Demi water

Klopt vast wel allemaal,

maar het gaat hier toch over de vraag:

welk soort water gebruiken de active stomers ?

Aangeraden zijn:

kraanwater
gedestileerd water
water afkomstig van een wasdroger
regenwater
tip: smeltwater van een ontdooide vriezer/vriesvak

afgeraden:
gedemineraliseerd water
 
Je hebt nog niks bijgedragen aan dit topic, het heeft dus niets met afhaken te maken.
Als je nu gewoon zegt dat je weer kolen op het vuur komt gooien zou je tenminste eerlijk zijn. (Schermafdruk aan Robert)
 
Je kan inderdaad op verschillende manieren demi water maken.
Ik heb bij een autogarage gewerkt waar zelf accuwater gemaakt werd met een ionenwisselaar.
Ook in een vaatwasser zit een ionenwisselaar die het calcium in het water door natrium vervangt (de ionen wisselaar wordt weer "opgeladen" met regeneratie zout).
Dit soort water is goed voor een accu, stoomstrijkijzer of een vaatwasser naar niet voor een stoomketel.
Eigenlijk is het ook geen echt demiwater en zeker geen geschikt ketel voedingswater.
Wel als je vervolgens het natrium uit het water haalt met een omgekeerde osmoze filter (ik heb zelf aan zo'n installatie gewerkt bij een bierbrouwer die heel veel stoom gebruikte).
Als je dit soort demi water te pakken kan krijgen, prima.

Zelf heb ik mijn modelbouwspullen opgeslagen in een onverwarmde schuur waarin een luchtontvochtiger staat.
Deze levert zeker 100 liter erg schoon water per jaar.
Ook een airco levert schoon water, mits natuurlijk de lucht in de ruimte van de airco ook schoon is.
Maar toch is spuien belangrijk.
Als het water in de ketel verdampt blijft het vuil achter, blijf je water toevoegen dan dikt het water in je ketel dus steeds verder in.
Regelmatig spuien van ketel water houdt je ketel van binnen schoon.

Groeten Willem
 
Hallo beste hobby vrienden

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie advies,ik heb mijn conclusie getrokken uit jullie verhalen
Ik ga over op regenwater, moet nu nog iets maken om de regenwater op te vangen en dan maar wachten op de regenbuien.

groetjes
K.Rodenhuis
 
Hallo beste hobby vrienden

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie advies,ik heb mijn conclusie getrokken uit jullie verhalen
Ik ga over op regenwater, moet nu nog iets maken om de regenwater op te vangen en dan maar wachten op de regenbuien.

groetjes
K.Rodenhuis
Met het water van een droger gaat ook prima hoor
 
Yep, dat is condenswater, net als regenwater ;)
Als je daar je ramen mee wast, of je auto, droogt hij streeploos op.
 
In onze ketels zitten 10 duizenden liters gedeminiraliseerd water en dat zou niet goed zijn ?
Ik zal het maandag melden aan de directie en verwijzen naar dit forum.........daarna gaan we heel hard lachen.

beter is een constructieve uitleg te geven waarom dit zo zou zijn.
dan gewoon een uitspraak posten,die behoorlijk negatief overkomt.

wiebe mod.
 
Hallo beste hobby vrienden

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie advies,ik heb mijn conclusie getrokken uit jullie verhalen
Ik ga over op regenwater, moet nu nog iets maken om de regenwater op te vangen en dan maar wachten op de regenbuien.

groetjes
K.Rodenhuis

Tis net zulk mooi weer,......... maar zonder water doen onze stoomketels erg weinig.

Suxxes met de plaatsing van de regenton.
 
Hallo allemaal,

Tsjonge, wat een gedoe hier op het forum.

Even wat dingetjes uit de wereld helpen: Demi water en gedestilleerd water zijn effectief gezien hetzelfde, en zijn allebei uitermate geschikt voor stoomketels LET WEL: mits chemisch behandeld, maar dat geldt voor elke ketel. Je kunt echter stellen dat gedestilleerd water iets minder opgeloste gassen (zoals CO2) bevat, en dus iets minder zuur is, en daardoor geschikter. Veel maakt het echter niet uit.

Regenwater is een noodoplossing, maar het is verre van gelijk aan demi of gedestilleerd. En wat erger is: je weet niet wat er in zit!

Water uit de wasdroger, is funest voor ketels, want vaak veel zuurder (door uit de lucht opgenomen CO2) dan je denkt. Het zelfde geldt in nog veel ergere mate voor condens uit een AC installatie, of smeltwater uit een koel/vrieskist.

Maakt het uit? Niet veel, daarvoor zijn modelstoominstallaties gewoon te weinig in bedrijf. Uitzondering is kraanwater, daar groeit je ketel schrikbarend hard van dicht. Alweer, met modelinstallaties is het niet gauw problematisch, omdat er met relatief lage drukken en dus temperaturen gewerkt word, dus ook de verhoging van de oppervlaktetemperatuur in de vuurhaard zal al gauw binnen de perken blijven. En uitzuren is goed te doen.

Van de vereisten voor een ketel uit koper kan ik niet veel zeggen, die zijn tamelijk chemisch resistent en gaan sowieso nooit tot erg hoge drukken, maar ik kom ze in mijn werk te weinig tegen om er echt iets zinnigs over te zeggen.
Stalen ketels willen heel graag water wat sterk Alkalisch gemaakt is (pH boven de 9.5 als minimum, liever tegen de 10.5), omdat water wat chemisch pH neuraal is bij kamertemperatuur, boven de 150 graden een pH vertoont van onder de 5. Alkalisch water tast een stalen ketel niet aan, zuur water wel. Vandaar.
Tevens wil je in een stalen ketel zo weinig mogelijk chloriden hebben. Tot 7 bar max 300 ppm, daarboven zo weinig mogelijk. De hardheidszouten die je in kraan en regenwater vind, zijn chloriden, en kraanwater zit al gouw boven de 1000 ppm. Liever niet dus!
Verder wil je (als het een installatie met condenser is en de ketel niet geleegd word na bedrijf) graag dat het ketelwater onder de 1000 microSiemens blijft, anders is het te vuil en krijg je afzettingen die het leidingwerk van binnen uit kunnen wegslijten.
Als je een ketel hebt die langdurig in bedrijf is, en regelmatig tijdens bedrijf gespuid word, is een coagulant ook mooi, dan weet je tenminste zeker dat als je spuit, het vuil ook daadwerkelijk verwijderd wordt.
Stalen ketels willen ook graag dat het water behandeld word met een zuurstofbinder, om corrosie te voorkomen. Hydrazyne is daarvoor erg geschikt, maar niet aan te raden (beetje giftig) en een heel goed alternatief is sulfiet Dit sulfiet moet tijdens bedrijf continue toegevoerd worden. De hoeveelheden zijn echter zo klein, dat het voor modelbouw gewoon niet goed uitvoerbaar is.
Het is wel aan te raden, als de installatie stil staat, om de ketel volledig op te vullen met demiwater, al dan niet behandeld, om corrosie te voorkomen. Andere optie is bijvoorbeeld doorblazen met argon o.i.d. Geen CO2, want dat lost op in water, daardoor word het water zuur, en dan gaat de ketel echt heel snel rotten aan de binnenkant.

Heeft je installatie een condenser en warmwaterbak, dan is het zaak om deze zo effectief mogelijk van lucht af te sluiten, om te voorkomen dat er zuurstof in de ketel komt. Dit kun je bijvoorbeeld heel goed bereiken door continue een heel klein beetje stoom boven de bak toe te laten om de lucht te verdrijven, en de temperatuur van het voedingswater boven de 85 graden te houden.

Tot zover de theorie, wie hem toe wil passen, moet dat zelf bepalen.
Wat ik wel weet (uit eigen werkervaring) is dat het stoomwezen en de wetgeving op het gebied van stoominstallaties er niet voor niets zijn: een ploffende stoomketel is op zijn zachtst gezegd, behoorlijk gevaarlijk.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Wel een late reaktie, maar in industriële stoomketels worden additieven gebruikt om de ketel te beschermen tegen corrosie, en wordt het voedingswater verhit tot 100°C in een deäireter om de opgeloste zuurstof teverwijderen. Het gebruikte DEMIN water is van de zuiverste kwaliteit, met een geleidbaarheid van 1microSiemens, dit stemt overeen met een weerstand van 1megaOhm. Want hoe hoger de stoom werkdruk, hoe zuiverder het water moet zijn.
 
Hydrazyne is daarvoor erg geschikt, maar niet aan te raden (beetje giftig)

Volgens mij is het niet een beetje giftig maar ronduit kanker verwekkend!

Ik zal de andere postings ook nog doorlezen.
Als eerste een reactie op regen water opvangen.
Probeer "gewassen" regenwater op te vangen, dus niet gewoon een ton onder de goot zetten.
Je krijgt dan ook alle stof en pollen en de eerste regen met veel andere stoffen uit de lucht mee.
 
Blijf maar van de water additieven af voor modelbouw, ze zijn allemaal nogal giftig. Bovendien zijn de gebruikte concentraties te klein. Kanker moet je er niet persé van krijgen, ik heb in de eerste 15 jaar van mijn loopbaan dagelijks met hydrazine gewerkt, toen werd het gevaar nog niet onderkend. Als je echt iets wilt doen met het demin water voor de modelketel, dan moet het eerst gekookt worden, en nog heet, luchtdicht verpakt worden, dan is het grootste deel zuurstof eruit. Wat wel een euvel kan zijn met deminwater, is dat de zuurtegraad (pH)slecht is, omdat de harsen bij de regeneratie slecht gespoeld zijn. Om die redenen lijkt regenwater ook niet zo geschikt, omdat er behalve veel zuurstof ook nog CO2 inzit (koolzuurgas).
 
waar in dit gehele stuk niet over wordt gepraat is de werkdruk van jullie keteltjes dit is van essentieel belang om te weten. Aan de hand hiervan wordt veelal bepaald of het onthardwater of gedemineraliseerd water moet worden. Hiervoor zijn diverse stoomrichtlijnen door diverse ketelbouwers die adviseren in PH, geleidbaarheid, zuurstofgehalte, sillica etc. etc. etc.

Indien gewenst kan ik jullie wel het e.a. toesturen daar ik proffesioneel de gehele dag bezig ben met het verkopen en uitdenken van dergelijke installaties die onthard of gedemineraliseerd water maken voor o.a. energiecentrales.

Hoe hoger de werkdruk van de ketel des te beter de kwaliteit van het water moet zijn. Dit heeft alles te maken met continuiteit en energieverbruik en niet te vergeten veelal een hele dure turbine die energie moet opwekken. Wanneer door Sillica aanslag de turbine uit balans raakt kunnen er wel eens hele rare dingen gebeuren die heeel veel geld kosten.

Er zijn vele chemische stofjes op de markt die PH verhogend en zuurstof binden.

koop gewoon gedemineraliseerd water bij de gamma of ergens anders dat is goed water en ga niet aan de gang met regenwater of condenswater.

Mochten er vragen zijn kijk maar eens hier EUROWATER - Pure water treatment - 72-uren werking zonder toezicht

bij meer vragen over waterbehandeling dan hoor ik dat graag.

gr. gert
 
Hallo gert, ga er maar vanuit dat de meesten onder de 3 bar zitten.
Als de ketels dan niet al te groot worden mag je zonder keur werken.
Zelf zal ik je site wel eens doorlezen, misschien zit er wel wat bij wat interessant is voor mij.
Mijn ketel 9 bar bij ca 900 liter verdient wel aandacht.
 
O,ja heren,

hoe schoner het water des te minder spui (verliezen kent een ketel)

@ baggeraar

Een ketel met die druk en volume heeft op zijn minst onthardwater nodig echter adviseren wij osmose water. Mindere energie en minder indikking :-) maar nu gaat het niet meer over hobby maar over werk.

kijk maar eens op de site en bij vragen gvt@eurowater.nl

gr. Gert
 
@baggeraar.

Dat is dan een beste Kraan (tje) die een beetje stoom nodig heeft. Uiteraard is alles in oplossing te houden met behulp van chemicalien die er zat voor ketelvoedingswater zijn. In de industrie zijn er ook diverse aanbieders die daar goed hun dagelijks brood in verdienen. Met een beetje loog en een beetje verwarming van het voedingswater haal je al gauw een ph van 11 maar het gaat over het algemeen over de p-alkaliteit en de m-alkaliteit wat bepaald of een ketel het goed doet of niet en niet geheel onbelangrijk de vlampijpen kalk en het overige leidingwerk corrosievrij houd.

in de huidige tendens is gas besparing en minderspuien heel belangrijk en kan bij grote ketels al duizende euries per jaar schelen. En zo maken we de politiek weer een stukje blijer door minder co2 en minder water te verbruiken.

Maar mocht je nog eens een ontharder nodighebben geef maar eens een belletje scheelt ook weer bij moeders de vrouw wat minder schoonmaken in bijv. de douche.
 
@Gert,
Kraantje draait niet zoveel meer per jaar.
In Februari keur gehad, kan er weer 2 jaar tegen.
full


Plaatje uit ketelboek.
Water voorwarmen doe ik in de injecteur, alleen het gas gaat natuurlijk gewoon mee de ketel in.
Ik heb geen mogelijkheid om dit met een pomp de ketel in te persen.
Chemicalien toevoegen is een klein beetje natte vinger werk.
Je weet dat als je zoveel cm water toevoegt (aflezen op peilglas) dat het dan ongeveer zoveel liters zijn. De toevoegingen laat ik via een trechter de zuigpijp van de injecteur in lopen.
Na een uurtje testen en voor het wegzetten nog eens een overdosis zuurstof binder erin.

En zo afentoe eens spuien, wat best lastig is, die drab zweeft natuurlijk door de hele ketel tijdens bedrijf.
En na een tijd stilstaan spui je enkel de sludge die direkt bij de spuikraan ligt.
Als ik weet dat ik een hele tijd niet onder stoom hoef laat ik alles eruit lopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top