Delay instellingen

Super john

verslagschrijvers
Ik gebruik een Futaba T8FG en ben op zoek naar een delay functie. Het overschakelen van Idle up1 naar Idle up2 gaat n.l. te snel. Idle up 1 staat op 72 % en Idle up 2 op 95%, als ik nu dus overschakel dan gaat het veel te bruut.

Ik gebruik een Turnigy Opto 120 regelaar en heb van alles al geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Zit het standaard in de zender of moet ik zelf iets "maken/programmeren" in de zender.

Hoi John

Toevallig had ik gister zo'n zelfde soort issue in het Compass topic geplaatst.
Ook ik heb een futaba zender.

Als het goed is zit er een Delay pagina in je menu.

Daar staat als het goed is nu Throttle op 0%
Deze zou je naar bijv. 10% kunnen zetten en kijken hoe de heli reageert bij het overschakelen.
De exacte vertragingstijden weet ik niet in verhouding met de percentages, maar stapjes van 10% lijkt me een veilige manier.

De heli zal dan geleidelijk optoeren in 1 tot 2 seconden tot je hogere headspeed. ( afhankelijk van welk percentage je instelt ).
De Futaba manuals zijn niet altijd duidelijk hierin, althans bij mijn T8J model.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ga het morgen op de club even testen.

Het menu wat je bedoelt is denk ik "condition" als je daar de delay verhoogt van het gas dan vertraag je de tijd als e van het gas "afgaat". Deze werkt dus net andersom.

Eh nee ik heb echt een Delay menu.
wellicht dat het bij jou type zender dan toch net iets anders is. Al in de manual gekeken ?

hmm nu twijfel ik of alle futaba zenders deze functie hebben.
Wellicht kun je iets vinden op het HF Forum.
En ik meende dat Gevaho ook een T8FG zender had .. wellicht zou je hem even een PB kunnen sturen met je vraag.

Dan kan ik je helaas niet verder helpen.

Edit: ik wil morgen op de club wel even kijken of iemand deze zender heeft en informeren van je.

Volgens de post die ik bij jou heb geplaatst sven heeft de 8fg het wel want daar had die man mee getest,

I was checking my settings in the condition menu for the delays I had set when switching from normal to ID1 and ID2. This prevents sudden changes in throttle position or pitch when switching. 8fg manual does not give much information on delay times so I thought this might be useful as a guide.
Maximum setting is 27. Where this number comes from must be buried deep in the Futaba programmers mind!
Airplane...........................Helicopter
27......39seconds.............27.......17seconds
25.......9 secs...................25........4 secs
20.......2 secs...................20........2 secs
15.......1 sec....................15........1 sec
10.......1/2 sec..................10........1/2 sec
Times are approximate.
I did the tests by plugging a servo into the throttle channel for aeroplane and helicopter.
In heli mode the delay only affects servo speed when switching conditions. It does not affect throttle response when using the stick.

8fg delay times in condition menu - Page 1

Succes John ;-)

John ik ben toch even in de manual van jou zender gedoken

http://manuals.hobbico.com/fut/8fg-2_4ghz-manual.pdf

Vanaf pagina 70.

Wat ik hieruit begrijp is dat je een condition moet selecteren, en in een condition moet je dan een delay menu oid vinden waar je dus een delay in kunt geven voor de idle's.

Bovenstaande tabel die David had gepost komt volgens mij overeen met jou zender.

Ik ben weer in dit menu bezig geweest maar helaas ik krijg het niet voor elkaar. Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd en zal het niet snappen maar ik krijg het niet voor elkaar grrrrrrrrrrrrr.

Het menu wat je bedoelt is denk ik "condition" als je daar de delay verhoogt van het gas dan vertraag je de tijd als e van het gas "afgaat". Deze werkt dus net andersom.

Als het goed is, moet je inderdaad NIET het delay menu hebben want dan vertaagt hij ook de stickrespons (heb je dus ook vertraging als je zelf pitch geeft) maar moet je de delay in het condition menu instellen.

Bij heel oude zenders zoals FC18 heb je 1 delay voor throttle van normal naar idle, en die werkt zowel opgaand als afgaand, en dan ook nog alleen van normal naar idle 1. Van idle 1 naar twee werkt zonder vertraging.
Maar bij bijvoorbeeld FC28 heb je afzonderlijk instelbare delays zowel opgaand als afgaand, en ook tussen mode 1, 2 en 3 onderling.
Je moet er alleen inderdaad even om zoeken....
Ik meen, dat bij de uitgebreidere zenders, de throttle delay altijd in het menu zit waar je naartoe schakelt.
Dus in idle1 stel je de delay VAN een andere modus NAAR mode 1 in. Opgaand moet je dus de delay in mode 2 instellen, afgaand in normal....

Zo iets was het bij de FC28 in elk geval wel, maar de functie zat heel erg verstopt, en ik had in het begin ook abusievelijk de tijdsvertraging ook alleen bij terugschakelen van 1 naar normal (waar je niks aan hebt....)

Groet, Bert

Bert, dat is dan bij de T8FG wel zo inderdaad zoals je beschrijft.
Bij mijn T8J is het dus wel in het delay menu. En dit werkt prima heb ik gister geprobeerd.
15 % lijkt op een vertragen van ongeveer 1 seconde. En hij doet dit voor beide Idle's.

De servo's gebeurt verder niets mee qua vertragingen.

Kan goed hoor, dat dat bij jou zo werkt.

Overigens is standaard bij Futaba de max delay 4 seconden, en 1 sec zou 25% moeten zijn...

Groet, Bert

Back