delta-piek, mythbusters??

Het misterie rond de deltapiek afslag houdt mij al geruime tijd bezig, buiten dat er verschillende systemen kennelijk zijn om dit vast te stellen, is de een ook een stuk precieser dan de ander. De juiste instelling hiervan, en de mythe erom heen is mij nog steeds niet duidelijk.

Er wordt altijd geschermd dat de warmte ontwikkeling in een Ni-Hm cel gevaarlijk en slecht voor de levensduur is als men deze overschrijd, toch wordt er "blindelings" een deltapiek-afslag advies-waarde afgegeven van bv 6mV per cell, "punt". Als ik een accu van 3300mA op bv. een 1C laad wordt deze lang zo heet niet, zelfs niet bij een afslag van 20mV p/c, dan dat ik daarin tegen dezelfde accu laad met bv. 2C, en 6mV p/c afslag, want dan is hij op een temperatuur van "sissende vingers" bij aanraking. Kan ik hieruit concluderen dat als je een Ni-Hm cell met 1C laad, gewoon "veilig" een Ni-Cd lader kan gebruiken, en alles wat boven deze [1C] waarde ligt in ieder geval een lader moet aanschaffen waarmee je een lagere deltapeak waarden in kan stellen??

Ik vraag mij nu af hoe de relatie ligt tussen deze twee grootheden [laadstroom/deltapeak afslag] Door de grote laadstroom zal de snelheid waarmee de warmte ontwikkeling plaats vindt in de kern van de cell vele malen hoger zijn, en zal pas "na afslag" verspreiden naar de buitenkant en tot uiting komen, hieruit zou je kunnen concluderen dat de cell toch overladen wordt ondanks het 'goede" 6mV p/c advies!!

Heeft iemand wel eens hier mee geexperimenteerd, of zijn hierover statestieken, of berekeningen van bekend?? Wie heeft de kennis om de mythe omtrend het deltapeak laden, voor eens en voor altijd te ontkrachten, en daarmee de bijna wekelijks terugkerende vraag; "met welke deltapeak afslag moet ik laden" naar het land van de FAQ te kunnen verwijzen??

m.vr.gr. Per.

Als de accu aan het einde van het laden zijn spanning weer laat zakken (delta peak) is de accu vol. En vol = vol lijkt mij.

In tegenstelling tot NiCad wordt NiMH al een klein beetje warm tijdens het normale laden. Dat is normaal want die warmte ontstaat door de chemische reacties in de cel! Hoe sneller die reacties verlopen hoe warmer de cel wordt. De snelheid van de reacties is afhankelijk van de laadstroom, meer stroom => sneller reacties. Zolang de temperatuur van de cellen niet te hoog wordt (>50°C) is er niets aan de hand en bij "normale" laadstromen zal die temperatuur zelfs onder de 40°C blijven.
Ga je achter te snel laden dan zal niet alle energie die door de lader in de accu wordt gestopt in de accu opgeslagen kunnen worden. De extra energie gaat dan verloren als warmte en daardoor kan de temperatuur nu juist wel te hoog oplopen.
Een veilige laadstroon voor NiMH is heel lang 1C geweest. Vandaag heb ik met een vertegenwoordiger van een fabrikant gesproken die mij vertelde dat de moderne NiMH tot 2C veilig geladen kunnen worden. Hij waarschuwde wel dat je dan heel goed moet opletten dat de temperatuur niet te hoog wordt. Een lader die alleen de delta piek als afslagcriterium gebruikt raade hij sterk af. Je moet er ook een temperatuur sensor bij gebruiken omdat die bij NiMH een betere (lees veiligere) indicatie is dat de accu vol is dan de delta piek.
De delta piek is voor NiMH duidelijk kleiner dan voor NiCad. Er is een duidelijke samenhang tussen de laadstroom en de grootte van de delta piek. Hoe hoger de laadstroom hoe groter de delta piek. Wanneer je dus met vrij grote stromen gaat laden dan kan het zijn dat een NiCad lader deze delta piek ook kan detecteren en dus het laden kan stoppen. Hierboven heb ik al geschreven wat een vertegenwoordiger van een fabrikant zegt over het laden met hoger stromen. Er zijn niet zo veel NiCad laders die (ook) gebruik maken van een temperatuur sensor.
Het grote probleem met de temperatuur van NiMH cellen is dat bij hoge temperaturen de watersof uit de metaalhydride vrij komt. Hierdoor loopt de druk op en zal het veiligheidsventiel open kunnen gaan. Wanneer er watersof ontsnapt dan is het weg en ben je een deel van de negatieve elektrode kwijt en daarmee capaciteit. We moeten er dus voor zorgen dat we geen waterstof kwijt raken.
Nikkel is de positieve electrode en watersof is de negatieve elektrode. Om die waterstof vast te houden en er iets mee te kunnen doen wordt het IN een speciaal metaal gestopt. Dat metaal is een mengsel van diverse zeldzame metalen dat bij bepaalde temperaturen heel veel waterstof kan opnemen en vasthouden. Wordt de temperatuur (te) hoog dan kan het metaal de waterstof niet meer vasthouden en komt het vrij.
Dat mengsel van metalen met daarin de waterstof is het MetaalHydride. Het metaal is hier ALLEEN het opslag medium van de waterstof en de "aansluitdraad" omdat je moeilijk een draad aan de waterstof kunt solderen.

Ik heb een GP3300, en een orion d67 lader, wat zou ik dan beter kunnen gebruiken, een afslag (hoeveel mV?) of temp. cutt of? (welke temp?)

hallo

dus het is werkelijk een voudig een temperatuur sensor TUSSEN je te laden accu en je lader te zetten
je koopt de temperatuur modulle van conrad
sluit daar voilgens de handleiding een relay aan die je laadstroom aan kan en klemt de sensor op je cellen
als de temperatuur van je cellen te hoog wordt schakelt de modulle de relay en stoppen je cellen met laden
je lader gaat dan als zot piepen want hij detecteerd geen cellen meer en stopt dus met laden
dit alles als je met meer dan 1c laad
laad je met 1c en je cellen worden niet warm dan doet de lader gewoon zijn ding en detecteerd de deltapeak en schakelt dan uit en begint zijn piepjes te geven van accu vol

of ben ik nu verkeerd

groeten raf

Ik zal even overnemen uit de Conrad-Modelbouw-catalogus die ik vandaag heb ontvangen:
Relfex-oplader RLG 7008 €209,-
Met de RLG 7008 zijn bij een max. laadstroom van 8A laadcycli van max. 4C mogelijk. Dat betekent: het Relfex-laadproces maakt extreem korte oplaadtijden van slecht 15 minuten mogelijk zonder daarbij accu's te beschadigen. Het laadproces vindt in 4 stappen plaats: na de softstart volgt de snellading met aansluitend de overgangslading en de druppellading. ... Voor 1-16 accu's, NiCd of NiMh. 80mA tot 8A laadstroom. 230V. 51 22 36-81

Mij lijkt dat het goed mogelijk is om 7.2V accu's te laden met 2/4/6/8 A, maar omdat dit toch max. 30 min kan duren, zal ik in mijn geval er wel bij blijven, en constant de temperatuur voelen.

Een "back-up beveiliging" in de vorm van een temperatuur-censor lijkt mij een goed plan in welke vorm dan ook. Alleen heb ik mijn bedenkingen over de manier van meten, en het instellen hiervan. Uit experimenten met "oppervlakte" meting, met bv een staafcensor die bij vele accu-laders mee geleverd wordt, met een klein raakvlak aan de oppervlakte van de cel, en aan de andere kant het grootste vlak aan het luchtledige, kunnen bij hogere temperaturen een verschil [afwijking] van wel ongv. 10graden gemakkelijk ontstaan. Als het luchtledige gedeelte afgeschermd wordt met een stukje isolatie matriaal met aan de buitenkant aluminium-folie scheelt dit aanzienlijk in accuratie!!

Verder zou ik de delta-peak zo in stellen dat hij afslaat voor dat de temperatuur instelling dit doet. Hou rekening met het "na-ijlen" van de warmte in de cellen, dus stel de temperatuur-instelling zo dat deze vroegtijdig afslaat, nog voor de gewenste maximale temperatuur is bereikt, want daarna stijgt de temperatuur nog steeds aanzienlijk, experimenteren dus.

Ernst, [nu je er toch ben, :wink: ] of een ander, wat is het effect van een hogere laad-spanning?? Er zit nogal wat verschil tussen bij enkele laders, ook de spanning aan de accupolen tijdens het laden en bij de afslag scheelt aanzienlijk, heeft dit te maken met de accu, laadsysteem of de accu-lader [kwaliteit]?? Bij rc-racen [wel duur, maar geen duursport] is de uitgang-spanning op de accu vele malen belangrijker dan de stroom voor wat betreft de topsnelheid, tijdens het accelereren is het een geheel ander verhaal, ondanks bijde direct aan elkaar gerelateerd zijn!! Mijn vraag is dus, geeft een verhoogde "spanning" [tijdens accu-laden] voor de race, meer "[ont]spanning" [meer topsnelheid] tijdens de race, of is dit ook een mythe??

Sorry dat ik een beetje laat reageer maar ik ben een paar dagen niet bij een computer in de buurt geweest. Volgende week ben ik weer een paar dagen weg dus zal ik dan ook niet erg snel kunnen reageren.
Maar nu de weer. :ontopic:

De tempertuur van het accupack gebruiken als afslagcriterium voor een NiMH accu moet je niet zien als "Back Up". Het is zelfs de door de meeste fabrikanten van NiMH accu´s geprefereerde manier! De delta piek kan te onberouwbaar zijn en komt later dan het oplopen van de temperatuur.
Natuurlijk moet je de sensor op een goede plaats monteren. Zo veel mogelijk tussen de cellen in is het beste. Monteer je hem aan de buitenkant van het pakket dan zal je inderdaad problemen hebben dat de sensor een te lage temperatuur meet zoals Drift-junkie al omschrijft. Er zijn vele manieren om dat goed te doen en omdat modelbouwer creatieve mensen zijn denk ik dat jullie daar zelf wel iets voor kunnen bedenken.

Een hoge laadspanning zal een hoge laadstroom tot gevolg hebben. De meeste laders hebben een behoorlijk hoge laadspanning. Deze kan bij sommige wel oplopen tot iets van 30V. Dit is nodig om ook pakketten van veel cellen te kunnen laden. Er zit echter een stroombegrenzer in de lader die er voor zorgt dat de laadstroom niet hoger wordt dan de ingestelde waarde. Wanneer de lader dan de delta piek detekteerd of aan de temperatuur "ziet" dat de accu vol is stopt het laden. Er is dus geen enkel gevaar dat die hoger laadspanning problemen zou kunnen veroorzaken.
Wanneer je de "eindspanning" zelf kunt instellen moet je wel uitkijken. Voor NiCad's geldt een absolute maximale spanning van ongeveer 1,8V per cel. Dat kan en mag tijdens het heel snel laden kortstondig voorkomen en die spanning MOET binnen korte tijd na het laden weer snel terug zakken naar ongeveer 1,4V per cel. Moderne computerladers die met echte hele hoge stromen kunnen laden houden dit heel goed in de gaten en zullen er voor zorgen dat dit ook gebeurt. Doe het NOOIT handmatig want dan kan het absoluut het exploderen van de cel(len) tot gevolg hebben. Wanneer deze hele hoge stromen namelijk te lang aanhouden ontstaan er heel rap gassen in de cellen. Hierdoor loopt de druk snel op en voordat het veiligheids ventiel open gaat moet de druk weer zakken. Als het ventiel open gaat raak je gassen kwijt en daarmee capaciteid. Gaat het ventiel niet snel genoeg open dan kan er "BOEM" gebeuren. Die gassen ontstaan door het uiteen vallen van het elektroliet. Ook daardoor raak je capaciteid kwijt en zal de inwendige weerstand op lopen.

Echt heel snel laden is voor niet één accu goed en kan gevaarlijk zijn als het niet met veel voorzichtigheid gebeurt. NiCad´s kunnen er beter tegen dan NiMH vandaar dat er aangeraden wordt om NiMH niet sneller te laden dan met 1C. Ik heb hierboven al geschreven dan al tot 2C kan worden gegaan. Die vertegenwoordiger heeft mij echter niet verteld welke merken en types je veilig met 2C kunt laden. Het enige wat hij vertelde was dat het geldt voor de meest gangbare NiMH cellen die nu op de markt zijn. Mijn advies is dus om daar voorzichtig mee te blijven. Durf je het te proberen houdt er dan rekening mee dat de levensduur van je accu daardoor duidelijk minder kan worden.

Laad je op de juiste manier dan zal de celspanning tot maximaal 1,4 of 1,45V op lopen en gedurende enige tijd blijven. Let wel dat als je de accu b.v. de nacht over laat liggen dan zal de spanning altijd weer terug zakken naar rond de 1,3V. Als je dus je accu vlak voor de wedstrijd nog even aan de lader hangt om hem "af te toppen" dan zal de spanning op z'n hoogst zijn wanneer de wedstrijd begint. Op dat moment zal de motor het hoogste toeren kunnen halen en kan je "vlot" weg zijn. Helaas voor iedereen, die verhoogde spanning duurt maar kort. Afhankelijk van de stroom zal dat slechts enkele tientallen seconden tot misschien een minuut duren.

Ik heb nu een lader met een nieuwe techniek. Inflex ;) Deze techniek zorgt voor een koelere accu na de lading door eerder af te slaan. Ik moet nog even kijken of hij nu heel snel afslaat of hij de stroom laat terug lopen. In iedergeval slaat hij optijd af ;) Als ik de grafiek bekijk slaat hij af meteen na het vlak worden van de grafiek, dus nog voor het delta punt. Dit zou ook nog anders moeten kunnen maar dat moet ik even uitzoeken. Heb hem net 2 dagen ;)

hallo

in de powerpeak topic heb ik gerafieken geplaatst over het laden op verschillende C
als je een Nimh met meer dan 1 C gaat laden dan zie je dikke ellende (spikes) door de lader gegenereerd
of het nu door de lader of door de cellen komt laat ik er buiten
maar met verschillende paketten heb ik hetzelfde resultaat dus denk ik dat 1 C de max is voor Nimh
wil je meer en langer dan zul je een paar pack's extra moeten kopen
ofwel stook je op een sezoen je cellen op en moet je der toch nieuwe kopen
als je ziet dat er bij ons op de club mensen zijn die cellen hebben van in 1980 en dat ze nu maar eerst ouderdoms verschijnselen beginnen te vertonen dan denk ik dat er met die cellen toch heel goed is mee omgesprongen
die cellen zijn ouder dan sommige leden hier op het forum
ik blijf met 1 C laden zowel mijn race pack's als de cellen die in mijn duikboten zitten.

groeten raf

Waar NiMh cellen door slijten is de warmte ontwikkeling op het eind van het laden als ze al VOL zijn. Doordat de accu al vol is bij het vlakke stuk en de lader pas afslaat bij de dalende lijn laad je altijd tever door. Als dit met hoge stromen gebeurd is de schade veel groter dan met bv. 1C. Als je kan voorkomen dat je tever door laad dan kan je sneller laden ;)

Wanneer je met het inflex principe gaat laden heb je geen problemen met overladen. Dit zal zo goed als niet meer voor komen. Het bestaat al heel lang maar het is tot nu toe niet zo goed van de grond gekomen omdat het niet altijd even betrouwbaar werkte.
Tijdens het laden, en dan vooral in het begin van het laadproces, kunnen de cellen soms vreemd doen. Zo kunnen er een soort delta pieken ontstaan waardoor ook de deltapiek laders wel eens de mist in gaan. Wat het meest gebeurt is dat de spanning van één cel enige tijd stabiel blijft of heel langzaam een beetje daalt terwijl die van een andere cel juist langzaam oploopt. Daardoor zal het lijken alsof de accuspanning stabiel blijft en wordt er een vals inflexpunt gedetecteerd. Dit kan gedurende zeker de eerste 3/4 van de laadtijd voor komen en is reden waarom is dit systeem tot nu toe vrijwel niet is gebruikt. De laders stopte te vaak al voordat de accu vol is door die valse inflexpunten.
Nu worden er laders op de markt gebracht die met dit principe (kunnen) werken. Dat betekend dat men de onbetrouwbaarheid (eindelijk) overkomen heeft. De moderne microprocessors en steeds slimmere software maken het mogelijk om verschil te zien tussen de valse en de juiste melding dat de accu vol is. Toch is dit systeem bij hoge laadstromen (nog) niet goed bruikbaar. Waneer er met echt hoge stromen geladen wordt is het inflexpunt zo klein en duurt zo kort dat ook de moderne techniek er problemen mee kan hebben. Dan is de delta piek toch weer “beter”. Je zou een inflex lader moeten hebben die ook de delta piek detecteerd en de temperatuur in de gaten houdt. Mist hij de eerste dan schakelt hij alsnog uit op de delta piek of uiteindelijk op de temperatuur. :wink:

Ik vraag me alleen af hoe je dit merkt bij het gebruik van de accu. Volgens mij mis je gewoon merkbaar "power".

Misschien voor vliegen niet geheel relevant maar voor autootjes zeker wel :)

3 keer raden wat ik nu heb ;) Hij schakelt op delta peak, temp en inflex uit ;) Peak kan je hoog of laag zetten. Hij neemt de spannings stijging / daling gemiddeld en aan die grafiek te zien is het punt toch aardig duidelijk..... Als ik straks wat grafieken online zet wordt het wel duidelijk denk ik. Ik moet nu alleen eerst even wat accu's ontladen om te testen ;)

Back