Delta Rocket

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door thedaveexperience, 11 mrt 2018.

  1. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi,

    Half jaar geleden zag ik een Delta Rocket. Een ARF kleine balsa vleugel. Ze was maar 30 euro, dus kocht 'r gelijk. Zat snel in elkaar, en heb er een 2400kv motor op en gebruik een 3s 1300mAh Lipo. Ik las er niet veel goeds over, maar dat ding ziet er echt prachtig uit. Wilde er nog één, maar ze waren overal 60,- euro, en dat vond ik teveel.
    Vandaag eindelijk een maiden gemaakt met ding.
    De eerst keer dat ik een worp deed, was niet veel soeps...gelukkig was het gras nat en gaf mee....
    Vleugel aan voorkant bij bevestiging aan body gebroken, dus maar een stukje ductape erop.
    Weggooien is echt vreselijk, maar als ze eenmaal in goede positie is...is het echt een rocket !!!

    zie hier:



    gr,
    dave
     
  2. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Indien de start lastig is schiet je hem gewoon weg met een( elastiek) bungee , ben je altijd verzekerd van een goede start .

    Mvg André
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij gooi je het model omhoog, je moet hem vlak en horizontaal weggooien, eventueel bij de start iets up trimmen.

    GJ
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Net als GJ denk ik ook dat je de fout maakt het model omhoog te gooien. Om te kunnen vliegen heeft de vleugel draagkracht nodig. Om draagkracht te genereren moet er lucht over de vleugel stromen, met andere woorden het vliegtuig moet vooruit gaan. Hoe sneller het vliegt des te meer draagkracht, het is zelfs zo dat twee keer zo snel vliegen vier keer zo veel draagkracht oplevert.
    Wanneer je het model opgooit is de snelheid heel erg laag en dus de draagkracht ook. Die draagkracht zal meestal niet voldoende zijn om te kunnen vliegen maar de motor levert stuwdruk dus de snelheid zal snel oplopen. Hoewel het model dus direct na het opgooien zal zakken loopt de snelheid ook rap op en zal het voordat het de grond raakt voldoende draagkracht hebben en gaan stijgen. Het is dat zakken direct na het loslaten dat "eng" is en veel mensen de neiging geeft het model omhoog te gooien om zo "meer hoogte" te krijgen. Helaas zal de snelheid dan juist nog lager worden omdat de zwaartekracht het model naar beneden "trekt". De snelheid kan ook niet oplopen zo tegen de zwaartekracht in dus zal het model met de neus naar beneden tegen de grond kwakken zoals je hebt gemerkt.
    Je moet de neiging om het model omhoog te gooien onderdrukken en het model recht naar voren gooien. Met de neus iets naar beneden gooien kan zelfs nog beter zijn hoewel dit erg tegennatuurlijk is.
    Ook moet je oppassen met up geven want te veel up geeft veel weerstand waardoor het model weinig snelheid kan maken. Je wilt voorkomen dat het model de grond zal raken dus heb je de neiging om veel up te geven. Met veel up zal het model ook tegen de grond vliegen omdat het dan niet voldoende snelheid kan maken. Je moet zo weinig up geven, ook dat lijkt tegennatuurlijk, dat het model snelheid kan maken maar het model zal, en mag ook, wel zakken tot vrij dicht boven de grond.
    Succes.
     
  5. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    dank voor de info heren,
    ik gooi meestal schuin omhoog, en dat had ik hier zeker gedaan, en hard gegooid,
    zal proberen een wat horizontale worp te maken, kijken hoe dat gaat.

    mbg
    dave
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Recht gooien is altijd véél belangrijker dan hard gooien. Dat is mijn ervaring met F5D (electro) pylon racers.
     

Deel Deze Pagina