Decals maken: vraagtekens

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Sybe Rebel, 20 nov 2021.

  1. Sybe Rebel

    Sybe Rebel

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Utrecht
    Beste bouwers,

    Ik weet niet goed waar ik dit topic moet plaatsen, maar ik denk dat het hier het beste past.

    Ik heb interesse in het maken van mijn eigen decals en ik heb daar al veel over opgezocht op verschillende forums en sites. Toch zijn een aantal dingen mij nog niet duidelijk. Ik hoop dat er mensen zijn die een of meerdere van mijn vragen kunnen beantwoorden.

    1. Ik weet dat je decals geprint met een inkjet printer moet coaten om ze waterbestendig te maken. Sommige sites (niet gelinkt aan modelbouw) zeggen dat dat moet met een watergedragen blanke lak. Is dit niet gek, aangezien de inkt juist waterbestendig gemaakt moet worden? En klopt het dat je met een laserprinter geen beschermlaag met lak moet aanbrengen?

    2. Welke lak (het liefst uit een spuitbus) adviseren jullie voor het waterbestendig maken van inkjet decals? Ik heb verschillende mensen gezien die zeggen dat Motip lak goed werkt, maar welke blanke lak moet ik hebben? Er zijn verschillende soorten Motip lak: autolak, hobbylak. En moet ik dan Alcyd of Acryl nemen? Er zijn ook mensen die verschillende ervaringen hebben met Action lak. Is er iemand die ervaring daarmee heeft?

    3. Hoe lang is de droogtijd voor inkt voordat je hem kan sealen?

    4. Wat is over het algemeen de beste instelling van de printer? Ik heb gelezen dat er mensen zijn die de hoogste instelling voor fotopapier gebruiken waar alles goed gaat, maar ook mensen waarbij de inkt uitliep.

    Ik hoop dat er mensen zijn die deze vragen kunnen beantwoorden. Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,

    S. Rebel
     
  2. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ik heb in het verleden decals gemaakt met een inktjet printer.
    Ik liet de prints eerst drogen , ongeveer een uur,
    Dan blanke lak , ik gebruikte een acryl spuitbus van Motip.
    Eerst een dun laagje , aan laten drogen dan de volgende laag.

    Nu gebruik ik laserprinter. Hier hoef je geen blanke lak op te zetten.

    Ton
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb een inkjet en een laserprinter gebruikt en het mooiste resultaat krijg je met een laserprinter.
    Als je zelf geen kleuren laserprinter hebt of ergens kan gebruiken (kantoor?) dan kan je naar een copyshop gaan en ze daar laten printen.
    Er zit wel verschil tussen het stickermateriaal dus daar moet je even aan denken.

    GJ
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je ze op een brandstofmodel gaat inzetten zou ik ze altijd aflakken.
    en let op, op transparant kan je geen wit printen :koud:
     
  5. Wheels

    Wheels

    Lid geworden:
    27 nov 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Strijen
    Hoi,
    Mijn ervaringen tot nu toe;

    1. Inkjet afdrukken beschermen met matte spuutbus Acryl vernis

    2. Ik gebruik Motip clear varnish, in/outdoor, acryl matt, artnr 302203. Spuitbus matt vanwege airbrush afwerking, valt minder op dan glossy. De action spuitbussen zijn ook goed maar niet in matt verkrijgbaar.

    3. Na afdruk op inktjet printer laat ik het decalpapier een nacht liggen, dan 1 zeer dunne 1e laag met vernis, na 2 uurtjes 2e laag. Nacht drogen en volgende dag gebruiksklaar. E.e.a proefondervindelijk achter gekomen. Het ene decal papier is het andere niet ;)

    4. Afdruk op mijn printer (canon TS9550) voor grove decals op normale afdruk stand, fijne schaal 1:87 letters op locs/wagons op beste afdruk kwaliteit, normaal papier, niet op foto stand.

    Gr Matje
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2021
    kaapstander vindt dit leuk.
  6. Sybe Rebel

    Sybe Rebel

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Utrecht
    Dank iedereen voor jullie reacties! Het decal papier is inmiddels besteld, dus nu moet ik nog een geschikte lak vinden, wat nog lastig kan worden met de lockdown...
     

Deel Deze Pagina