Deans Marine Furie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten Kylstra, 29 okt 2021.

  1. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Zoals ik in mijn voorstelpost al had gemeld ben ik na ruim 35 jaar weer begonnen met de scheepsmodelbouw. Omdat ik het mij voormijn eerste model wat makkelijker wilde maken heb ik gekozen voor een bouwpakket. Daar ik in het verleden de Furie als eens had gebouwd en er van Deans Marine een pakket beschikbaar was heb daar dus voor gekozen (Foto 1).

    Het pakket bestaat uit een polyester romp (Foto 3) met laser gesneden onderdelen van HIPS (High Impact Polystyrene) en vacuüm getrokken delen ook uit HIPS. Bij het droog passen van een aantal onderdelen blijkt de pasvorm niet om naar huis te schrijven is en er zal veel geschuurd en gevuld moeten worden. Verder zitten er veel beslag-delen in het pakket van zacht gietmetaal en giethars. Aan alle beslag-delen zit het nodige aan werk om ze mooi te krijgen. De schroefas met koker heb ik meteen opzij gegooid. Die bestond uit een messing pijpje met kleine messing pijpjes als lagers. Ik denk dat het schip daarmee bij de Maiden trip al zou zinken. Daarom maar vervangen door een Roboesch.

    Na het droogpassen en bijwerken van een aantal delen zoals hak en roer heb ik het gat voor de schroefas geboord en pas geslepen. Daarna heb ik de schroefas met motor en een kort messing pijpje passend over schroefas en motor uitgelijnd en met 2 componentenlijm gefixeerd gelijktijdig heb ik de roerkoker vastgezet. Na uitharding van de lijm heb ik de schroefas met giet Epoxy verder vastgezet (Foto 4) Al met al ziet de kont er best goed uit zo, alleen heb ik de spinner van de schroef af moeten halen in verband met te krappe ruimte (foto 5). Na volledige uitharding van de Epoxy heb ik de motorfundatie uitgelijnd en eerst gefixeerd met UHU hart en daarna vastgezet met twee componentenlijm (Foto 6). Vooralsnog denk ik deze motor te gebruiken, maar als die niet bevalt vervang ik hem door een Aeronaut 620 race Navy met 3400 toeren.

    Vervolgens heb ik de nodige gaten uitgezaagd en geboord, zoals de patrijspoorten, spuigaten en kluisgaten. Verder heb ik om het dek goed op zijn plaats te krijgen 1,5 mm gaatjes in het berghout geboord waardoor ik cocktailprikkertjes kan steken voor de dekhoogte. (Foto 7)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 29 okt 2021
    Jan Walpot, Peter58, Jaap Smith en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Vandaag dacht ik maar eens iets kleins te doen en ben begonnen met het opbouwen van de sleeplier. Op bijgaande foto (Foto 8) even een voorbeeld van het afwerkingsniveau van de kit.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Daar zou ik toch even op reclameren Maarten. Misschien dat ze het af proberen te wimpelen als transportschade, maar dan hebben ze het niet goed verpakt. Niet geschoten is altijd mis. Gr. Klaas.
     
  4. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dag Klaas, dank voor je reactie. Ik heb overigens op meerdere plekken al gezien dat Deans niet zo zorgvuldig is en ik denk dus dat dit een structureel probleem is. Ik ga mij er niet druk om maken, we zijn nu eenmaal modelbouwers en we vinden er wel een oplossing voor.
    Ik zag overigens dat je op het bouwverslag van Piet van de Christiaan Brunings ook een reactie had gegeven over de dekbolling. Ook dat laat Deans structureel achterwege. Op de Furie zijn die in het model ook niet aanwezig. daar zal dus aan gesleuteld moeten worden, met als gevolg dat ook de opbouw was van scratch gemaakt moet worden en dat veel HIPS onderdelen de welbekende prullenbak in kunnen. Gelukkig heb ik ook de oude tekeningen van NVM nog waar ik veel kan afhalen. Even verschalen en klaar :)
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maarten, Het is maar net hoe mooi en precies je wilt bouwen. Van mijn vier modellen heeft alleen de laatste dekbolling. Dat is ook de enige, die van tekening is gebouwd. De andere 3 komen uit bouwdozen en daar was er geen rekening mee gehouden. Bij het ene model valt het ook meer op dan bij de ander. Maar als je het extra werk ervoor over hebt voegt het wel iets toe. Succes verder met deze mooie sleper. Gr. Klaas.
     
  6. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Kees, Zoals het in het verslag van Piet werd gezegd: het geeft het model meer dimensie. Daar ben ik het mee eens als je kijk naar de foto's van de echte Furie en je zou het dek, en daarmee de verschansing op de brug, vlak maken dan wordt het zo'n platgeslagen model. Ik ga daar dus eens even mee stoeien.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Beste mede forumnisten,

    Ik zit met wat men noemt een prangende vraag. Ik wil mijn model, de Furie, met een lengte van ongeveer 65 cm verven met Revell Aqua Color. Ik wil dit met de kwast doen, omdat ik mij het brushen eerst goed moet aanleren en dat niet wil doen op dit model. Ik ga hem eerst behandelen met Aqua Color basic. Wat ik nergens kan terugvinden is wat het verbruik is van een potje Aqua Color. Wat ik niet wil is veel te veel kopen, maar zeker niet te weinig.

    Een andere vraag is of iemand weet wat de kwaliteit van de Airbrush Basic set van Revell is.

    Alvast mijn onmetelijke dank

    Gr. M.K.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Denk dat je met twee potjes basic wel uitkomt Maarten. Of de kleuren daarna in één keer dekken is een beetje afhankelijk van de kleur van de basic. Lijkt lichtgrijs in het flesje. Roer het spul wel goed om en gebruik een zacht penseel om het op te brengen. Zelf gebruik ik de satijn variant. Anders glanst het me teveel. Geen ervaring met spuiten. Vergat minirollertjes te memoreren. Ook zelf geen ervaring mee, maar hoor lovende berichten. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwenzo.nl/Verfrollertje-19mm-10stuks
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2021
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Hallo Maarten,
    Met de kwast leg je de verf veel dikker dan je met de airbrush zou doen, dus verbruik je er ook meer.
    Met de airbrush zou je waarschijnlijk met 1 potje toekomen, maar met de kwast durf ik dat niet garanderen.
    Wil je absoluut met de kwast werken, dan zou ik aanraden om met een fijne mouserol over de natte verf te gaan, waarmee je de meeste penseelstreken effent en een egaler resultaat bekomt.
    Die airbrushset van Revell ken ik niet dus daar kan ik niet over adviseren.
    Voor een reeks zeer interessante tutorials over airbrushen verwijs k graag naar de website van Florymodels: Tutorials — Flory Models
    In diverse filmpjes vind je reviews van verschillende modellen airbrush en ook technieken, onderhoud, en valkuilen bij het gebruik van verschillende soorten verf.

    Succes alvast.
     
  10. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hier weer een kort voortgangsverslag van de Furie. Heeft even geduurd, maar dat wil niet zeggen dat ik stil gezeten heb. Ik heb er toch voor gekozen de dekken en opbouw uit hout te maken en de plastic onderdelen in de doos te laten. De reden hiervoor is dat er zoveel afwijkingen in de romp zitten dat de plastic onderdelen met geen mogelijkheid pas te krijgen zij, tenzij ik het voor elkaar krijg op sommige plekken meer dan 5 mm materiaal toe te voegen. Op bijgevoegde foto’s is de voortgang te zien. Ondertussen even op de motor naar Maassluis geweest om wat foto’s van details van de real life Furie te maken. Zoals het detail van de achtermastvoet. Uit alles wat ik kon vinden op internet etc. was mij deze constructie niet duidelijk. Daarbij natuurlijk veel meer details vastgelegd. Bij de Arnhemse Fijnhouthandel heb ik een eikenfineer monster besteld voor de dekbeplanking. Op dit moment zit bouwen er even niet in. Ben even vleugellam door een kleine handoperatie. Hoop dat over een weekje mijn linkerhand weer voldoende genezen is om verder te bouwen. Gegroet allen en veel bouwplezier. M.K.
    droogpassen met apparatuur 2.jpeg achtermastvoet.JPG vleugellam.jpeg droogpassen.jpeg machinekamer behuizing.jpeg eiken fineer voor dek.jpeg Droogpassen met apparatuur 1.jpeg
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    een snel en goed herstel, handen is nu net datgene wat we vrij veel nodig hebben bij onze hobby.
    leg ze dus maar even in de watten, de Furie wacht wel even, net als wij.
     
  12. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
  13. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    380
    Locatie:
    Maassluis
    Leuk model Maarten!
    Was er ook ooit aan begonnen totdat iemand 'm graag over wilde nemen en ik de overstap kon maken naar een groter model: de Smit Nederland.
    Hier zie je wat ik er toen van gemaakt had. Althans... deels :)
    https://www.modelbouwforum.nl/media/albums/furie.22131/
     
  14. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dank voor je link. Als ik zo de foto's bekijk heb ik het idee dat de onderdelen beter afgewerkt en beter passend waren dan wat er in mijn doos zit. Was jouw romp ook glasvezel versterkte kunststof?
     
  15. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    380
    Locatie:
    Maassluis
    Hoi Maarten, zeker, ook van glasvezel. Ik heb voordat ik met de bouw begon, eerst de binnenkant van de rand in polyester plamuur gezet om het gladder te krijgen. Ook heb ik veel kunststoflatjes en extra ABS toentertijd bij Quartel gekocht en gebruikt. De gegoten onderdelen heb ik toentertijd ook deels vervangen door messing omdat de kwaliteit mij te wensen overliet.
     
  16. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Waarom dat moertje op de schroefas gebruikt,ik heb het weglaten, neemt veel ruimte in
     
  17. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    FF een klein tussen berichtje. Het gaat niet snel, maar dat hoeft ook niet. Zo langzamerhand beginnen de dekken vol te geraken.
    IMG_3678.jpeg

    IMG_3679.jpeg

    Ik heb daarover zitten twijfelen, maar ik heb er toch toe besloten de moer te laten zitten. De moer gaat voorbij het schroefdraad iets de as op, waardoor het risico van snel verslijten van het lager wordt voorkomen. Wanneer je alleen een schroef erop zet heb je kans dat de schroefdraad te lang is en binnen het lager komt, met de slijtage risico's van dien. Daarbij kan je met de moer de schroef goed borgen, zodat hij niet losloopt. Ik heb daarom wel de spinner van de schroef moeten afslijpen.
     
  18. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
     
  19. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik ben niet zo'n schrijver, maar dat zullen jullie al wel begrepen hebben. Ondertussen al een heel stuk verder. De dekken dicht en alle opbouwsels op het dek nagenoeg klaar. Op dit moment bezig met de stuurhut. De schoorsteen staat er ook al (los) op. IMG_3748.jpeg

    De top 2000 en bouwen is een uitstekende combinatie. Nog een paar dingetjes op het brugdek en dan komt het moment van verven naderbij.

    Vanuit Wijk bij Duurstede wens ik jullie alvast een hele goede jaarwisseling en gelukkig en bouwzaam 2022.

    Groet, Maarten
     
    Jan Walpot, Jaap Smith, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    380
    Locatie:
    Maassluis
    Heerlijk bouwen zo hé Maarten. Ze wordt mooi!

    Goede jaarwisseling en een gezond 2022 toegewenst!
     

Deel Deze Pagina