Delta. :)

Ik ben vandaag bij Mike (BYM) op bezoek geweest. En heb z'n Delta over mogen nemen. :)

Het is mijn bedoelling om de Delta gewoon helemaal netjes te maken. (of.. nouja.. minder netjes, moet immers wel geweatherd worden etc. )
Ik ben zelf nog helemaal nieuw in de duikboot wereld, dus in eerste instantie hoop ik dat ik deze prachtbootje niet verkloot. :mrgreen:

Delta005.jpg

Delta006.jpg

Rond om de ramen etc wil ik de verf ook iets netter maken. Ik denk dat 't hele bootje toch opnieuw gespoten gaat worden.

De Binnenkant:
Delta001.jpg

Delta002.jpg

Moet denk ik een beetje opgeruimd worden.

Heb er van Mike ook een mooi (champagne) transport kistje bij gekregen. Die gaat uiteraard ook meteen een beetje onder handen genomen worden. :)
Ik denk dat ik met deze boot wat ervaring op ga doen in de duikboot wereld, en dan pas m'n Sea Wolfje op ga bouwen. Kan in ieder geval niet wachten tot ik hiermee kan beginnen! :n00b:

Misschien dat ik nog wat van het echte model af ga wijken met een extra licht frame voor onder of zo. (dat vind ik bij die onderzoeks duikboten altijd het mooist uit zien, zo'n groot lichtbundel wat er voor op de bodem schijnt.)
Maargoed, dat komt allemaal nog wel. eerst maar eens kijken hoe 't beesje werkt.

Gr,
Tim

Mooi man, ik ben blij te zien dat je zo enthiousast bent met de Delta :yes:
(het ergste is nog, dat ik hem gekocht heb en zelf nooit mee gevaren heb :mad:;))

Betreft die ophang haken, ik weet niet of ze sterk genoeg zijn om hem daadwerkelijk mee op te tillen, maar bij het 1:1 model worden ze daar wel voor gebruikt ...
DeltaSubLG.jpg

DeltaSubMed.jpg

Ik heb hier en hier nog twee afbeeldingen gevonden voor je :)

Is volgens de website van N. Brüggen is het een 1:8. (zou betekenen dat 't echte bootje ook super klein is. het model is zo'n 50cm lang. :) )

Denk alleen wat ik hem wel eens zal moeten strippen en gewoon opnieuw in de verf moet zetten. dan is die in ieder geval mooi egaal gekleurd. en me dan toch maar eens flink in eht weatheren moet verdiepen. (en dan uiteraard hopen dat ik het niet verknal. :oops: )
Ik wou dat ik dit ook maar half zo goed uit kon laten zien als jij jou moddellen bouwt Robbie, dan zou 't al een echt pracht exemplaar worden. :)

Gr,
Tim

@Klamath,
waarom wil je de Delta verouderen?
De echte ziet niet oud en vuil uit.
Hij staat trouwens meer op transport dan dat hij in het water licht.

Hein

@Hein: De Delta ziet er nu niet meer oud uit?
In de manual die ik er bij heb staan ook foto's van de 1:1 Delta. daar zie je wel degelijk van die roest leksporen en roest op het roet etc.

Maargoed, wat in ieder geval even moet gebeuren is dat de hele boot netjes 1 kleur heeft. (de rom heeft nu een redelijk kleurverschil met de voor en achterkant. dat moet in ieder geval eerst aangepast worden. :)

Gr,
Tim

@Klamath,
als je dat mooi vind moet je het doen.
De nieuwe duikboten hebben geen roestsporen door de materiaal samenstelling.
Ze kunnen wel vuil zijn.

Hein

Weahteren kan ook prima zonder roestsporen. Ook in het eggie blijft het niet zo glimmen als de dag dat het apparaat uit de fabriek rolde. Bij de Delta misschien meer denken aan wat gechipte verf e.d.? Heb hier ook een project staan die zich uitermate goed leent voor weathering. En in tegenstelling tot de Delta kan je daar zeker je ei in kwijt als je de echte bestudeerd wat betreft roest en afbladderende verf haha.

Ben in ieder geval benieuwd naar de opfrisbeurt! :)

Succes Tim

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat nu het mooiste zou zijn. Ik zal in eerste instantie maar even kijken of ik nog zo'n stickervel los kan bestellen.
Dan eerst maar bezig gaan mat alle dingen die niet goed vast meer zitten weer netjes op de plek zetten. en dan 't beesje een keertje schuren en spuiten.
Als dat klaar is (zal mij kennende wel lang genoeg gaan duren. :oops: ) zal ik moeten kijken wat er gaat gebeuren met de afwerking.

In ieder geval wil ik nog wat meer details gaan toevoegen. (zoals buizen/kabels en lampen aan de buitenkant. ) wil in eerste instantie de 1:1 Delta als voorbeeld nemen.. maar als een andere aanpassing mooi zou uitzien, zal ik er ook niet lang over piekeren om hem neit schaalgetrouw te maken.

Misschien een domme vraag, maar wat voor lijm kan ik het beste pakken voor,.. nouja, verschillende materialen. Er staan een paar profielen boven op de toeren, deze zijn van aluminium. deze staan haaks bovenop de toren (dat zal wel iets van ABS kunststof zijn gok ik? )
Ik dacht zelf om eerst een ondiep gleufje in de toeren te slijpen, om dat plaatje iets meer stevigheid te geven. maar de vraag is dan, wat voor lijm kan ik het beste pakken om dit mooi op de plek te zetten?
(zou mooi zijn als ik die lijmrand meteen met een stukje papier of zo de vorm kan geven van een lasnaad. maar dat zal wel weer net te optimistisch zijn. :)

Morgen moet ik eerst maar even een paar kabels solderen voor m'n werk.. daarna word er in mijn kamer eens even een hele lading meuk verplaatst zodat ik m'n werkblad weer vrij heb om aan deze duikboot te beginnen!

Gr,
Tim

Hoi Tim,

Allereerst welkom in het onderwaterhoekje, je hebt in ieder geval een mooie aanwinst te pakken gekregen.
Wat het lijmen betrefd, ik gebruik meestal twee componenten lijm van bison, de te lijmen delen goed schoonmaken en opruwen, ABS blijft lastig spul om te verlijmen, maar zolang er geen grote krachten op worden uitgeoefend blijft dat frame wel zitten.
Als je alles vastlijmd eerst de overtollige twee componenten lijm verwijderen, lasnaden kan je maken door CA lijm in gel vorm te gebruiken, kan je mooi een soort rups neerleggen.
CA lijm moet je niet gebruiken voor delen waar kracht op komt, want water en CA zijn op de lange termijn geen vriendjes, het wordt aangetast door het water, wanneer je het sealt met verf wordt dat al weer minder, maar ik zou de gok niet nemen.
Dus constructief verlijmen met 2K lijm en opleuken met CA gel lijm, ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes.

@Klamath,
een goede raad wat betreft dat diepte roer van de Delta.
Plak dat gewoon.
De roer bevestiging kan beter afbreken dat er uitscheuren.
Ik heb zelf een Delta gehad en dat diepte roer is zéér kwetsbaar voorop, en dan vooral tijdens transport of dat andere boten voorbij varen.
Gewoon plakken en als er tegen gestoten wordt breekt het gewoon van de romp af.
Meer niet.

Hein

@Manfred: Bedankt voor de welkom en voor de tips mbt de lijm. Ik zal het hier wel eens mee proberen. :) Gelukkig hoeft ik niet echt lasnaden te leggen (die zitten er al op. )

@Hein, Het diepteroer zit er nog gewoon goed vast op. maar volgens mij zit het zelfs er op gebout wat ik ervan kan zien. Weet niet of ik dit dan zo moet laten zitten, of het toch maar anders vast moet maken. (neig zelf naar het laten zitten, gezien die toch wel erg stevig vast zit. )

Heb vandaag in ieder geval die zogeheten 'tech tray'( ? ) uit de Delta geopereerd.. Daar zit toch nog wel aardig wat op. eerst maar eens kijken wat wat nu allemaal is.. maar daar zit zeker een bult electronisch fatsoeneerwerk in. :) het zal wel werken zoals het nu is.. maar ik vind het qua opzet wel een redelijk rampengebied. :mrgreen: 't zit in ieder geval totaal niet overzichterlijk in elkaar. en de kabel kleur keuze is volgens mij ook redelijk random gedaan. (maargoed.. eerst maar even uitzoeken. )

Oei, Heb dit topis wel een beetje laten verwateren. (No pun intended) Ben dit jaar nog maar 1 weekje thuis geweest. voor de rest alleen nog maar aan het werk geweest. :shock: word tijd voor wat hobbywerk!

Ik heb de Delta inmiddels aardig ver uit elkaar gehaald, en wil nu eerst eens beginnen het tech-rek opnieuw in elkaar te zetten door alle electronica opnieuw aan te sluiten. (ofwel Bym, je krijgt binnenkort je ontvanger terug. :mrgreen: )

Motortje lijkt in ieder geval goed. dus de achterkant laat ik mooi dicht.

Ben wel een paar losliggende LED's tegen gekomen. eens kijken waar die nu vandaan zijn gekomen.
Verder zit ik er nog wel over te twijfelen om een licht rek te maken welke aan de voorkant bevestigd kan worden, met 4 led's er in die schuin naar voren richting bodem schijnen. Denk dat dat een erg mooi effect zou geven als je daadwerkelijk aan het varen bent.
Maargoed, eerst maar eens kijken wat er nu precies allemaal in zit. Ik zal vanmiddag in ieder geval eens wat foto's maken. want ik weet 100% zeker dat ik hierbij hulp kan gebruiken. :)

Gr,
Tim

Back