Delphin 1:12 Norbert Bruggen bouwpakket

Hallo allemaal,

Men kan nooit genoeg duikboten hebben!

Mijn twee grote (K-XVIII en Auguste Piccard), 1 handzame (O-1), en twee onderwater vliegtuigen (Avenger en F-35) zijn momenteel alle in vaarbare toestand. Dat is zo zeldzaam dat ik de tijd moet gebruiken voor mijn verjaardag kado project - Norberts 1:12 Delphin.

Een klein bouwpakket, samengesteld uit een mengsel van freesdelen (PS), geprinte delen (ASA) en techniekdelen. Waarschijnlijk een van de goedkopere instapmodellen, dynamische duiker, die ook vriendelijk vaart.

Norbert heeft me de delphin gedemonstreerd en het bouwpakket uitgelegd. De mogelijkheid bestaat de 3D print files te kopen, maar ik heb alle delen en electronica - alles behalve de batterijen en lijm - ineens gekocht.
IMG_0231.jpeg

Ben begonnen de handleiding te lezen. In Duits, met goede aanwijzingen, elektrisch schema, foto’s,
maar verondersteld ook zeker ervaring met modelbouw. De aanbevolen lijm is nieuw voor mij (Tangit PVC), en ik kon alleen een Bison alternatief in het dorp vinden, dus eerst maar een paar niet kritische delen verlijmd - de standaard en het techrek, voor is aan de waterdichte delen begin. Morgen eens kijken of het goed stevig geworden is.
IMG_0233.jpeg
IMG_0232.jpeg

Leuk project Freek, ik ga het volgen.

Heb je dit gekregen onder het motto " help Freek de winter door"? :D:D

Kan met de juiste motorisering best een snel ding worden!

Laatst bewerkt:
Bedankt Lex!

de Bison Like is prima, dus nu de voor- en achter-schotten van de wtc verlijmd; het voorschot met de neuskegel en de PVC buis, en de drie achterschotten aan elkaar (daar komt de O-ring tussen en het techrek aan).
IMG_0234.jpeg

Verder de gedrukte delen geschuurd en vloedgaten uitgeboord volgens de instructies. Het middendeel van de romp past om de PVC buis, en daartussen zijn een paar millimeter ruimte voor 165 gram loodplaten. Dat gaat in een test passing net.
IMG_0236.jpeg

Echter hier heb ik twee zorgen bij;
1. De ruimte tussen de PVC buis en de buiten romp zal maar langzaam vol- en leeg vloeden - dat lood vult die ruimte bijna op aan de onderkant.
2. Die ruimte zal nooit meer droog worden en lood kan “roesten” tot wit loodoxide. Ik zal dus moeten proberen het lood met lijm of epoxy te bedekken zonder het vloeden nog moeilijker te maken dan het al is. Op deze tekening zie je dat twee plaatjes lood op elkaar tussen de wanden horen met bloedvat op dat punt….
IMG_0235.jpeg

Ja dat is een soort fijne support structuur - als je 1 gat aan boord zou het water door de hele vloed ruimte moeten gaan. Heb de gaten geboord….

Het lood is verlijmd in de romp met een speciale PU-metaal lijm die ik een keer gekocht heb, en de PVC buis schuift er nog steeds net overheen. Waterdichte schot achterin WTC is gemaakt, met gemonteerde motor, motor afdichting en de stuurstang doorvoeren. ik heb Norberts regelaar vervangen door een Pulsar met laagspanning alarm. Er zit nog een “vrije” doorvoer in het achter schot, handleiding zegt iets over dat men een slangetje kan monteren om een druk test voor het varen te doen. Weet nog niet hoe ik dat onzichtbaar kan doen. Voorlopig is het gewoon een lek

nu komt het moeilijkste, het solderen van de messing roer onderdelen met scharnieren en hevels.

IMG_0238.jpeg

Außenläufermotor 2208 - 1100Kv Langwelle
ø27,6 x 22 (45)mm, 40g
Welle hinten ø3,17 x 20mm VA
bei 8,4V: 9400/min, max 120W

belangrijkste was de lange as, die door het dikke achter schot heen kan steken.

Het bouwen van de roeren gaat door eerst 2mm messing buisjes op de roerselen te solderen, dan tussenstukjes weg te zagen en tenslotte eea bij te vijlen en een 1mm messing draad te passen tot mooi lopende roeren.
IMG_0258.jpeg

Solderen is gedaan met een Weller soldeerpistool
IMG_0259.jpeg

de hevels van de roeren waren het moeilijkste, maar die kon ik met een brander er toch mooi opkrijgen
IMG_0261.jpeg

na wegzagen van de overlappende stukjes buis werden het scharnieren
Controle dat alles lijkt op de handleiding
IMG_0262.jpeg

eerste passing na vijlen en schuren van de overtollige soldeer resten. De roertjes lopen heel soepel

li-ion accu’s zijn binnengekomen - 5Ah op 7.2V. Ik heb de twee accu’s tot een pakket gesoldeerd met balanskabel.
Past precies aan de onderkant van het techrek.
IMG_0263.jpeg

Norbert had een 3D geprinte schipper meegestuurd - die kon ik nog wel verbeteren - 3D scan met telefoon, half uurtje Fusion 360 en printen!

verder is de romp geschuurd en zijn de roeren verlijmd. De gele delen staan nog los. Wordt langzaam tijd voor schilderen …
IMG_0266.jpeg

IMG_0270.jpeg
In dit bootje moet de cockpit droog blijven, en de plexiglas koepel moet dus waterdicht verlijmd worden. Ik kan dan ook in de waterdichte PVC buis twee gaten boren tussen de cockpit en de WTC zonder dat de waterdichtheid van de boot in gevaar komt. Op het techrek heb ik een extra spant gemonteerd met rode en groene led, die bij inschuiven van het techrek precies onder die twee gaten komen. In die gaten een stukje siliconen slang gestoken wat als een soort lichtbuis fungeert. Ziet er best aardig uit!
IMG_0269.jpeg

Bootje nu geschilderd en de O-ring aangebracht. PET geprinte prop geschilderde en voorzien van een tapgat M3.

De stuurstangen aangebracht was ook makkelijk, eerst aan de roeren met een z-bocht in het 1mm staaldraad, dan van buiten door de doorvoeren en de roerscharnier bevestigen (met threadlocker vergrendeld).
Toen de koepel verlijmd met epoxy en de gele golfbrekers met seconde lijm aangebracht.
De rest van het meegeleverde lood zo ver mogelijk voor en onderin gebracht, en 8 gram lood achter de rode neus in de punt. Boot perfect gebalanceerd (nog nooit zo snel gedaan. O-ring wel heel stroef maar de boot is perfect waterdicht en de bloed ruimtes vloeden prima vol.
IMG_0280.jpeg

nog wat kleine dingen - lood vastzetten, regelaar programmeren, en zorgen dat, gezien de te verwachte snelheid, alles binnen vaststaat. Dan klaar voor een testrit.
IMG_0285.jpeg

dit is echt een heel mooi instapmodel duikbootkit, alles paste goed, handleiding is goed en alle elektronische delen worden meegeleverd. Ongelofelijk dat met het meegeleverde lood (niet meer or minder) hij prima gebalanceerd lijkt. Aanrader!!

https://www.tauchrobotershop.de/

Ook in deze een aan-uit-aan schakelaar ingebouwd, hoef ik niet steeds die connectors los te maken. Dus wel even opnieuw balanceren , eigenlijk maakt het niet uit - met snorkel blijft de schroef een beetje dieper liggen, zonder ligt hij recht. Door die koepel is er best wel drijfvermogen (50 gram of zo op 1100) en ik zie uit naar een eerst test….

IMG_0301.jpeg
IMG_0299.jpeg
IMG_0297.jpeg

Bij prachtig weer de Delphin uitgelaten voor maiden vaart. 2 keer 20 minuten of zo in een mooi meertje in Zwitserland. Zag er allemaal goed uit- heb een klein lekje ergens (druppels) wat ik moet opsporen en accu’s waren maar 40% leeg

Gefeliciteerd, ziet er goed uit! Zit goed de gang in, en hij heet ook niet voor niets Delfin zie ik.... :D

Laatst bewerkt:
Back