delta peak kapot ?

• Topicstarter Topicstarter swatch
  • Startdatum Startdatum
S

swatch

Guest
hallo,

Ik was net mijn cellen aan het laden en hoorde een 'tss' geluidje het duurde minder als 1 seconde een tijdje later hoorde ik het nog eens en dan ben ik naar de lader gegaan en zag dat hij in de 3300Mah al 3513Mah had gepropt. Ik heb toen het laden gestopt . De temperatuur van de cellen was ongeveer evenveel als normaal . Wil dit nu zeggen dat mijn lader stuk is ? Uiteraard is het goed dat hij zoveel in de cellen krijgt maar ik maak me zorgen om het geluid dat ik hoorde en dat hij niet afsprong. (Ik laad met een ultramat 14 lader , cellen : 3300Mah gematcht door team orion)
Alvast bedankt

het is heel normaal dat er ca 10 tot 20% extra in de accu's gaat, ze zijn pas vol als ze warm worden. (dan komt ook de delta piek)

De delta piek kan je overigens gewoon met een goede digitale meter meten. Je meet dan de spanning over het hele pakket.
Tijdens het laden zie je dan dat de spanning steeds verder toe neemt, deze toenamen gaat steeds langzamer en slaat dan om in een spannings daling.
Op het moment dat de spanning begint te dalen heb je de "delta piek" te pakken. Een deltapiek lader laadt dan wel even door tot b.v. 0,05V per cel delta piek.
Dan slaat hij af.

Dus het geluid dat ik hoorde was iets anders ? Ik ga morgen nog eens dezelfde cellen ontladen gelijktrekken en dan trug laden. Dat er meer in de cellen kon was ik me van bewust maar dat was nog nooit gebeurt met die cellen. Bedankt wubbo :)

Bij een Ultramat 14 kun je zelf de delta peak instellen. Standaard staat deze op 15 mV, wat voor NiCd-cellen een veilige waarde is. Voor veel NiMH-cellen is dit aan de hoge kant. Het is raadzaam te beginnen met 5 mV. Als dan blijkt, dat de lader vaak of altijd te vroeg afslaat kun je dit wat ophogen.

Back