Dek in bestaande romp maken.

• Topicstarter Topicstarter ErwinV
  • Startdatum Startdatum
E

ErwinV

Guest
Geachte collega bouwers,

Ik heb een polyeser romp gekregen van de Smit Rotterdam.
Nu moet daar het werk-c.q.achterdek in gemaakt worden.
De vraag is alleen hoe? De verschansing (ik weet niet of dit de juiste benaming is, ofwel de opstaande rand rond het achterdek, loopt iets taps naar binnen toe.Het dek komt ongeveer 12mm onder de verschansing
(vanaf de rand van de verschansing).
De romp is hier niet overal even strak; hier en daar zit een kuil of juist een bobbel.Ik heb al diverse dingen geprobeerd,maar elke keer sluit het dek niet goed aan op de verschansing.

Wie heeft er een idee om dit zo netjes mgelijk te maken :?:

Alvast dank voor genomen moeite!

mvg.

Erwin

Ik had het zelfde probleem bij de Tito Neri.
Neem een stuk karton wat iets breder is dan de halve breedte van het schip.
Ga voorzichtig het karton op maat knippen zodat het netjes aansluit langs je achterverschansing.
Doe dat voor de andere kant ook nog een keer.
Als beide stukken netjes op maat geknipt zijn leg je ze op z'n plek op het achterdek.
Door ze nu aan elkaar te plakken heb je je achter dek als mal!

Als je op deze manier ze niet meer uit je achterdek krijgt kan je ook het ene karton aftekenen langs het andere karton.
Je krijgt dan 2 helften die je afzonderlijk op z'n plaats kan lijmen.
Zorg wel dat je de lijm naat in het midden goed lijmt anders krijg je deze later te zien. Lijm bv onder het eerste dekdeel een strip, waar je later het andere deel op kan lijmen.

Tja,

daar hoef je niets meer aan toe te voegen, zoals Adam het omschrijft doe ik het in de meeste gevallen ook altijd, succes verder en laat af en toe eens wat foto's zien hier ....

Tom Boere

Dank je wel Adam en Tom.
Ik zal dit eens gaan proberen :D

mvg.

Erwin

Hallo Erwin,
Ik lees dat je nu ook bezig bent met de "Rotterdam"
Ben je bezig met een aantal schepen tegelijk????
Volgens mij ben je straks in het bezit van een aantal super modelboten.

Probleem met het aanbrengen van het dek.
Wat ik altijd doe is,
Maak een mal dat binnen de romp past, mag iets ruimte hebben aan alle kanten.
Maak van deze mal de dekplaat. Plak deze met plakband vast aan de romp op de juiste hoogte (die is bekend)
Leg nu de romp op zijn kant, giet polyesterhars
aan de binnenzijde in de hoek en laat dit uitharden.
Doe dit enkele malen stukje voor stukje. :idea:
Als alles is uitgehard, verwijder het plakband en controleer of alles is gefixeerd.
Is dit het geval, dan is alles ook waterdicht. Dat is ook mooi mee genomen voor een modelboot

Bedankt Wanzel(was het niet Duits voor een bepaalde hond :wink: :?: you know) ,voor je tip :!:

mvg.
Erwin

Back