Delta Peak HiModels lipo-accu

Na alleen NIMH's voor mijn auto te hebben geladen, ga ik voor het eerst lipo's laden. Ik heb een Graupner Ultramat 14 lader met instelbare deltapeak, laadstroom en lipo menu. Ik heb een 2S 20C 1000MHA lipo accu van HiModels, maar weet dus niet op welk aantal MV/C ik hem moeten zetten en welke laadstroom, iemand enig idee?

Daarnaast nog iets. Ik heb mensen gesproken die ervaring hebben met het laden van lipo's, maar zonder balancer en dit schijnt goed te werken en er was weinig verschil in spanning te merken. Kan ik mijn lipo dus laden zonder balancer, zonder schade op te lopen? Is dit echt een must, waar kan ik goedkope losse balancers vinden, liefst in NL. Heb de balancer van Graupner gezien, maar vind hem sterk aan de prijs (€32,-).

Alvast bedankt.

lipo's hebben geeen deltapeak! die moet je dsu opladen door naar lipo laden te gaan in de instellingen. de lader zal ook niet vragen naar hoeveel mv/c de afslag is, want dat si er niet voor lipo's. (die worden gewoon met 4.2 volt constant voltage geladen, asl ze hier overheen gaan kunnen ze namelijk kapot gaan en zelfs in de brand vliegen.

ik zou zeggen, pak de handleiding er nog maar eens bij..

Maurits zei:
Na alleen NIMH's voor mijn auto te hebben geladen, ga ik voor het eerst lipo's laden. Ik heb een Graupner Ultramat 14 lader met instelbare deltapeak, laadstroom en lipo menu. Ik heb een 2S 20C 1000MHA lipo accu van HiModels, maar weet dus niet op welk aantal MV/C ik hem moeten zetten en welke laadstroom, iemand enig idee?

Daarnaast nog iets. Ik heb mensen gesproken die ervaring hebben met het laden van lipo's, maar zonder balancer en dit schijnt goed te werken en er was weinig verschil in spanning te merken. Kan ik mijn lipo dus laden zonder balancer, zonder schade op te lopen? Is dit echt een must, waar kan ik goedkope losse balancers vinden, liefst in NL. Heb de balancer van Graupner gezien, maar vind hem sterk aan de prijs (€32,-).

Alvast bedankt.

Een waarschuwing is hier toch wel gepast.
LET GOED OP! Lipo's vragen om een bijzondere behandeling. Als je onzorgvuldig handelt met die dingen, of als je niet PRECIES weet waar je mee bezig bent, vraag je om problemen. Niet alleen mol je je dure lipo's (en die zijn pas duur) maar je riskeert ook gewoon brand. Een lipocel die wordt overladen heeft de nare gewoonte om in de fik te vliegen.

In hemelsnaam, lees eerst goed DIT DRAADJE
voordat je dingen doet waar je spijt van krijgt.
Nog iets: als je geen geld hebt om goede spullen te kopen voor je lipo's (lader, balancer en zo) wees dan EXTRA voorzichtig en kijk/vraag goed rond welke spullen goed of slecht zijn. Nog iets: er zijn goede lipo cellen en slechte. Goede cellen zijn duur, maar kun je ook zwaar belasten zonder dat ze kapot gaan. Slechte en vaak goedkope cellen kunnen meestal geen zware belasting aan (veel amperes) aan. Dan krijg je er minder cycli af en worden ze dus weer relatief duurder.

Waar lipo's ook niet tegenkunnen is diepontlading. Ontlaadt een lipo tot ver onder de 3V (per cel) en je hebt grote kans dat ie de prullebak in kan.
Kortom: goed rondkijken, informeren en vragen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

ik heb een nimh batterij en ik vrees dat ze stuk is. of wie kan er me anders verklaren dat ze nog werkt

ze is spiksplinternieuw
ik kan er 1 minuut mee rijden -.-
ik laad ze perfect

wie kan me uitleg geven?

mijn batterij:

orion%204500.jpg

Wat geeft je lader aan na het laden? Hoeveel Mah kan je lader in het pack laden?
1 minuutje is wel erg kort, hoe is de temp van het pack na die ene minuut?

Greetz Aldert

ik heb een nimh batterij en ik vrees dat ze stuk is. of wie kan er me anders verklaren dat ze nog werkt

ze is spiksplinternieuw
ik kan er 1 minuut mee rijden -.-
ik laad ze perfect

wie kan me uitleg geven?

mijn batterij:

Hier loopt al een item over. aa-bat-zender-stuk

Twee maal dezelfde vraag posten is niet handig!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back