delta zonder staart

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door robertboxhoorn, 4 feb 2012.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Dirk, goed verhaal maar het ging vooral om het weglaten van het kielvlak en de gevolgen daarvan bij een vliegende vleugel.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, dat staat er ook in. Dan hebben we het over die Hortense tipverdraaiing plus voorlijk ZW-punt en positief haak-effect.

    Dirk.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zie het, dank je.
    Vraagje...
    In de praktijk (zowel RC als 1:1) worden weinig vliegende vleugels gebruikt, je mag dus aannemen (en dat is ook mijn praktijkervaring) dat ze minder efficiënt vliegen dan de klassieke configuratie. Ik ben er altijd van uit gegaan dat dat komt omdat (zoals je zelf al beschrijft) het oprichtende moment aan een kleinere hefboom moet worden opgewekt, en niet aan een lange staartboom; er zal dus een groter oppervlak negatieve liftkracht moeten opwekken, wat begrijpelijkerwijs meer weerstand kost.
    Zo'n S-profiel is natuurlijk ook niet optimaal voor het gedeelte van de lift dat volgens Newton wordt opgewekt.
    Maar als je, zoals bij een Horten, een verdraaiïng over de hele vleugel uitsmeert, dan betekent dat dat er, tussen de root (die maximaal lift levert) en de tip (die negatieve lift levert) een stuk vleugel zit dat eigenlijk niks doet. Dat lijkt me nog meer verlies dan de bovengenoemde punten... of verkijk ik me erop?
     
  4. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    ok bedankt voor het verhaal dirk!'

    wat dus nu eigenlijk hier uit zie is dat ik door het weglaten van het stabilo eigenlijk bijna niets kan toevoegen door tipverdraaing en dat soort vormen en dat het hele model er gewoon moet worden ontworpen om goed te vliegen zonder staart.

    ik heb waarschijnlijk gewoon geluk gehad met het vliegen waardoor het zonder staart gewoon een vlucht mogelijk mede dankzij volledige windstilte

    Flying wing CG calculator

    ik heb hem in de flying wing calculator gezet en ik ga dus eens kijken hoe hij er op zal reageren als ik het cg zo ver naar voren breng en of hij dan ook beter vliegt zonder staart

    eventueel wil ik ook wel een stel nieuwe roeren maken met 1 of twee graden wash out

    natuurlijk ga ik wel gewoon na elke aanpassing eerst maar eens kijken hoe hij er op reageert met staart voordat ik hem gooi wel zo veilig om een model pas te gooien als hij goed is uitgetrimt met staart ;-)


    verder heel erg leerzaam zo'n kleine delta die ik voor 15 euro in elkaar heb gezet echt leuk!
    en dan helemaal om echt resultaten te zien
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zo moet het.
    En dit programma gebruik je ervoor (gratisssss) ;-)

    Dirk.
     
  6. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    ok eens kijken of ik hem er in kan zetten :)
     

Deel Deze Pagina