deadband met fx30 en opto master basic 90

Allen,

Ik ben nieuw in het electro wereldje en nu merk ik dat ik flink wat deadband heb in het onderste bereik van mijn gas gebied. Ik heb een futaba fx30 met een master basic opto 90 regelaar. Nu begint mijn prop pas te draaien vanaf een tandje of 4 gas. Hoe kan ik dit er uit krijgen? Ik wil dat hij vanaf 2 tandjes gas al begint op te toeren. Zodat ik tijdens de landingen beter mijn vermogen kan fijn regelen.

Ruben,
Heb je er al mee gevlogen zo?
Al vliegende 'voelt' het namelijk minder vervelend dan het op de grond lijkt. Je kan eventueel een gaskromme aanbrengen. Dat worden dan drie punten, begin, eind en een iets opgetild punt die na twee tandjes gas net zo veel uitstuurt dat de motor aan gaat lopen.

Hans,

Ik heb er inderdaad al mee gevlogen. En ik kwam er nogal pijnlijk achter dat als je het gas dicht trekt bij een elctro kist. Dat de prop dan als een gigantische rem gaat werken ondanks dat je de prop ziet draaien. En vind het erg lastig op de huidige manier om te weten dat ik net genoeg gas geef om een mooie landing te maken. Ben alleen maar brandstof motoren gewend die altijd een staionair toerental hebben.

Ik denk dat het verkleinen van de dode band het dan alleen maar erger maakt.
Het gebied tussen aandrijven en remmen wordt dan kleiner waardoor de overgang nog minder controleerbaar wordt.
De reminstellingen van de master basic zijn overigens zo grof dat het eigenlijk geen bruikbare rem is voor kunstvlucht.

Ik wil eigenlijk helemaal niet remmen. Ik wil dat ik net als bij een brandstof kist een net stationair toerental heb tijdens de landing.

dit kun je doen door je throttle cut functie te gebruiken. Bij het aansluiten van de accu's throttle cut aanzetten, en als je wil vliegen loslaten, motor gaat dan stationair draaien.

Wil dit niet werken, dan kan je ook een vrije mixer gebruiken met "offset" om je "gas dicht" via schakelbaar omhoog te krijgen. De regelaar denk dan eigenlijk dat je je gas al een stukje open hebt staan.

Zo heb ik het in ieder geval werkend gekregen op mijn exp (weliswaar niet met een master basic regelaar)

Back