Begonnen met grote 1/5 F16
Hoi, goed gemotiveert na de demo van de full-size kist gezien te hebben afgelopen week eindelijk begonnen met werk aan m'n nieuwe 1/5 F16, het schaal intrekbare onderstel.
Effe ter introductie voor de onwetenden onder ons, ik ga een grotere F16 bouwen dan die ik nu al heb. Echter gaat deze helemaal precies schaal worden voor de wedstrijden, de "kleine" 1/6,8 was dat nooit, ziet er leuk uit maar mist een helehoop details en er klopt eea aan de hoofdvorm niet zoals uit de kit. De nieuwe kist is echt een hele slag groter bij een lengte van bijna 3 meter tegenover de 2 meter van de huidige F16. De body zal gemaakt worden met hulp van Marijn Penninx z'n mallen, een hele hoop zal aangepast moeten worden wil ik hem in de schaal klasse kunnen proppen. De kist weegt normaal ergens rond de 18/19 kilo en F4C heefd een limiet van 15 kilo! Dat is dan ook gelijk de grootste bottelneck om overal waar mogelijk gewicht te besparen. Ik heb er goede hoop op na wat berekeningen maar het zal een hele kluif gaan worden.
Deel 1 was het maken van een geschikte motor waar ik de hele winter mee zoet ben geweest. Heb er een verslagje van staan op het volgende draadje in het turbine forum:
[18237] kj66-conversies-6
Heel kort samengevat, deze motor is een voortvloeisel van de KJ66, echter met een geheel nieuw interieur. De motor levert nu 18kg (tegenover de standaard 8kg!!!) maar kan dat nog opschroeven naar 20kg als de motor zich na een poos goed gedraagt. Goede nieuws is dat ik deze motor zeer licht heb weten te houden met maar liefs 1,2kg. De meeste concurerende motoren zijn minstens het dubbele waar ik de eerste gewichts besparingen al heb gewonnen.
Ik had reeds onderstel tekeningen gemaakt voor de kleine F16 die heel goed ogen maar ik wist inmiddels dat er toch het eea aan schorte. Geprobeerd deze aan te passen maar uiteindelijk bleek het net zo gemakkelijk te zijn om maar helemaal opnieuw te beginnen. Ik miste ook nog een aantal maten dus dan maar weer een tripje naar mlt soesterberg waar een F16 in het museum staat. Met goedkeuring van de opzichters heb ik een hele ochtend onder de kist gelegen om alles op te meten en te fotograferen, thuis alles getekend in autocad. Vorige week naar staalmarkt Den Bosch geweest om een hele zooi materiaal te halen....., dit hieronder moet dus het hele onderstel worden...:
Voorbereiding:
Hoopjes werk dus maar ik vind het leuk om met metaal te werken, zo'n beetje tweede hobby van me naast het model gefreumel. Afgelopen week al lekker bezig geweest, hieronder wat foto's van de eerste onderdelen. Het witte om de veerstruts is kunstof (POM-C) om ook hier gewicht te besparen......
Groetjes,
Gerald
Hoi, goed gemotiveert na de demo van de full-size kist gezien te hebben afgelopen week eindelijk begonnen met werk aan m'n nieuwe 1/5 F16, het schaal intrekbare onderstel.
Effe ter introductie voor de onwetenden onder ons, ik ga een grotere F16 bouwen dan die ik nu al heb. Echter gaat deze helemaal precies schaal worden voor de wedstrijden, de "kleine" 1/6,8 was dat nooit, ziet er leuk uit maar mist een helehoop details en er klopt eea aan de hoofdvorm niet zoals uit de kit. De nieuwe kist is echt een hele slag groter bij een lengte van bijna 3 meter tegenover de 2 meter van de huidige F16. De body zal gemaakt worden met hulp van Marijn Penninx z'n mallen, een hele hoop zal aangepast moeten worden wil ik hem in de schaal klasse kunnen proppen. De kist weegt normaal ergens rond de 18/19 kilo en F4C heefd een limiet van 15 kilo! Dat is dan ook gelijk de grootste bottelneck om overal waar mogelijk gewicht te besparen. Ik heb er goede hoop op na wat berekeningen maar het zal een hele kluif gaan worden.
Deel 1 was het maken van een geschikte motor waar ik de hele winter mee zoet ben geweest. Heb er een verslagje van staan op het volgende draadje in het turbine forum:
[18237] kj66-conversies-6
Heel kort samengevat, deze motor is een voortvloeisel van de KJ66, echter met een geheel nieuw interieur. De motor levert nu 18kg (tegenover de standaard 8kg!!!) maar kan dat nog opschroeven naar 20kg als de motor zich na een poos goed gedraagt. Goede nieuws is dat ik deze motor zeer licht heb weten te houden met maar liefs 1,2kg. De meeste concurerende motoren zijn minstens het dubbele waar ik de eerste gewichts besparingen al heb gewonnen.


Ik had reeds onderstel tekeningen gemaakt voor de kleine F16 die heel goed ogen maar ik wist inmiddels dat er toch het eea aan schorte. Geprobeerd deze aan te passen maar uiteindelijk bleek het net zo gemakkelijk te zijn om maar helemaal opnieuw te beginnen. Ik miste ook nog een aantal maten dus dan maar weer een tripje naar mlt soesterberg waar een F16 in het museum staat. Met goedkeuring van de opzichters heb ik een hele ochtend onder de kist gelegen om alles op te meten en te fotograferen, thuis alles getekend in autocad. Vorige week naar staalmarkt Den Bosch geweest om een hele zooi materiaal te halen....., dit hieronder moet dus het hele onderstel worden...:

Voorbereiding:

Hoopjes werk dus maar ik vind het leuk om met metaal te werken, zo'n beetje tweede hobby van me naast het model gefreumel. Afgelopen week al lekker bezig geweest, hieronder wat foto's van de eerste onderdelen. Het witte om de veerstruts is kunstof (POM-C) om ook hier gewicht te besparen......
Groetjes,
Gerald




Laatst bewerkt door een moderator: