serge pot
Forum veteraan
Zojuist de vleugels en stabilo geplaatst om de instelhoeken te meten
Stabilo is 0 graden tov de romphart/vlieglijn ,vleugel staat 0,5 graden negatief .
Na wat overleg bleek dit inderdaad niet goed te zijn .
Nu heb ik dus gezorgd dmv schuren op het montage vlak van het stabilo dat het instelhoek van het stabilo dus 1 graad negatief wordt waardoor het instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo 0,5 graad de goede kant op staat .
Normaliter staat het stabilo bij een dubbeldekker inderdaad positief enm een hoogdekker ook ,maar dit stabilo valt net niet in de afstromingslijn van de vleugel waardoor hij in eerste instantie aerodynamisch nul zou zijn .
Waarschijnlijk had de eigenaar bij het vorige model constant up moeten trimmen . En hier dus de gedachte bij gehad dat het zwaartepunt te ver naar voren lag .
Hierdoor dus met een te achterlijk zwaartepunt gevlogen en dan is overtrek er daar zonder waarschuwen .
Stabilo is 0 graden tov de romphart/vlieglijn ,vleugel staat 0,5 graden negatief .
Na wat overleg bleek dit inderdaad niet goed te zijn .
Nu heb ik dus gezorgd dmv schuren op het montage vlak van het stabilo dat het instelhoek van het stabilo dus 1 graad negatief wordt waardoor het instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo 0,5 graad de goede kant op staat .
Normaliter staat het stabilo bij een dubbeldekker inderdaad positief enm een hoogdekker ook ,maar dit stabilo valt net niet in de afstromingslijn van de vleugel waardoor hij in eerste instantie aerodynamisch nul zou zijn .
Waarschijnlijk had de eigenaar bij het vorige model constant up moeten trimmen . En hier dus de gedachte bij gehad dat het zwaartepunt te ver naar voren lag .
Hierdoor dus met een te achterlijk zwaartepunt gevlogen en dan is overtrek er daar zonder waarschuwen .