Decathlon arf

Zojuist de vleugels en stabilo geplaatst om de instelhoeken te meten
Stabilo is 0 graden tov de romphart/vlieglijn ,vleugel staat 0,5 graden negatief .
Na wat overleg bleek dit inderdaad niet goed te zijn .
Nu heb ik dus gezorgd dmv schuren op het montage vlak van het stabilo dat het instelhoek van het stabilo dus 1 graad negatief wordt waardoor het instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo 0,5 graad de goede kant op staat .
Normaliter staat het stabilo bij een dubbeldekker inderdaad positief enm een hoogdekker ook ,maar dit stabilo valt net niet in de afstromingslijn van de vleugel waardoor hij in eerste instantie aerodynamisch nul zou zijn .

Waarschijnlijk had de eigenaar bij het vorige model constant up moeten trimmen . En hier dus de gedachte bij gehad dat het zwaartepunt te ver naar voren lag .
Hierdoor dus met een te achterlijk zwaartepunt gevlogen en dan is overtrek er daar zonder waarschuwen .

Gister de motor opgehaald en deze dus gister avond proef gepast .
Er zat dus ook geen downthrust of side thrust in dit toestel ingebouwd.
Seagull mag dus echt wel zijn modellen nakijken van deze levering .
Maar gelukkig heet het niet voor niks modelbouw .
Na wat teken ,zaag en plakwerk hebben we een verse motorsteunspant met de juiste hoeken .Tevens de bovenfrees maar weer eens na lange tijd uit zijn hoek gepakt om sleuven in het schot te maken voor optimale lijmverbinding met 24 uurs epoxy.

DSC00001.jpg

DSC00002.jpg

DSC00003.jpg

DSC00005.jpg

DSC00004.jpg

Zit nu verlijmd en is bekwast met dunne epoxy tegen de benzine en olie .

ik vlieg met de zelfde decathlon.
heb mijn saito 125 koud op het motorschot zitten zonder enige domping en moet zeggen dat dat toch wel prima vliegt......is het de moeite toch nog eens te her overwegen?

neem aan dat dit om de seagull decathlon 120 gaat

Nope her overwegen doen we niet aan ,gezien het feit dat de hoeken zo fout staan dat ze wel een vliegend vliegtuig opleveren ,maar geen perfect vliegend vliegtuig .
De romplijn neutraal(vlieglijn) ,is de motordomping 0 en sidethrust ook 0
Stabilo is 0 tov vlieglijn hoofdvleugel is 0,5 graden negatief .
dit levert een vliegtuig welke wel vliegt ,maar bij langzame snelheid trekt de motor de neus omhoog en zal het toestel er zomaar opeens van weg kunnen vallen omdat de vleugels geen goede aanstroming meer hebben .
dit heb ik dus opgelost .
door het stabilo 1 graad negatief te geven en de motordomping 2 graden negatief . hierdoor zal het toestel bij gas geven neutraal wegvliegen en niet wegstijgen als een hitsig paard.tevens zal zo bij langzame snelheid niet de motor de snelheid bepalen ,maar de vleugels wat een stabieler platform levert.

Ik ben juist naar die hoeken gaan kijken ,naar aanleiding vcan de verhalen van de 1e 2 crashes die de eigenaar met het zelfde toestel heeft gehad van dezelfde firma .
Als extra heeft hij nu landingskleppen en zometeen een toestel wat neutraal en voorspelbaar vliegt zo als het hoort .

Back