De zoveelste beginners thread

• Topicstarter Topicstarter Blommetje92
  • Startdatum Startdatum
B

Blommetje92

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van modelbouw en zoek dus hulp om te starten. Ik heb vroeger een speelgoed RC autootje gehad en heb nu zo'n klein goedkoop helicoptertje, maar wil nu iets serieusers.

Ik ben altijd al erg geïnteresseerd in techniek en motoren (helaas heeft mijn vader me nooit echt aan een motor leren sleutelen), dus mijn oog viel al snel op een autootje met brandstofmotor.

Ik heb al aardig wat op internet rond gekeken, maar ik vind steeds vooral RTR modellen. Eigenlijk ben ik opzoek naar een bouwpakket. Ook is mijn budget niet erg hoog. €300 is denk ik wel het maximum. (voor de spullen die er voor het rijden nog bijkomen heb ik wel geld tegen de tijd dat de auto in elkaar zit)
Met tweede handsspullen waaraan ik wat moet sleutelen heb ik ook geen problemen.

Misschien is het ook wel een idee om een RTR set helemaal uit elkaar te halen en weer op te bouwen,, maar ik weet eigenlijk niet of dat wel zo verstandig is...

Ik woon in Hengelo en ik ben eigenlijk opzoek naar een off-road model. Ik heb al een beetje rondgekeken bij jullie verkoop gedeelte en heb een paar modellen gevonden die misschien wel interessant zijn:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-autos/147938-1-8-buggy-hpi-trophy-3-5-199euro.html
http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-autos/148109-zeer-grote-verkoop-hpi-savage-hpi-mt2-traxxas-cen-hyper7-pbs-pro-autos-onderdelen-en-meer.html
http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-autos/148051-hpi-savage-25-rtr-4wd-2speed-compleet.html
http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-autos/147404-revo-3-3-platinum-edition-nu-%80-225-veel-extras.html
Als jullie iets anders weten of andere ideeen hebben, dan hoor ik het graag!:)

Groetjes,,

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je nog echt een beginner bent is de savage en de trophy denk ik nog wat te groot. Dan kan je beter met de HPI mt2 beginnen. Dat is een 1/10 wagen en makkelijker om ermee te leren.
Iedereen is hier denk ik wel met een 1/10 model begonnen inclusief mijzelf;).
Dus ik zeg de mt2!

Je hebt bij jou in de buurt (racing twente) een goede RC winkel. loop daar eens binnen zou ik zeggen.
Ik heb met hetzelfde idee rondgelopen en eigenlijk is RTR niet erg, want voor je het weet ben je toch aan jouw auto aan het sleutelen zeker als het een model betreft met veel HOP UPS. 300 euro is namelijk gewoon best krap voor een bouwpakket. voor 160 euro heb je een bouwpakket van Ansmann en daar moet je motor, servo, humppack en zender nog bijtellen. ga je dus net (niet redden)

Mijn advies, begin met een RTR!

Als je nog echt een beginner bent is de savage en de trophy denk ik nog wat te groot. Dan kan je beter met de HPI mt2 beginnen. Dat is een 1/10 wagen en makkelijker om ermee te leren.
Iedereen is hier denk ik wel met een 1/10 model begonnen inclusief mijzelf;).
Dus ik zeg de mt2!

Ben toch met een 1/8 nitro begonnen hoor :p.
De HongNor X2 CRT PRO. Dit was wel een RTR. Maar dat is toch al een beest van een wagen.

Na een paar RTR's overgegaan naar een kit. Kwaliteit is over het algemeen toch beter.

Neemt niet weg dat met een krap budget idd beter een 1/10de rtr gekocht kan worden :).

1/10 Is inderdaad wat beter om mee te beginnen, maar dat laat niet weg dat als je het zeer interessant vindt een 1/8 natuurlijk veel vetter is! Deze kosten alleen wel wat meer en zitten denk ik dan ook boven je budget. Houd er wel rekening mee dat je niet alleen aanschafkosten hebt, maar soms ook nog redelijk hoge onderhoudskosten (vooral als je als beginner niet goed de handleiding en andere fora hebt gelezen en maar wat aankloot). Omdat ik twee Savage's heb zou ik deze dan ook ten zeerste aanraden. Ze hebben ook een kit, de HPI Savage X SS. Misschien die wat voor je?

Anders moet je maar eens op de HPI-site (HPI Europe - Radio Control Monster Trucks, Nitro RC Cars, R/C Option Parts and Accessories) rondsnuffelen of op traxxas.com, dat zijn beide wel goede merken.

Mijn mening is, tegenovergesteld van dat van Marcel, dat een kit verstandiger is, omdat je hier niet alleen veel van leert als beginner (wat ik toen zeer op prijs gesteld zou hebben), maar omdat je zelf zegt het ook leuk te vinden, wat het ook is.

Laatst bewerkt:
Waarom is 1:10 beter om mee te beginnen?
Beide modellen kennen dezelfde technieken en zal het niets uitmaken voor de beginners maar zie je wel dat bij de gemiddelde 1:10 juist vaak de meest crappy taiwanese motoren terug komen terwijl de 1:8 modellen toch vaak de betere motoren al mee krijgt. Ook omdat bij de 1:8 de motoren en koppeling meer universeler zijn geeft je dat ook in de toekomst meer mogelijkheden.

Als je het kan betalen kan je gerust een 1/8 nemen, is toch echt veel vetter dan een 1/10.

Was begin dit jaar gestopt met 1/8 en deed enkel nog 1/10de. Nu heb ik weer wat 1/8ste op de kast staan, en nog in de doos ook.
Die staan te wachten om gedurende de koude winter gebouwd te worden en tijdens de lente in gang te komen 8).

Back