Dek aanbrengen Smit Nederland 528

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Noki, 24 dec 2020.

  1. Noki

    Noki

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lisse
    Ik ben bezig met de bouw van de Smit Nederland 528. Het gedeelte van het dek waar de kajuit op staat wordt holvormig geborgd door een paar gebogen balken. Maar de plastic romp zelf heeft deze vorm niet en daarom krijg ik het dek niet netjes gemonteerd. Wie heeft tips.
     
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Plaats eens een foto van dit probleem, vaak helpt dit beter als woorden :)
    Grt peter
     
  3. Noki

    Noki

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lisse
    Hoi Peter, allereerst dank voor je snelle reactie. De romp is recht en in het dek zit in buiging.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Zo tezien is de plank wat krom getrokken, dit kun je verhelpen door er een paar rechte latten onder te lijmen.
    Of met schroefje of haakjes aan de onderbouw te bevestiggen.
    Grt peter
     
  5. Noki

    Noki

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lisse
    De foto van het uitneembare dek is voorzien van balken met die kromming. Dat is volgens mij correct want ook de stuurhut heeft dezelfde kromming. Alleen de romp is recht en heeft deze kromming niet, tenzij je het hele dek ook laat buigen. Maar dan komt een stuk van de binnenzijde romp opeens te voorschijn.
     
  6. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Tja dan zal je deze ook recht moeten maken, het is dus precies anders om als ik dacht.
    Grt peter
     
  7. Noki

    Noki

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lisse
    Tja, maar als het uitneembare tussendek recht maak, dan pas de stuurhut niet meer
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik vrees dat je dezelfde kromming in het stuk dek had moeten maken dat aan de romp vast zit.
    Maar om eerlijk te zijn, ik vermoed dat het veel makkelijker gaat zijn om een nieuw uitneembaar dek stuk te maken dat gewoon recht is.
    De stuurhut zal je dan ook een beetje moeten aanpassen, maar dit alles gaat makkelijker zijn dan je romp en het dek terug van elkaar te scheiden en opnieuw beginnen.
    Als je schip straks klaar is ziet niemand dat de dek-holte niet aanwezig is, dus maak je daar niet teveel zorgen over. En zoveel overslagend water ga je nooit te verwerken krijgen.
    succes met de aanpassing, wat op de foto's te zien is mag best gezien worden, goed bezig
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Na je foto's nog eens bekeken te hebben merk ik waar je gemist hebt. Als ik het goed zie had je nog een stuk van de romp moeten snijden voor je het dek erop monteert.
    op je laatste foto zie je het duidelijk, misschien dan toch maar het mes er in, je reling gaat anders ook niet uitkomen vermoed ik.
     
  10. Noki

    Noki

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lisse
    Hoi Marc, dank voor de reactie. De dekplaat is nog los van de romp. Had ik eerst geplakt, maar tien ik zag dat het paste, heb ik nog los gekregen. Begrijp ik het goed dat ik de kromming uit de romp moet snijden? Dat is inderdaad een idee. Maar dat lees ik nergens in de toch al extreem wazige handleiding. Of heb ik iets over het hoofd gezien?
    Gr Nico
     
  11. Noki

    Noki

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lisse
    Beste Marc, ik zie nu dat er een kromming ( zie punt pincet) in de plastic romp zit, zie foto. Moet die er helemaal af dan?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nico, Het dek komt in het bredere deel van de romp te liggen. Inderdaad bij het pincet. Er blijft ongeveer 5 mm hoog over. Als het dek in de romp is gelijmd kan het overtollige randje worden weggeschuurd. Let er bij het inlijmen van het dek op dat de romp dan goed recht staat en er overdreven gesteld geen wrong in de romp zit. Eenmaal vastgelijmd kun je dat niet meer corrigeren. En eerst de langs- en dwarsspanten onder het dek lijmen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  13. Noki

    Noki

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lisse
    Dag Klaas, hartelijk dank voor je reactie. Toch even een over jou reactie. Als het dek inderdaad ter hoogte van het pincet komt, waar zit die 5mm dan waar jij over schrijft. De afstand aan huidige bovenkant romp en hoogte pincet is veel groter
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nico, Dat brede gedeelte van de romp is het berghout. Het onderste deel is smaller. In de ronding van het berghout valt het dek en alles wat daar boven zit gaat eraf. De punt van het pincet leunt tegen dat bredere deel. Je ziet daar een iets donkerder rand en dat is de begrenzing van het bovenste deel dat weg kan. Druk je dek maar eens in dat bredere deel en dan zie je dat de ronding gelijk is aan de spanten die onder het dek komen. Het hele verhaal heb ik al eens eerder geschreven, dus hierbij de link naar dat verhaal. Even de moeite nemen om het op je gemak door te lezen en dan wijst het zich vanzelf. Zo niet laat het dan even weten. Moeilijk is het niet, maar de gebruiksaanwijzing van Billing Boats is heel summier en het meeste mag je zelf uitvogelen. Maar ook daar leer je veel van. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/smit-nederland.244597/page-9
     
  15. Noki

    Noki

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lisse
    Beste Klaas, hartelijk dank. Een eerste poging om het dek verder te laten zakken op de door aangegeven is nog niet helemaal gelukt. Het dek past in de lengte nog niet en steekt nog een 3mm over. Ga het dit weekend verder proberen. Hoe en waarmee kan ik het beste die bovenste rand van de romp verwijderen? Gr Nico
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nico, het klopt dat het dek recht liggend langer is dan de romp. In het midden voorzichtig naar beneden drukken en dan gaat het bijna vanzelf. Het bovenste gedeelte is met een stevige schaar gemakkelijk af te knippen. Snijden met een Stanley-mes gaat ook, maar dan loop je de kans dat je uitschiet. Van binnenuit aftekenen en dan knippen. Maar lees eerst dat verhaal van Wolter eens goed door. Succes! Gr. Klaas.
     
  17. Noki

    Noki

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lisse
    Top dankjewel en fijne dagen. Gr Nico
     
  18. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Beste noki

    Je hebt vragen over het dek van de nederland kan je vraag niet precies vatten maar is niet zo moeilijk om het dek te plaatsten.
    Op de tekening staat de houten strip nr 39 die lijm je 3mm onder het oorspronkelijke dekrand omdat je dek 3mm is,en het kan zijn dat ze bij BB niet zo nauwkeurig waren met maatvoering had ik toen ook problemen mee omdat ze het dek langer hadden gemaakt dus een aanrader is eerst alles goed opmeten en eventueel als het niet klopt een paar mm van het dek weg halen (wel van het middendeel).

    Groet Leo nog prettige dagen 20201225_085351.jpeg
     
  19. Noki

    Noki

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lisse
    Dankjewel Leo, klopt het dat jij ook eerst een stuk rand rondom hebt moeten weghalen? Standaard wordt de romp geleverd met een te hoge (rechte) rand ten opzichte de lijn die jij nu aangeeft.
    Ook fijne dagen. Gr Nico
     
  20. Lvmb

    Lvmb

    Lid geworden:
    6 okt 2017
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Castricum
    Hallo Nico

    Antwoord op je vraag ,ja de standaard vorm van de romp heeft een te hoge rand als je goed kijkt zit er een smalle groef in dat is de orsprongkeleke dekrand,die moet je zelf afsnijden tot aan het verbrede stuk rand.
    Sluit 2 foto's bij dan denk ik wat duidelijker voor je.
    Heb namelijk de nederland al jaren en ben hem nu aan het verbouwen tot de Ierland staat een verslag bij bouwverslagen.
    Weet nu niet hoever je bent en wat je hebt gedaan voeg ff een foto bij dan kan ik je veel beter helpen.

    Groetjes van Leo

    P.s.op de foto's kan je de deklijn zien. 20201225_221634.jpeg 20201225_221645.jpeg
     

Deel Deze Pagina