Delta peak instelllingen voor een ultramat 25

Heren

Mijn vraag is 2ledig

Ik heb een ultramat 25 compu ladertje en wens mijn TX bat (FUTABA TX NICAD NT 8S600B 600MAH FF8) te laden en te ontladen

Voor het ontladen doe ik de volgende instellingen :

Ik ontlaad aan 1 amp en niet onder de 0,9v per cel (er zitten 8 cellen in dus 0,9 * 8 = 7,2v

:arrow: is dit goed ?

Nu wil ik terug laden en weer moet ik instellingen plaatsen, nl. het oplaad-amperage, de nicad delta peak termination voltage, charge termination delay en de safety timer

ik was van plan om aan 0,6 amp te laden (voor mijn 600mah bat)
maar hoe moet ik mijn delta peak dan instellen

delta peak cutoff :
delay :
safety timer

:arrow: wie vult aan ?

groeten
Y

delta peak cutoff : ca 10mV /cel (instellen doe je ook pér cel! dus niet maal 8 doen)
delay : min of 3
safety timer: min of 100

bovenste 2 staan gewoon standaar bij die lader meen ik.

hoe je het laatste 'berekend' lees je ook in de handleiding.

bedankt voor de reactie joost, jij hebt ook een ultramat hé ...

en we zijn vertrokken :oops:

Nicad man 00:15
0,60a 00013 10,54v

de spanning liep nu op tot 10,60v ... en zal daar nu blijven tot de deltapeak bereikt is

:arrow: hoe lang denk je dat dit nu duurt ? (10 uur ?)

Yves,

Allereerst: de FF8 heeft een beveiligingsdiode in het laadcircuit. Deze moet eerst overbrugd worden om te kunnen ontladen en te kunnen delta-peak laden.
Ten tweede: waarom zou je je zenderaccu willen ontladen en willen delta-peak laden? Je geeft zelf wel de goede waarden: ontladen tot 0,9V per cel is een goede waarde en laden met 1 x C is voor deze accu een veilig en dus goedgekozen Amperage. Voor een zenderaccu is deze procedure echter hooguit 1 a 2 keer per jaar nodig.

Best Corrien

:arrow: ik heb de batterij eruit gehaald, kweet dat van die diode

:arrow: ik wou ze eens ontladen omdat ze al veel te lang keer op keer werd opgeladen, het delta peak laden is omdat dit zo in de lader ingeprogrammeerd staat.

1. je geeft het laad amperage aan maar de cpu gaat verder op de 3 waardes boven beschreven (één daarvan is de delta peak waarde)

2. ik heb 0,6 amp ingesteld en na een uurtje zat er 736mah aan 11,36v in

3. ik ben van plan de zender nu aan te zetten en te zien hoelang ie op een batterij kan werken, nadien nog eens AFladen en terug OPladen en we zijn terug vertrokken

lijkt dit ok?

groete
Y

Yves,

Joost gaf al de waardes voor de overige instellingen, de timer zou van mij nog iets korter mogen staan: 75min.
Gezien het ingeladen aantal mAmps zal de accu nog helemaal in orde zijn. Accu-alarm gaat bij 8,6Volt af, dus na iets van 3uur, waarna er nog zeker een half uurtje de tijd is om het model te landen (zender verbruikt ca. 150mA). Hierna nog een keer ontladen en laden is prima.
Of dit de beste manier is kan ik niet 100% beoordelen, het is echter wel de manier, waarop ik het graag zie en wat door de servicedienst als advies aan eindgebruikers wordt gegeven: zenderaccu 1 a 2 keer per jaar ontladen/snelladen (met 1 x C) is meer dan genoeg, waarbij direct een tweede keer ontladen/laden meestal nog wat verbetering geeft.

Back