defecte Hobbymat MD 65

Beste forum leden,

Ben al jaren in het bezit van een Hobbymat MD 65 draaibank. Prima ding voor wat ik kan draaien.
Vanmiddag weigerde hij in eens te draaien. Zowel linksom als rechtsom geschakeld hoor ik een brom, maar de motor draait niet.

Wat zou er aan de hand zijn?

Hoor graag.
Fred Smits

De schakelaar zal het niet zijn om dat links of rechtsom de motor bromt.
Dan blijft er de condensator over die defect kan zijn of de centrifugaal schakelaar die in de motor zit kan defect zijn geraakt.
bij het laatste blijft er niets anders over om de motor open te maken en zien wat defect is.
Groet ,
Adrie.

Een frequentieregelaar is zeker een mooie aanvulling voor de Hobbymat, maar je zal eerst zeker moeten
weten dat de motor goed is en loopt.
De motor heeft 2 wikkelingen, een aanloop wikkeling die afschakelt als het toerental is bereikt en overschakelt
op de standaard wikkeling.
Mijn ervaring is dat de centrifugaal schakelaar kapot gaat, dit is een stukje plastic met gewichtjes wat vaak breekt
door ouderdom.
Dit is goed te kopiëren van dikke epoxy printplaat.
Adrie.

Als de motor helemaal niet draait, is het eerste waar ik aan denk de condensator. Bovendien een redelijk betaalbaar en makkelijk te vervangen onderdeel. Ik zou daar beginnen. Succes, Erik

Als je de klauwplaat een zetje geeft en hij gaat uiteindelijk draaien......condensator probleem.
Als je de klauwplaat een zetje geeft contra aan de normale draairichting....condensator probleem.
Als de draaibank wordt tegen gehouden en komt niet op toeren condensator probleem.
Als de draaibank eenmaal op toeren is: proberen af te remmen met hand in handschoen:
als dan het toerental zakt tot 0.....centrifugaalschakelaar defect,

Mvg. Richard

Back