Je kan beter een goede externe voeding aanschaffen, 1 met een zo hoog mogelijk Amperage tozv wat je uitgave toe laat [minimaal 2x de max laadstroom]. Optisch is het al meteen te zien waarom, een lader met een ingebouwde voeding heeft een veel te kleine koel-oppervlakte, en kan daardoor meestal niet al te grote stromen aan.
Nadeel van een te zwakke voeding!!
Bij metingen aan mijn lader kwam ik tot ontdekking dat ik een beetje "belazerd" werd met het oog op de laad-spanning/stroom doordat het voedingsgedeelte te wensen overliet :? .
Bij metingen met een "universeel-meter" gaf deze een bp spanning en stoom aan die mij wel aanstond

. Ik laden met 5 Amp stroom en dat gaf deze ook ongv. aan. Mijn lader laadt met pulzen, en je zou dus verwachten dat dit een ongv. een "net" blokgolf-patroon laat zien als je deze op een "oscilloscoop" aansluit maar niks was minder waar. De laadpuls begon weliswaar bij ongv 5 Amp maar eindigde op ongv 2,5 Amp, dus feitelijk laden ik een gemiddelde van deze 2 meetwaarden [vb. 5 Amp + 2,5 Amp = 7,5 Amp / 2 = 3,75 Amp theoretisch

]
Bij het aansluiten van een goede externe voeding bleek dat de pulse-curve een wat meer blokgolf-patroon [weliswaar met afgeronde hoeken] liet zien

. Buiten een "betere" kwaliteit laden van de cellen hierdoor, liet het ook logischer wijs een kortere laadtijd zien, een betrouwbaarder delta peak afslag [niet te vroeg of te laat] en een veel hogere eind-spanning, dus betere prestaties
Ook in het begin van het laad-proces waar de laadstroom het kennelijkst het moeilijkst heeft om zich te handhaven, stortte de laadstroom kompleet in, en kwam deze niet hoger dan max 3 Amp, dit is door het aansluiten van de "juiste voedings bron" ook weggenomen

.
Opgesomd:
Een "goede lader" kan alleen maar "goed laden" met een "goede/juiste voedingsbron", ongeacht welk merk of type lader of wat hij gekost heeft. Ik kan niet instaan voor de kwaliteit van de voedingen die op de markt zijn, maar het is redelijk aannemelijk dat deze beter functioneren dan de meeste laders met ingebouwde voedingen. Mocht je zo'n lader hebben dan is er meestal nog een externe voedings ingang, en ik zou zeggen maak hier gebruik van, en doe je voordeel :wink:
m.vr.gr. Per.