Deans of goudcontacten>?

Hallo Mark,

Dat hangt er van af, hoeveel stroom je er doorheen wilt jassen; ik ken verhalen waar de Deans zichzelf de-soldeerden vanwege oververhitting, en 4mm goldies, die bleven zitten bij dezelfde stroom.

Je hebt goedkope Chinese pluggen, die na drie keer gebruiken al lam worden en dus een hoge overgangs weerstand krijgen en iets de duurdere, die het jaren volhouden, dit geldt voor alle typen pluggen.

Voor de relatief lage stromen, die er in mijn speedboten lopen, heb ik aan 4mm goldies voldoende, daarnaast vind ik ze gemakkelijker te hanteren in de beschikbare ruimte, omdat je voor plus en min een aparte kabel hebt in plaats van de situatie bij de Deans.

Daarnaast vind ik het met 4mm goldies gemakkelijker om de kabels zo kort mogelijk te houden, met Deans is dat meer gedoe, helemaal als je een nooduit wilt gebruiken.
Wat ik bij de 4mm goldies wel altijd doe, is de verende kooi aan de kabelzijde aan de stekker vast solderen, dan weet ik zeker, dat ik dáár geen extra overgangsweerstand heb, door een rondlubberrende veerkooi.

Als de stromen groter worden, heb je altijd nog de Ø6mm en Ø8 mm vergulde messing pluggen...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back