DeAgostini HMS Victory

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ronk, 25 nov 2020.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    ..
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2020
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    Is dit hem
     
  3. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Helena Geertje
    Nee, dag is volgens mij de pinas, deel 117
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    ik zal verder zoeken
     
  5. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Helena Geertje
    Doe dat
     
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    De lade kast waar alles in legt wordt momenteel verbouwd dus kan ik er niet bij .
    Later deze week waarschijnlijk wel
     
  7. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Helena Geertje
    Mooi rustig aan
     
  8. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Helena Geertje
    Iedereen bedankt voor de aanmoedigen!

    Ik zit dus te denken om verlichting in te bouwen, mijn plan is om een accu en schakelaar achter een gat in de romp te gooien, en dan dit gat wegwerken met een luik van hout beplakt met koper, achter de randen een magneetstrip waartegen het koper blijft zitten. Het onderste batterijdek is onbereikbaar voor verlichting, daar sluit ik de poorten, het middelste en bovenste dek kan wel nog. Ook de kajuit en de diverse lantaarns krijgen verlichting.
    Jullie ideeën hierover?

    Binnenkort een update
     
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Let op: koper is niet magnetisch, dus dat zal niet werken.

    Verder klinkt het inventief.
     
    Herby63 en Ronk vinden dit leuk.
  10. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Helena Geertje
    O daar moet ik dan iets op vinden
     
  11. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Helena Geertje
    Hoe kun je dat wel magnetisch maken... Stripje ijzer onder lijmen?
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat zou je kunnen doen. Het lijkt me wel nogal priegelig om te doen.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Helena Geertje
    Mariniers gaan geen uitdagingen uit de weg en jullie waarschuwen als ik gemakzuchtig word
     
  14. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Helena Geertje
    Dit is het kleurenlijstje die het royal navy museum heeft gebruikt voor het herschilderen voor de victory upload_2020-12-22_12-20-4.png
     
  15. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Helena Geertje
    Vol goede moed aan het beplanken gegaan, en de eerste zes gangen zitten erop. Allemaal redelijk strak, totdat ik tussen spant 11 en de gangen een spleet zag... de foto's verduidelijken. Hoe ga ik dit oplossen? en nog verdere tips wat ik fout doe bij het beplanken zijn welkom...
    upload_2020-12-28_16-47-56.png upload_2020-12-28_16-49-15.png

    Ook nog een vatenhouder gemaakt die gelukkig wel goed is gelukt. WJVM9427[1].JPG WJVM9429[1].JPG
     
    JDS73, Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    upload_2020-12-28_16-49-15.png
    bovenstaande foto, Ik weet niet of dit door de foto komt of toch zo op het model. Links (bakboord) en rechts (stuurboord) moet je gelijk laten lopen. Ze hoeven niet zoals de groene lijnen te lopen, dat bepaald de bouw, maar het verschil tov die haakse lijnen moet links en rechts wel hetzelfde zijn. Nu lopen de gangen ongelijk. Er komt nog een laag overheen, maar dit goed doen is een goede oefening en daarbij komt dat alleen maar ten goede van de vorm van het schip. Je hoeft dan ook minder te schuren.

    Ik zie dat je al met geschutpoorten bezig bent, daar zou ik nog een paar gangen mee wachten. (maar dat is persoonlijk)

    upload_2020-12-28_16-47-56.png

    Deze vond ik een beetje moeilijk aan te geven. Maar je moet meer kromming aan je gangen (planken) aanbrengen. en ook meer schuinte schuren aan je spanten. Het is heel belangrijk om deze stap goed te doen. omdat daar de basis van het geheel begint. En dan ook zorgen dat met het eerste plankje dit ook alle spanten raakt. Daar ga je met de volgende planken weer mee door. Ook zal je iets moeten verjongen om het geheel recht te krijgen zodat de plank over de volle breedte het spant raakt.
    Hier is veel geduld voor nodig en tijd. Dat geeft het beste resultaat.

    Verder ben je goed bezig, je vatenhouder is top.
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ronk, als ik jouw was, dan zou ik even een verslag van @pietsan lezen, van de Diana of de Sovereign of the Seas, daar verteld hij heel duidelijk in hoe je het spantenraam moet voorbereiden, en hoe het beplanken in zijn werk gaat. In zijn verslag van het Statenjacht wordt het volgens mij ook heel mooi beschreven.
    Ik kan het niet heel goed zien, maar ik heb namelijk ook het idee dat je je spanten nog wat beter zou kunnen afschuinen, dan krijg je een mooiere romp, en meer houvast voor je planken.

    Succes
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Rijk, zoals ik het zie betreft het inderdaad het schuren van de spanten, die dienen in een vloeiende lijn geschuurd te worden. Het openstaan aan de voorzijde heeft ook te maken met het niet tijdig verjongen, als ik zo kijk had de derde gang al verjongd dienen te worden aan de voorzijde. Als je deze verjongt duikt hij naar beneden waardoor hij eigenlijk al zelf naar de spanten draait. ;)
    De geschutspoorten dien je wel al na de zesde gang aan te brengen dit staat zo heel goed beschreven in de handleidingen, en let wel deze heeft een enkele beplanking dus houd daar wel rekening mee.
    Maar aldoende leert men, dus op tijd je vragen hier stellen, dan komt dat helemaal goed hoor :thumbsup::thumbsup:
    Succes verder,
    Gr Koos
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  19. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Helena Geertje
    Ja mensen volgens de bb hoefde ik nog niet te verjongen vandaar dat ik het niet had gedaan. Even wat schuren aan de spanten, maar hoe krijg ik dit nu goed? Planken loshalen en nieuwe aanbrengen?
     
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Zou ik wel doen, enne je hoeft niet bang te zijn hoor, er zitten planken genoeg in je pakket hoor :thumbsup::thumbsup:
     
    Ronk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina