Dit seizoen ben ik ook begonnen aan indoor vliegen. Heel leuk, binnen een paar vierkante meter rondjes draaien met 10-15 kistjes. En wat een slachting. De kistjes hebben een kortere levensverwachting dan een WWII piloot. Kortom heel erg leuk.
Dus ben ik ook maar kistjes gaan bouwen. Deze wilde ik met jullie delen…
Delta is mijn eerste indoor knutseltje. Hij kan lekker snel, buiten met heel wat wind uitgeprobeerd, het ging prima. Door z’n flink gewelfde profiel, kan het ook bijna stapvoets vliegen. Alleen dan laat’ie ineens, zonder waarschuwing, z’n neus vallen. Bijna elk vlucht eindigt dus met een niet zo elegante ‘nose first’ landing.
Spanwijdte 60cm, 100g met 2s500mAh accu.

Deze noem ik Vis. Geïnspireerd door de mooie hellingkisten die gekste dingen doen, heb ik deze voorzien van bewegende hoofdvleugels. Het heeft dus wingeron besturing. Het vliegt prima buiten. Met deze heb ik ook mijn eerste indoor vlucht gemaakt en deze duurde minder dan 10 seconden. Terwijl ik in alle concentratie de muren probeerde te ontwijken heb ik hem geparkeerd achter de dakbalken. Na vier weken hebben we hem met een hengel van 7m naar beneden kunnen halen.
Het weegt 200 gram met een span van 80cm. Achteraf gezien had het veel lichter gekund. Door gebrek aan indoor bouwervaring, heb ik er teveel schuim tegenaan gegooid.

Het derde probeersel is een min of meer schaal Ryan STM-2. Ik een zwak voor dit kistje waardoor ik wat aanzichten aan de muur heb hangen. Ik ben ook ooit een glasvezel versie begonnen maar helaas nooit afgemaakt.
Net als mijn andere vliegtuigjes is deze Ryan ook gebouwd met goedkope ondervloeren van Gamma, Praxis en Hornbach. De romp is gemaakt van geribbelde 3mm schuim van Gamma. De ribbeltjes maken het heel makkelijk om er een koker van te maken. Het is uiteindelijk een onverwacht mooi kistje geworden. Vliegt heel direct en heeft een bijzonder vliegbeeld.
Helaas is het niet gelukt om de eerste sorties zonder kleerscheuren te overleven. Hij is in totaal vier keer uit de lucht gehaald met de bijbehorende schade en na nodige seconde- en smeltlijm kon’ie weer in de lucht. Laatste vlucht eindigde in de basket. Maar, ik heb er weer de nodige lijm tegenaan gegooid en hij wordt nu geverfd. Ryan wordt straks nog mooier.
Ryan heeft een span van 110cm en weegt 240 gram met een 2s500mAh accu.

Laatst bewerkt: