Delta printer met 3 extruders

Discussie in '3D Printen' gestart door stef stuntpiloot, 3 aug 2014.

  1. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik heb intussen mijn ontwerp af en een groot deel van de onderdelen besteld. Een mooi moment dus om hier een topic te starten voor een bouwverslag. Ik heb gisteren mijn 3D printer verkocht en die is afgehaald, dus dat is de officiele start geworden van mijn nieuwe project.

    Het doel van deze printer:
    Sneller
    Accurater
    Stiller
    Groter printvolume
    (in vergelijking tot de Leapfrog Creatr dual extruder die ik had)

    Dit is een render van het ontwerp:
    [​IMG]

    Op het gebied van de electronica ga ik gebruik maken van:
    3x - 24V 40Watt extruder heaters
    1x - 230V 500Watt heated bed
    3x - hall sensor eindschakelaars
    1x - Megatronics V3.0 controller
    6x - Nema23 1.2Nm motor
    6x - Leadshine DM422C digital drivers
    1x - 24V 400 watt voeding
    1x - 36V 500 watt voeding
    3x - 30mm fan voor koeling van de print na de extruder (wil in de toekomst experimenteren met een airbrush compressor in de voet in plaats van deze 3 ventilatortjes)

    Omvang: De machine zelf is een driehoek met zijden van 50 cm, de totale hoogte inclusief voet is rond de 190 a 200 cm
    Werkbereik: 300mm diameter 550mm hoog

    Mechanisch wordt hij opgebouwd uit 40x40 aluminium profielen, waarvan er in totaal 6 verticaal staan (2 per hoek) Daarnaast zal ik gebruik maken van aluminium plaat materiaal voor bevestiging van bijvoorbeeld motoren. De geleiding is 15mm vlakke lineargeleiding met 1 kar per hoek (900mm lang) en de onder het verwarmde bed wil ik uit een stuk graniet laten maken (mooi en stevig) maar weet nog niet of ik dit voor een acceptabele prijs kan laten doen. Ik zat ook aan epoxygraniet te denken daar voor.De armen die de printkop laten bewegen zijn 12mm carbon buizen met aan het eind een aluminium dop met daarin een magneet. op de kop zelf zitten 6 lager kogels waarover die kunnen bewegen.

    Ik zal de bouw in dit topic bijhouden het lijkt me leuk om er een discussie over te starten, dus ideetjes/opmerkingen zijn welkom.
     
  2. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    En weer even een update met wat foto's. De afgelopen dagen ben ik begonnen met de bouw en heb een boel onderdelen/materialen binnen gekregen.

    Maar voordat de bouw begon heb ik eerst mijn ontwerp van de printkop (endeffector) afgemaakt. Het is dus een triple extruder maar daarnaast heeft hij waterkoeling:
    [​IMG]
    [​IMG]


    Hier een paar foto's van wat binnen gekomen is:
    (Electronica van reprapworld)
    [​IMG]

    (motoren drivers en voedingen van OMC-Stepperonline ( ERG netjes verpakt geleverd))
    [​IMG]

    (En een overzicht inclusief wat van de laatste aanwinsten, aluminium van aluopmaat.nl)
    [​IMG]

    Bouw/frees/draai werkzaamheden:
    Ik heb de carbon buizen afgekort tot de gewenste afmeting en daarna aluminium bussen gemaakt op de draaibank, hier komen magneetjes in die samen met de lager kogels de scharnier punten vormen:
    [​IMG]

    Daarnaast ben ik begonnen aan de verbindingspunten middenin de printer, deze hieronder is afwijkend, hierop heb ik rekening gehouden met de montage van de Megatronics V3
    [​IMG]
    [​IMG]


    Hier zie je overigens de printkop (90% klaar)
    [​IMG]
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ziet er erg netjes uit! Eigenlijk iets wat ik ook ooit nog eens wil maken; een semi-professionele 3D printer. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!
     
  4. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Dank je:) ben tevreden met het resultaat tot nu toe, het wachten is nu op de aluminium profielen.

    Het is mijn bedoeling om mij te kunnen meten met professionele machines en beter te presteren dan standaard 3d printers die je kan kopen ( makerbot, leapfrog ultimaker etc)
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Enig idee waar je qua kostenplaatje op uit gaat komen?
     
  6. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ongeveer 1500 incl btw met alle kappen
     
  7. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Intussen ook de montage plaatjes voor de drivers gemaakt, deze zullen ( zoals foto 2 ook laat zien) gemonteerd worden op de 40x40 extrusion in de voet, vlak bij de controller

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Zo weer even een tussenstand, ik heb de bekabeling van de printkop afgemaakt, ik heb de PTFE slangen binnen gekregen, daar was het wachten op.
    [​IMG]
    https://farm4.staticflickr.com/3873/14905026011_bcbfcce64b_o.jpg

    Daarnaast heb ik de voet in elkaar gezet om te controleren of mijn bouw methode (wat ik bedacht had) ook zou werken, het resultaat komt precies overeen met de verwachting, het lijkt bijna een bouwpakket:

    [​IMG]
    https://farm6.staticflickr.com/5582/14905026651_f1b42f9055_o.jpg

    En hier in detail de drivers en controller. Je kan hierop ook beter de middenpunten zien die ik gemaakt heb.
    [​IMG]
    https://farm4.staticflickr.com/3922/14885102056_b97ce7a0df_o.jpg
     
  9. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
  10. theo66

    theo66

    Lid geworden:
    26 feb 2014
    Berichten:
    53
    Zo zeg ziet er allemaal gaaf uit
    das het betere werk lijkt me zo
    zal het zeker volgen op de voet
     
  11. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Dankje, ik zal hier updates wel plaatsen, ik moet nu eerst een boel dingen maken voordat ik een interessante update heb.
     
  12. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Nou ik ben op de helft van een onaangenaam klusje. Ik heb kogels waarop de stangen bewegen en die moeten aan de printkop vast gemaakt worden, ik heb dit geprobeerd met lijm maar dat blijft niet betrouwbaar zitten. Wat ik nu gedaan heb is de kgeltjes vlak maken een 1 kant en dan center boren, boren, tappen zodat ik ze met een M3 boutje vast kan zetten. Nog 6 te gaan, hier een tussenstand:

    [​IMG]
    https://farm6.staticflickr.com/5556/14738519818_e4d382a029_o.jpg

    [​IMG]
    https://farm4.staticflickr.com/3901/14902149556_66691f834f_o.jpg
     
  13. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
  14. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Het ziet er allemaal erg goed uit Stef! Ben benieuwd wat de uiteindelijke printkwaliteit gaat zijn.

    Ik zie dat je magneten gebruikt in plaats van kogelgewrichten, hier ben ik erg nieuwschierig naar. Hoe heb je dit precies gemaakt? Met wat voor een magneten?
     
  15. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Hey xp7amrkr, die kogelgewrichten bestaan uit een lagerkogel en een gedraaide bus waarin een 6x6 (cilinder) neodynium magneetje zit. Misschien gooi ik er in de toekomst nog als extra hulp (voor hele wilde acceleraties/hoge snelheden) een veer/draad combi bij om hem er nog extra in te drukken.

    Ik ben ook benieuwd naar de uiteindelijke print kwaliteit, intussen ben ik weer wat verder met de printer:

    Cold-end van de extruder:
    [​IMG]

    Vandaag gemaakt, bed:
    [​IMG]
    [​IMG]



    Volgende punten op de lijst om te kunnen printen:
    - Koeling kop
    - calibratie bewegingen en voeding van plastic
    - Vastplakken/aansluiten verwarmingsplaat

    Volgende punten op de lijst van het printer project zelf:
    - Kappen maken en materialen er voor kopen
    - Verlichting printruimte kopen/plaatsen
    - Aluminium profielen kopen/op maat maken voor "kozijnen" en deurtjes
    - Veiligheidsglas (zwart niet-transparant) voor de onderkant
    - HR++ glas voor om printcabine

    Er is nog meer, maar even overzichtelijk houden ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Hoe staat het nu met deze printer? Ben benieuwd of die triple extruder werkt zoals je gehoopt had.
     
  17. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    De printer is intussen bijna af, ik heb hem nog een keer opnieuw opgebouwd met wat wijzigingen omdat ik niet tevreden was. De triple extruder werkt prima, hij is goed af te stellen en ik heb geen last van ooze. De waterkoeling in de kop werkt boven verwachting goed, er zit een erg duidelijke scheiding in temperatuur, de hotend is 240 graden, en net daar boven in de endeffector 30 graden.

    Ik heb hier verder geen updates meer geplaatst omdat er geen interesse leek te zijn in het project (weinig reacties)
     
  18. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Sowieso weinig reacties in he 3D printer gedeelte.. maar dat wil niet zeggen dat er geen interesse is.. Ik denk dat de meeste mensen nog zitten te wachten op een goedkope (lees <200 euro) oplossing die ook nog eens compleet werkend is. Ik had daarom verwacht dat met de gemiddelde zelfbouw cultuur hier er meer bouwers zouden zijn.
     
  19. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Dat dacht ik ook ja, maargoed maakt niet uit ;)

    Een 3D printer voor minder dan 200 euro kan je eigenlijk wel vergeten als hij ook nog een beetje kwaliteit moet printen. Onder een bepaalde grens krijg je namelijk andere materialen, zwakkere vooral maar ook minder recht. Motoren/electronica zijn minder betrouwbaar etc. Als je gewoon even wil proeven van wat 3D printen is kan je beter naar iemand toegaan die een printer heeft en daar wat mee printen dan dat je een apparaat koopt voor onder de 500 euro.

    Bijkomend: het is een behoorlijk complex proces om een echt mooie print te krijgen. Er zijn veel variabelen die effect hebben op het uiteindelijke resultaat. "effe wat printen" zoals het in de media aangegeven wordt is zeker niet waar. Je kan niet alles printen en je kan niet zomaar iets printen, er moet over nagedacht worden.
     
  20. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Zal zeker de komende tijd nog een utopie zijn.. Maar dat het steeds goedkoper wordt, en er steeds nieuwe materialen bij komen helpt wel om meer volgers te krijgen.
     

Deel Deze Pagina