelijk te vinden (Door het bos zie je soms de bomen niet).
    Het verveelt me niet dat er 'nieuwe' vragen worden gesteld over zaken die reeds diverse keren zijn besproken geweest. Ik ook herken hierin mezelf...
     
    Marcus Botanicus en Herby63 vinden dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Dit forum is een echt rommeltje om iets te vinden, ook zijn er veel die niet weten hoe te zoeken of er niet de moeite voor willen doen. Ook zie je veel verslagen en topics die verkeerd staan.

    Je kan in je topic "tags" toevoegen. Maar in het verslag kan dat per post ook volgens mij. Waar is die "spoiler" knop eigenlijk voor?

    Naamloos-2.jpg
    is die om het zoeken te vergemakkelijken.
    In dat geval kan je aan het begin van je post een kernwoord toevoegen dat dan makkelijk te vinden is.
     
    Marcus Botanicus en pietsan vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat is duidelijk, het is dus maar net hoe je het bekijkt. Dn ga ik maar gewoon verder met mijn verslag(en) zoals ik dat gewend ben (en dan maar hopen dat er niet alleen plaatjes worden bekeken, maar ook wat aandacht word besteed aan de tekst;)). Zelf steek ik ook nog steeds regelmatig wat op van anderen hier op het forum en als ik iets nieuws zie wat ik de moeite waard vind, dan sla ik dat op, op mijn pc, zodat ik het altijd makkelijk kan terug vinden.
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dat het een rommeltje is, is ook gedeeltelijk aan ons zelf te wijten.
    laat ik een vb nemen zonder de auteur ook maar iets willen te verwijten.
    het topic 'vaardigheden, tips en weetjes'. is een zeeer lovenswaardig initiatief, was het niet dat iedereen hier een beetje van alles gaat posten.
    Ware het michien niet beter om voor elk probleem 1topic te maken waar dan enkel dat probleem word besproken.
    De titel zou dan de kern van het probleem zijn , beplanken, blokken maken, takels bevestigen, enz
    Helemaal goed zou dan nog een afzonderlijk subforum met de titel " tips een weetjes "zijn waarin deze topics ondergebracht kunnen worden.

    Stefhan, wat jij net aanhaald , daar wist ik het bestaan zelfs niet van :) , laat staan het doel en nut :)
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Absoluut Piet!
    Het is ook iets wat mij ook al een tijdje opvalt en soms ook wat irritatie bij me oproept . Ik denk dan zoiets als: hier is in het verleden door een verslagschrijver toch behoorlijk, in tekst en foto's, aandacht aangegeven. Je maakt een verslag ook om anderen op weg te helpen of een andere zienswijze te laten krijgen.
    Veel besproken handelingen zijn meer dan veelvuldig behandeld. Maar toch, zie ik ook graag weer een stukje uitleg van beplanken voorbij komen zoals je deed in je verslag.
    Ik gebruik veel het zoekvenster en type hierin "iets" van wat ik op dat moment moet gaan maken en kijk graag hiervoor in een ander verslag. Het laatste woordje wat ik typte was bijvoorbeeld "pardoens". Je krijgt dan direct meerdere pagina's van bouwers die laten zien hoe de pardoens gemaakt zijn.
    Ik heb zelf heel veel gelezen en bijgelezen hoe iets gemaakt moest worden. Dus ben ik anders gaan stroppen en knopen. Dus de beschreven handelingen doen er wel toe!
    Maar vaak stellen nieuwelingen uit onwetenheid de vragen omdat ze mogelijk de weg niet echt vinden op het forum. Het zijn vaak ook de mensen die een amper begonnen verslag laten stilvallen en vervolgens hoor je nooit meer van ze.
    Wat me ook opvalt is dat iedereen snel roept: Mooiiiii en PRACHTIG gedaan!!!!! zonder eigenlijk echt hun gedachte te laten spreken en een stukje kritiek te durven neerschrijven. In oudere verslagen gebeurde dit veel meer. We hebben er tenslotte veel meer aan als er iemand met opbouwende kritiek schrijft lijkt me:) Dus daar wil ik de uitdaging ook neer leggen, om vooral te zeggen waar het op staat.
     
    Marcus Botanicus, Herby63, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat laatst wat Hans G nu zegt dat is natuurlijk wel een puntje, maar als iemand hier een bootje laat zien waar hij apetrots op is, maar waarvan je denkt dat lijkt nergens op, dan denk ik dat je wel heel voorzichtig moet zijn met kritiek.
    En verder viel dat wat Piet hier als eerste opmerkte mij ook al meerdere keren op, daarom verwijs ik het liefste naar een verslag waarvan ik weet dat het daar uitvoerig in besproken is, volgens mij leren ze daar meer van als wanneer je het nog een keer in hun eigen verslag voorknaagt
    Ik doe dat persoonlijk ook het liefst, eerst door een paar verslagen heen, en als je het dan nog niet snapt, kun je altijd de vraag stellen.
     
    Marcus Botanicus, Herby63 en pietsan vinden dit leuk.
  18. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Tja de vraag over de beplanking van de Victory is blijkbaar een beetje verkeerd opgevat, ik wist zelf de fout wel maar eigenlijk was de vraag alleen maar hoe los ik dit op, moet ik dit weer afbreken. Belangrijk is denk ik ook hoe de vraag word gesteld. De tips die voorbijkomen lees ik zeker wel en gebruik ik ook maar omdat ik nog een groentje ben stel ik vragen hoe ik het specifiek op dat model moet toepassen.
    Ikzelf merk ook weleens dat ik eerder vooral in de eerste maanden ook weleens liep te slijmen wat ik normaal helemaal niet gewend ben. En ik heb eraan gewerkt om ervoor te zorgen dat ik ook kritiekpunten probeer te noemen. En dat is soms weleens lastig...
     
  19. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    En ik hoop ook echt dat iedereen in mijn verslag gewoon zegt als ik gemakzuchtig doe of iets verkeerd doe, zodat ik mijn model veel mooier kan maken als nieuweling.
     
    Pingu57 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat klopt natuurlijk wel wat je schrijft hoor Peter dat iemand apetrots is en dat er dan voorzichtig moet worden gereageert. Maar ik bedoel dan vooral de opbouwende kritiek. Ik stond net op het punt trouwens mijn opnieuw geverfde leeuw te plaatsen met een foto. Omdat ik gisterenavond nogal laat was, kwam ik hier niet meer toe maar appte de afbeelding nog wel naar een ander forumlid. Zijn leterlijke woorden en reactie was... Beter!...met andere woorden "ik vind het eigenlijk nog niets"... Maar later wees me er wel op, hoe het beter kon! En dat bedoel ik eigenlijk met opbouwende kritiek:)
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2020
    arvaa en Pingu57 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina