Deense 10-meter

• Topicstarter Topicstarter Bolivar
  • Startdatum Startdatum
B

Bolivar

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en eigenlijk ook op het vlak van modelbouw, hoewel ik in een grijs verleden wel eens een Draak van Billing Boats heb gebouwd. De afgelopen dagen heb ik met enorm veel plezier over dit forum gestruind, maar ik heb nog geen antwoord op mijn onderstaande vragen kunnen vinden.

Op vakantie in Denemarken ben ik tegen een geweldig mooie boot aangelopen: Molich X-meter. In het echt een meter of 12 lang (waterlijn is 10 meter) en helaas ver buiten mijn budget, maar de vorm is zo mooi dat ik hem op schaal (1:10 of 1:15) wil nabouwen. Ik heb inmiddels een rudimentair lijnenplan dat als leidraad kan dienen voor de romp. en ik heb veel foto's van het echte spul. In de echte klasse zijn verschillende afbouwvormen toegestaan: kajuit, flush dek etc.

Na het lezen van de verschillende forum topics is mijn conclusie is dat het model van hout gemaakt moet worden en gebaseerd op spanten (hoewel ik op de site van Masterboats Picasa-webalbums - Joop - Shockwave IOM wel een geweldig mooie houten boot zonder spanten zie staan, maar dat vereist waarschijnlijk een vaardigheid die ver buiten mijn capaciteiten ligt).

Alvorens te beginnen toch een aantal basale vragen die voor de doorgewinterde modelbouwers waarschijnlijk een lachertje zijn, maar toch:
- Bij een model lengte van 90-120 cm welk materiaal kun je het best gebruiken voor de spanten en beplanking en waar koop je dat het best? Moet je altijd naar een modelbouwwinkel of kun je ook gewoon naar de Gamma oid?
- Met wat voor zaag zaag je het hout voor spanten het best? Wat voor basis gereedschap hebben de meeste botenbouwers in huis?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet!

Om te beginnen, in die link die je plaatste, die boot is toch ook gewoon gebouwd met spanten? Die spanten zijn achteraf wel gewoon verwijderd, maar de bouw is net hetzelfde als elke andere boot. Je mag niet vergeten dat de romp ook wel door de beplanking zijn vorm en sterkte krijgt.

Zelf heb ik mijn America's Cup ook gebouwd met spanten, en achteraf deze spanten er terug uitgehaald (op 3 na, ter hoogte van de kiel & roer als extra versterking)

Spanten kan je uit gelijk welk "goedkoop" plaatmateriaal maken, gaande van triplex van de gamma tot vliegtuigtriplex uit de modelbouwzaak.

Persoonlijk heb ik (voorbeeld America's Cupper) de 3 spanten die in mijn romp bleven van hoogwaardig vliegtuigtriplex gemaakt, de overige die er toch terug uitgingen van de goedkoopste plaat die ze in de gamma verkopen.

Voor de beplanking hangt het ook wat van je boot af. Blijft de beplanking zichtbaar (houten boot?) of ge je deze schilderen?
Als je toch met verf aan de slag gaat maakt het gelijk niet uit, liefst een houtsoort die wat buigzaam is, maar dat zijn de meeste wel in dergelijke dunne stroken.

Blijft het hout zichtbaar (vernis) kies je beter gelijk voor een mooie houtsoort die het uiterlijk van je boot bepaald (mooi grenen, of teak, vurenhout, mahonie....)

Of dat hout nu van de lokale houthandel komt of van de modelbouwwinkel, daar kies je zelf voor.

Voordeel modelbouwwinkel is dat je sneller en eenvoudiger aan fijn materiaal zal raken (dunne, smalle latjes) in de houthandel zal het allemaal wat groter zijn en moet je zelf misschien goed gereedschap hebben om dergelijk fijne smalle strookjes te zagen.

Om de spanten uit te zagen gebruik ik altijd een figuurzaak (heb zowel een electrische als een handfiguurzaag)

Basis gereedschap omvat oa. een figuurzaag, een fijne afkortzaag, houtlijm, wasknijpers of fijne klemmen en elastiekjes, een lichte hamer, een goed hobbymes, enkele fijne vijlen en wat schuurpapier.

Hallo Bolivar,

Welkom op dit forum!

Heb je een paar foto's van het origineel voor ons?
Een snelle google levert een S spant romp op, mooie lijnen!

Houdt er rekening mee, dat een 1:1 schip teruggeschaald naar 1- 1,2 m meestal iets aangepast moet worden om geen absolute lichtweerboot over te houden, die bij méér dan windkracht 2 al op één oor gaat.

Reden hiervoor is het feit, dat het water 1:1 blijft.

Wat vaak wordt gedaan, is het onderwaterschip 'oprekken' in het vertikale vlak, zodat je meer diepgang krijgt, waardoor je ballast dieper komt en het oprichtend moment groter wordt, met de moderne tekenprogramma's is dit niet zo moeilijk (ik redt het zelfs met simpele scannersoftware, niet zo fraai weliswaar, maar bruikbaar).

Je kunt de romp op spanten bouwen, en die, na het bekleden van de buitenzijde met epoxy en glasweefsel, weer, op een paar hoofdspanten na, er volledig uit verwijderen, zodat je een ruime romp overhoudt.

Een andere manier is om de ruimte tussen de spanten op te vullen met schuim (het blauwe stevige spul, géén piepschuim), en dat vervolgens in model te schuren en te bekleden met epoxy en glasweefsel.
De schuimkern met de spanten kun je, na het opbouwen van voldoende laagdikte weer verwijderen en verder gaan met het dek.

Als je het grootste deel van de spanten achteraf toch verwijdert, is fatsoenlijk materiaal uit de bouwmarkt voldoende.

Groeten, Jan.

Dank voor de snelle reakties.
Ik wil de boot in hout bouwen (en wellicht vernissen hoewel een strakke witte romp me ook erg aanspreekt) en het gaat me in eerste instantie om het bouwen zelf, weet nog niet of ie uiteindelijk moet gaan varen. Toch nog een vraag: jullie bevestigen de stroken in zijn algemeenheid dus niet aan de spanten, maar verkrijgen vorm en stevigheid door de stroken aan elkaar te verlijmen?
Ik zal wat foto's opzoeken en plaatsen (ik ben ergens een instructie tegengekomen).

En wat plaatjes...
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Toch nog een vraag: jullie bevestigen de stroken in zijn algemeenheid dus niet aan de spanten, maar verkrijgen vorm en stevigheid door de stroken aan elkaar te verlijmen?

Inderdaad ja. Het is te zeggen: die paar spanten die ik in de romp laat voor structurele sterkte rond de kiel en roer, zijn uiteraard wel verlijmd tegen de beplanking.

De overige spanten, die er terug uit gaan, worden inderdaad niet gelijmd tegen de spanten. Zie ook even mijn bouwverslag van de Alinghi ( bouwverslag-alinghi-sui-64-a )
Op de foto's kan je zien dat ik eerst plakband heb aangebracht op de spanten die er achteraf terug uitgaan, zodat deze niet kunnen blijven kleven aan de beplanking.

Uiteraard is het wel van groot belang om de beplanking onderling over de gehele lengte tegen elkaar te lijmen. Zo ontstaat een soort schelp die door haar vorm voldoende sterkte heeft.

Laatst bewerkt door een moderator:
En wordt het verwijderen van de spanten gedaan om gewicht te besparen?

Freek

Uiteraard. Een goed zeilende boot is een stabiele boot. Stabiliteit krijg je door zoveel mogelijk gewicht in je ballast (zo laag mogelijk dus) te steken. En minder gewicht in je romp = meer gewicht voor je ballast ;)

Back