deksels water- en olietanks

All,
Ik wil het dek van m'n sleper wat verfraaien met deksels. Betreft de deksels op de water- en olietanks. Deze zitten in 't eggie bijna verzonken in het dek.
Schaal 1:40 zouden dit ronde plaatjes messing worden van 16 mm diameter. En ong. 0,5 mm hoog. En....... nou komt 'tie, voorzien van ribbels. Ofwel concentrisch een aantal cirkels er in gefreest.

Iemand enig idee waar deze te koop zijn of hoe ik dat zonder draaibank kan maken.
Hergebruik van (onderdelen van) huishoudelijke apparatuur is ook toegestaan. :D

@han mul
Heb je al wat gemaakt op dit gebied. :oops:
Zet daar dan eens een foto van op.
En wat bedoel je nu precies.
Van die vuldoppen die je met een vierkante sleutel :open moet maken draaien dus :idea:
mvg
Frederik :D

Staafje van 16 mm in de boormachine-kop, en dan met een klein vijltje de "ribbels" erin vijlen.
Dit natuurlijk na het aanzetten van de boormachine :lol: :wink: :roll:

Greetings,
Luit
ps als ik de lotto ooit nog eens win, dan is het eerste wat ik koop; een draaibank

Frederik ik denk dat hij de mangatdeksels bedoeld.
Of die aan dek zitten weet ik niet, in mijn vaartijd zaten die in de machinekamer.

Kijk dat is nou leuk.
In ieder geval al een goed idee. Ik dacht zelf aan plaatjes op een of andere manier aan een boorkop te prutsen. Veels te moeilijk, zit altijd scheef gesoldeerd. Stukkie staf van 16 mm zit altijd recht. Nou nog een boorkop die 16 mm wijd open kan. :?

Overigens de deksels welke ik bedoel staan op een paar fotoos.
normal_Leuvenhaven-30.JPG

normal_Leuvenhaven-27.JPG

De fotoos staan wat groter afgebeeld op dit draadje http://webdisk.planet.nl/mul00168/default.aspx

heb niet specifiek die deksels gefotografeerd. Mijn bouwbeschrijving spreekt van deksels op water- of olietanks. Gezien de afmetingen kunnen het best mangatdeksels zijn.

Heb al wel wat fotoos van het model maar moet eerst eens selecteren en dan 's uitzoeken hoe ik die op deze site krijg.

Maar goed, nog meer goede ideeen om die deksels na te maken ?

@han mul
Hallo Han ik heb zojuist eens even je foto.s bekeken :oops:
En zie als dat je de MAARTEN aan het bouwen bent.
Je heb het over olie en waterdeksels.
Maar die omschrijving klopt dus niet hoor. :)
Het zijn de trimdeksels voor de kolenbunkers he.
Die zijn dus ook niet rond maar ovaal hoor :roll:
Ze gooien dus een paar ton kolen op het dek en de machinist stoker trimt het hele spul in alle hoeken en gaten van de Bunkers :idea:
Ja, en dan zie ik als dat u het roerwerk helemaal niet in de stijl maakt zo als het hoort is toch wel zonde hoor .
Ik zelf heb de Volharding en volgens mij zijn dat dezelfde Casco.s
Als u nu naar het tekoop forum gaat daar staat deze boot dus.
Kan u zien hoe of ik dat heb gedaan met het roerwerk en zo hoort het dan ook he :P
Ja bij mij staat er een stoommachine in
Maar dat was mijn keuze he
mvg
Frederik :D :D :D

Hoi Frederik,

Even los van wat die deksels dan ook mogen voorstellen. Ik ben dus op zoek naar een methode om een paar van die dingen (zonder draaibank) na te maken. Of van een of ander bestaand object af te slopen. Als ze nou ook nog ovaal zijn wordt het waarschijnlijk helemaal een K-klus.

Ik volg overigens een oude tekening van de NVM. 't is niet de Maarten, maar een recenter model. Geen idee welk. Op de tekening zijn de deksels rond. Op 't internet zie ik ook vrij weinig detailfotoos van dit soort historische sleepers. Da's best jammer als de tekening weer eens wat "vaag" is.
En ik steek nou niet bij elke sleepboot direct m'n kop onder water om 't onderwaterschip te bekijken. Het roer is dus ook "bijna" :? zoals op tekening.

@han mul
Ja Han:daar gaan we dan he. :oops:
Ik maak op: uit de foto.s die je allemaal op het forum heb gezet, als dat je de Maarten aan het bouwen was. :roll:
Maar dat is dus niet zo he. 8O
Dus ben je waarschijnlijk; een dieselsleper oftewel een motorsleepboot aan het bouwen he.
Ja en die hebben: meestal van die ronde koperen doppen aan dek, waar een olieslang van de bunkerboot in past en voor het water dito he.
Daar zit in het midden meestal een vierkant in; voor een sleutel ook een vierkantje met een haaks stuk er aan om hem open en dicht te draaien.
Soms ook wel twee verzonken gaten voor een sleutel met twee pennen.
En hoe groot moeten die dan worden doorsnee diameter
Laat eens wat weten
mvg
Frederik :D :D

Dat van die motorsleepboot klopt wel.
Hier de bouwtekening, dan krijg je ongeveer een idee wat 't moet worden.

normal_bouwtekening-42.JPG

Die deksels gaan 16 mm diameter krijgen.

Hoi Jan,
schijfjes mnessing mooi rond uitzagen kan ik wel.
Maar hoe krijg ik nou zonder draaibank die concentrische ribbels er in.
Heb al zitten denken aan etsen.
Maar zo klein loop je risico met onder de fotolaag door etsen als je een beetje behoorlijke ribbel (diepte) wil maken.

@Pendelaar
Wanneer kras je ronde ringen met een maatlat :oops:

@han mul
Wat bedoel je nu eigenlik met concentrich :?:
mvg
Frederik :D :D

Ik kras altijd ronde dingen met een rechte lat................

Sorry, had even niet gezien dat het rond moest zijn, dacht dat het rechte lijnen waren.

Levensgevaarlijk.
Als je dat muntje niet goed afschuurt is het direct majesteitsschennis.
Ligt dat arme mens de hele dag aan dek te zonnen.

CONCENTRISCH.
maar dan gaan we een discussie aan gelijk elders op dit forum. Iets met slepers. Vraag maar aan Jan.

Maar goed, ondertussen sloop ik dus van alles waar maar wat mooi rond en geribbeld in zou kunnen zitten.

haha!
jammer dat een tosti ijzer zulke grove ribbels heeft;p

Succes met je zoekactie verder!

Groet, Aad

han mul
WAT IS DAT NOU ,VOOR SLAP GELUL VAN JE.
jE KAN TOCH GEWOON ANTWOORD OP MIJN VRAAG GEVEN HE.
MVG FREDERIK :D
PS OF WEET JE HET ZELF NIET WAAR JE HET OVER HEB :oops:

@ van Gent

Uw caps lock staat aan, het door u geschreven komt zo een beetje schreeuwerig over.

En als dat de bedoeling was, de meeste mensen hier begrijpen het ook wel met gewone letters.

Hoi F.van.Gent,

Houden we het wel een beetje gezellig? We bouwen onze bootjes (als het goed is) nog steeds voor de lol hè, het is geen topsport :lol:.

Groetjes, Danny.

Back