Delfin motorboot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door verwef, 11 mei 2014.

  1. verwef

    verwef

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Apeldoorn
    Beste Lezer,

    Ik ben gereed met een zelfbouw binnenboord motorboot (jaren 50) . Ik heb de boot voorzien van de volgende items,
    - ESC Turnigy Marine 60A Brushless
    - Motor Brushless 2848SL 3900kv Inrunner
    - Accu Robbe Roxxy 2-5000 mah

    Ik wil nu de boot gereed is om te gaan varen de ESC programmeren met de zender. Echter loop ik nu tegen een probleem aan. Volgens de beschrijving van de ESC dien ik nadat de zender is aangezet, stick op vol staat, de accu aan te sluiten. Dit alles gaat goed. Maar dan dienen er de volgende stappen te komen,
    - na 2 seconden zal de motor de Beep-Beep - toon geven, klopt,
    - na 5 seconden zal de motor een speciale toon geven wat betekend dat de programeer mode is betreed,

    Maar de speciale toon ontvang ik niet, dus kan niks programmeren. De toon blijft Beep-Beep- enz....

    Zender accu is geladen en ook de Lipo is geladen, ook de zender en ontvanger zijn beiden gezet in kanaal 2.

    Wat doe ik niet correct, hoe dien ik hierin de juiste stappen te ondernemen om toch de programeer mode te benaderen.

    Alvast dank voor de helpende hand,

    Groet Freddy V
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freddy,

    Als je een Futaba zender hebt, is de kans groot, dat je bij het kanaal voor het gas de 'reverse' schakelaar moet omzetten en het dan nog eens proberen.

    Ik heb onderhand de balen van het piepjes tellen bij sommige Turnigy regelaars, dus ik heb er een programming card bij gekocht:
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7187__Turnigy_Speed_Controller_Programming_Card.html

    Scheelt een boel gedoe...

    Iets anders; bij een schroef onder de romp: als je de motor niet op een reductie laat werken om het toerental aan de prop te reduceren tot 8000 - 10.000 toeren, dan heb je bij vol gas een blender met 23000 toeren onder last...

    Als het een oppervlakte aandrijving betreft, dan ben ik benieuwd naar foto's en vaar video's.

    Groeten, Jan.
     
  3. verwef

    verwef

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Jan,

    Ik zal het proberen de reverse omzetten van de Futaba zender.

    Wat doet een dergelijke programming card, hoe werkt het. Zou jij mij iets meer hierover kunnen zeggen.

    Dank voor je info over de kracht van de motor, die onder de boot zit. Dit is een eerste keer met een Brushless motor. Ik heb er geen reductie op zitten. Motor zit in lijn gemonteerd, dus direct op de as. Weet niet wat ik moet verwachten. Ik ga er rekening mee houden als hij te water gaat. Boot gewicht schat ik op 1,5- 2 kilo. Laten we zeggen dat we rustig aan beginnen. Ik kan je wel foto's sturen van de boot.

    Groet,
    Freddy
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freddy,

    Foto's kun je ook op het forum zetten in een album (zie je profiel) of op deze manier:
    fotos-uploaden-voor-bouwverslagen

    Met een prog box kun je de parameters van de regelaar gelijk instellen zonder het tellen van de piepjes, werkt een stuk gemakkelijker.

    De motor die je hebt, wordt hoofdzakelijk in snelle boten ingezet op 3S, met een oppervlakteschroef heb je dan rond de 34.000 toeren onder last.

    Je idee van 'rustig aan beginnen' is geen goed idee bij dit type motor, als je permanent in deellast vaart (half gas of minder) dan zullen zowel regelaar als motor erg heet worden, ondanks de waterkoeling.

    Ik weet niet hoe groot je boot is en welke prop je er onder hebt, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit niet goed komt...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. verwef

    verwef

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Apeldoorn
    Beste Jan,

    Ben ik iets te voortvarend geweest? Ik heb voor aanvang bouw boot info gevraagd voor keuze motor. Ik had alleen maar nog de ervaring in mijn andere boten (Rubin en FlyveFisken) met borstel motoren. Info was om ervaring op te doen met Brushless motor en de wens om bouw toekomstige Riva met twee van dit soort motoren uit te voeren. Als ik nu jou reactie lees dien ik anders te acteren!

    Maar goed kan nog ombouwen met een andere motor die ik heb liggen.

    Boot heeft trouwens een lengte van 800 mm.

    Ik heb foto's geplaatst in een fotoboek.

    Groet,
    Freddy
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freddy,

    Als je wilt, kun je de foto's ook in je topic plaatsen door de onderste link bij de foto te kopiëren en in je post te plakken.

    Naar mijn mening is een Ø28 mm motortje aan de kleine kant voor een boot van die lengte en gewicht, de rotor van zo'n motor is maar 18-20mm en de motor moet het van z'n toeren hebben om koppel te leveren.
    De schroef kan dan ook niet veel groter zijn dan 30-33 mm, afhankelijk van de spoed.

    Vuistregel is om bij een onderwaterschroef niet veel meer dan 10.000 toeren onder last te hebben.
    Op 2S zit je daar ruim twee keer overheen.

    Een motor met een Kv van rond de 1600 is op 2S een betere oplossing.

    Groeten, Jan.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freddy,

    Voor een boot van dat formaat en gewicht zit ik meer te denken aan een Ø36 mm buitenloper zoals deze op 3S:
    W4N New Aeolian C3548/05 KV900 Outrunner Brushless Motor for RC Airplane | eBay

    Óf, als je per sé oneconomisch wilt varen op 2S (lager Voltage betekent meestal hogere stroom) zoiets:
    Aeolian X3654 1600Kv Brushless Outrunner Helicopter Motor - Electric Motors - RC HeliHaven Radio Controlled Model Helicopters - Plymouth -

    Laat je niet afschrikken door de hoge maximale stroom, die er staat aangegeven; onder normale omstandigheden kom je daar niet aan.

    Ik vaar met deze motor op 4S ruim twee uur continue in gemengde vaarwijze:
    Free Shipping Aeolian C4250 KV800 Brushless Outrunner Motor Engine for RC Plane | eBay
    Maar dan wel in een gestepte romp van 110 cm, zodat twee 4S 4800mAh lipo's parallel qua gewicht geen probleem is.

    Groeten, Jan.
     
  8. verwef

    verwef

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Apeldoorn
    Beste Jan,

    Een vraag, wat is de reden van een outrunner voorkeur boven een inrunner?

    Maar dank voor deze kennis overdracht. Ik heb in ieder geval gekozen om eerst de inrunner uit de Delphin te halen en er een borstel moter in te plaatsen van 8,4V gekoppeld aan een 2S lipo.

    Technisch heb ik geen ruimte voor 2 stuks accus. Mijn accu ligt achter de bank. Voor de bank ligt de rest van de techniek. Zeg voor het midden van de boot. Boot zal nog bekeken dienen te worden bij tewaterlating, hoe hij ligt en vaart. is nog niet mee gevaren.

    Groet,
    Freddy
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freddy,

    Bij gelijke diameter heeft een buitenloper een hoger koppel en laat zich (zeker ten opzichte van een tweepool binnenloper) mooier regelen op lage toeren.
    Er staan wel en paar filmpjes op het forum waar je de tekst op de motorsticker (buitenloper) bijna kunt lezen, zo langzaam kan dat draaien.

    Welk formaat heeft die 8,4V borstelmotor, is het een 700?

    Twee accu's is geen must, je vaartijd is alleen wat korter.
     
  10. verwef

    verwef

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Jan,

    De 8,4V is een 500 SP serie van Graupner. Of verwacht je dezelfde problematiek daar toerental ook hoog is.

    Groet,
    Freddy
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Freddy,

    De reden dat ik vraag naar het formaat motor is het volgende; een boot van 800 mm en een vaarklaar(?) gewicht van 2Kg komt aardig in de buurt van onze wedstrijdboten, die vaarklaar ruim 2,5 kg wegen.

    Die boten worden(werden) aangedreven door een Speed 700 9,6V Neodym motor op 12-14 cellen NiMH, of 4S 5800mAh Lipo, tegenwoordig door een borstelloze motor zoals deze:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17719__XK3674_B_1900KV_Brushless_Inrunner.html
    Of deze:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17701__XK3674_B_2200KV_Brushless_Inrunner_19T_.html
    Of deze:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...3974_2200KV_Water_Cooled_Brushless_Motor.html
    Nu zijn deze boten en hun aandrijving bedoelt om in 6-7 minuten (grotendeels) vol gas de lipo leeg te varen, de snelheid ligt dan rond de 65 - 70 km/h.
    Dit zou nog veel harder kunnen, maar dan haal je de gewenste vaartijd niet meer...

    Als je het vermogen bekijkt, en dat vergelijkt met dat van een Speed 500 en dan ook nog eens het formaat van de motoren vergelijkt met een Speed 500, dan begrijp je waarschijnlijk wel, dat ik ietwat sceptisch ben over het aandrijven van jouw boot met zo'n klein motortje.

    Zelfs met can- en borstelkoeling kan een Speed 500 maar een klein propje trekken, Graupner 31, 33, of 34,5K.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina