Defekte 401?

Ik ben sinds kort begonnen met een Spirit Li heli. Vliegt prima alleen heb ik het idee dat m'n gyro wat kuren vertoont.

Ik heb als setup een 401 + 9254 servo. Als eerste heb ik m'n zender uitslagen op 100% staan, geen mixers. Met de limit potmeter heb ik vervolgens de uitslag begrenst zodat de servo niet tegen z'n mechanische limieten aanloopt. Delay staat op 0.

Nu wil het geval dat de volle servo uitslag al optreed bij 30% uitslag op m'n zender. Dus op m'n zender moet ik m'n ATV's op ca 30% zetten wil ik over m'n hele knuppelbereik servo beweging hebben. Dit kan toch niet kloppen lijkt me?

Verder heb ik tijdens het vliegen dat de staart tijdens hooveren gewoon goed strak staat maar bij een (wat grovere) stuurbeweging soms wat door wil draaien als ik de knuppel weer los laat. De gain staat al zodanig hoog dat als ik hem hoger zet de staart gaat oscilleren dus dat lijkt me het probleem niet.

Is m'n gyro brak of doe ik iets fout?

Paul

dat sturen op klein beetje knuppeluitslag is normaal, de 401 meet in "piruettes per seconde" zeg maar, je geeft met je stick een bepaalde rototiesnelheid in, de gyro stuurt meteen vol uit om zsm naar die snelheid te komen en regelt dan bij.

laurens zei:
Zender is een Multiplex 3030?

En wat wil dat zeggen. Heb zelf jaren lang gevlogen met de Combi 401 & MPX (3010&4000).

Paul voor dat probleem met het 'door-draaien' zou je ook eens kunnen proberen om de gain wat lager te zetten. Misschien stoot je de staart net in 'resonantie' door die felle uitslagen. Maar zonder de heli en de stuurbewegingen echt te zien is het moeilijk te zeggen wat er aan de hand is.

Rick

Bedankt voor de antwoorden!

Dus als ik het goed begrijp kan ik de ATV's op m'n zender rustig boven de genoemde 30% instellen en dan naar smaak aanpassen? Wat is een goede startwaarde?

Ik heb het doordraai probleem zeer waarschijnlijk al gevonden. M'n MPX 3010 zender heeft standaard een "ausblend" mixer ingeschakeld als je aan een bepaald kanaal een gyro toewijst. Dus bij een staartuitslag wordt de gyro gevoeligheid leuk teruggeregeld naar 0 :roll:

@Richardcj,

Leuk, nog meer spirit vliegers op het forum! Deze heli is niet zo heel populair merk ik. Zal wel door de prijs komen. Jammer eigenlijk want de kwaliteit is erg goed, op m'n headblock na die een beetje krom was...

Paul

Paul,

Ik heb dit ook gehad met mijn Graupner MC16/20 zender.
Ik stelde de gevoeligheid van de 401 ook in via een extra kanaal op de zender. Standaard is dit kanaal 7 , maar de vrije mixer kon ik naar een ander kanaal schakelen , maar het originele ging altijd mee.
Ik had het geluk dat ik dit eerst op sim geprobeerd had , ik kan je verzekeren dat dit in 't echt idd wel voor spannende momenten had kunnen zorgen.

Luc

Back