Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

MOOOOOOOOOOOOOI !!! :thumbsup:

Optrekken net als de echte, neusje omhoog als remmen eraf gaan (beter nog dan de echte, die veert nog een paar keer op en neer met z'n neus :hammer:). Vermogen lijkt MEEER dan voldoende, kist is echt snel los!

Alle functies operationeel? (ik zag remkleppen bijvoorbeeld niet open klappen, is niet goed te zien op filmpje).

Hoi Gerald,

Van harte gefeliciteerd met je geslaagde maidenflight.:banana:
Vliegen doe ie in elk geval.
Nu moeten er, zoals ik het zie, nog wat details worden afgewerkt. Zo zie ik maar weer een schaalmodel is nooit af, ook al vliegt ie fantastisch.

Net als Ton ben ik erg benieuwd naar het gewicht op dit moment :confused: want we moeten toch naar een compleet Dutch scaleteam werken, toch?

Succes verder,

Bert

Prachtig! Me hart begon even sneller te kloppen, op het moment dat je de F16 vol gas vooruit zag gaan om op te stijgen! Echt prachtig!

Tim

Hey Gerald,
PROFICIAT !!!!!!!!!!!!!!:proost:
It's a real piece of art. :worship:

Heb je al de Flaps en Slats uit geprobeerd tijdens het vliegen ??

Succes met het gewicht (de piloot is er al uitgespongen die had al schrik dat uit op dieët moest :wink: ) :lol:

Groetjes

Eric

Heb je al de Flaps en Slats uit geprobeerd tijdens het vliegen ??

Succes met het gewicht (de piloot is er al uitgespongen die had al schrik dat uit op dieët moest :wink: ) :lol:

Groetjes

Eric

Bij de derde vlucht wat high-alpha flight geoefend en dat ging best lekker. Speedbrakes remt hij goed af en daarna hoger vermoger tegen de weerstand in, geeft beter throttle autoriteit in de hogere toeren. Ook de slats geprobeerd en wat me direct opviel is dat er totaal geen pitch up-down verrandering plaatsvond. Ik had al een extra mixer voorbereid om procentueel elevator te compenseren maar dat bleek dus overbodig. Later realiseer ik me dat het eigenlijk wel logisch is. Het zwaartepunt loopt precies op de helf van de slats, evenveel oppervlakte ervoor als er achter, dat zal bij de echte ook geen toeval zijn..... Slats alleen bij langzaamvlucht geprobeerd, nog niet bij de landing.

Grt,
Gerald

Heee Gerald,

damn ga ik en weekendje weg en jij gaat even je lieveling (sorry Suzanne, soms kom je als 2de vrees ik :roll: ) voor het eerst de lucht in brengen.

En met succes, van harte gefeliciteerd en volgens mij ook zo geslaagd dat je er op Jetpower mee gaat pronken ;-)

Geweldig filmpje (wel jammer van de muziek maar da`s een persoonlijke mening) en dat geeft ook een goed beeld van de huidige gewicht/vermogens verhouding.

Denk dat je met je streefgewicht ook aardig goed uitkomt.

Succes verder met de verder bouw en vluchten en hoop hem een keer in het echt te mogen bewonderen.

Grt,
Berto.

Proficiat gerald!

Schitterend vliegbeeld, rete strak, en ook lekker snel los... ;-)

Perfecte landing ook, de echte doet dat niet mooier, haha

Succes met het de laatste loodjes.

gr, Nico

Ha die Gerald.

Zo he die gaat echt als een speer.
Helemaal
toppie.gif

Succes met de verdere afwerking.
Zie hem dan wel een keer vliegen.

Groeten Han.

He Gerald,

Wat valt me dit tegen zeg... Mooie blauwe lucht. Mogelijkheid tot high display en dan niet eens flares !!!!!!! Zucht....

WHOEEAAAAAA..... SJEZUS !!!! Dit ziet er echt super uit !!! Zo vreselijk soepeltjes zag het eruit. Tuurlijk pilot skills, maar toch. Het klopte gewoon qua beeld en geluid.

Kan allerlei superlatieven verzinnen, maar ze doen echt te kort.....

Hoop dat ik hem volgend jaar op Leeuwarden kan zien tijdens de Open luchtmacht dagen.

Groeten,

@Gerald, Congrat. :olympic: :worship:

Waneer te zien op Rozenburg???

:music:

Groet Ger.

Hoi allemaal, tis wat rustig aan het front der forum...., niet minder rustig thuis hoor! :D Ben erg druk bezig om de kist klaar te stomen voor Jetpower 2010 alwaar Marijn me gevraagd heefd daar een demo te vliegen in zijn slot. Vandaar weinig post hier..... Effe wat inhalen, kist is er bijna klaar voor.

Na de maiden moesten er nog wat kleine kinderziektes verholpen worden zoals de remmen. Deze deden het té goed en bij één kant was zelfs de anti-rotatie hevel van stevig printplaat volledig afgescheurd, laatste vlucht op Deelen dus zonder remmen gedaan. Eea moest dus vervangen worden, voorlopig dan maar van dural aluminium. Ook de banden waren hierdoor beetje vierkant geworden en moesten dus ook gelijk langs de kwikfit...(hobby-in waalwijk) Best dure grap, € 20,- per band.....maar eens kijken of we die in de toekomst ook zelf kunnen gaan maken:

Links vierkant versleten, rechts de nieuwe alweer klaar, het zijn Dubro banden die ik nog moet bewerken om de rem-unit te kunnen plaatsen:
GroteFoto-J4RSMVBN.jpg

Vóór de eerste vlucht moest ik nog het zwaartepunt checken, aan een touwtje op de cg opgehangen en.....daar klopt helemaal niets van!!!
GroteFoto-LOCZNX3W.jpg

Véél te ver naar achteren! Ik had het al een beetje verwacht maar eigenlijk dan weer niet zoveel. Door alle gewichts besparingen zijn de normale verhoudingen van de kit verdwenen. Er moet dus lood in de neus en véél! In totaal bijna een kilo......daar gaat mijn lichtgewicht doel hoor ik sommige zeggen...., echter daar is een truukje voor. Is al lang geen geheim meer, alleen maar een maas in de wet van F4C schaal ha ha ha! Deze truuk werd/wordt veel toegepast bij oude dubbeldekkers zoals de sophwith pup met een kort neusje. In plaats van lood wordt er een extra ballast brandstof tank geplaatst die voor het wegen helemaal leeg getankt wordt, ballast kwijt. De tank moet dan wél in verbinding staan met de hoofdtanks anders mag het niet. Die kilo ben ik later weer kwijt dus.

Hier een betere blik op het zwaartepunt met gear in en uit:
GroteFoto-D83DSZHK.jpg

GroteFoto-8BBA6JTF.jpg

Hoe staat het dan verder met het gewicht? Nu weegt hij 17,7 kg en we moeten terug naar 15kg....., maar ik heb alles onder controle hoor...hoop ik!?! ;) Ik wist vantevoren dat ik waarschijnlijk tzt nieuwe vleugels/hoogteroeren/kielvlak moest maken omdat ze nu van volledig gfk zijn. Dat is in de regel wat zwaarder dan conventioneel met schuim en balsa. Voor nu nog geen probleem omdat er eerst een WK jets aan zit te komen voor volgend jaar waarbij we tot 20kg mogen gaan, daarna pas een WK F4C dus ik heb nog effe. Één vleugelhelft weegt 1200 gram, da's helemaal niet eens zo zwaar gezien het formaat maar mijn F15 vleugel van schuim en zónder flaps/slats weegt nog geen 450 gram, dat scheelt een hoop en daar valt een hoop te halen. Daarnaast heb ik nu een standaard straalbuis in de romp van bijna een kilo die ook de helft lichter kan. De lichtere variant was besteld maar nooit aangekomen, dus dan maar weer zelf maken. Al deze zaken bij elkaar kom ik iets onder de 15kg uit maar dat zal dan wel weer door details aangevuld gaan worden maar nogmaals dat is nu nog geen issue.

Nog effe wat afstellingen aan de hoogteroeren die ik ook voor rol gebruik. Doordat ze in een v-stelling staan rolt de kist niet recht. Geen probleem, er zal differentiaal rol ingesteld moeten worden. Effe wat hulp gekregen van Richard Brandehorst die dit al eens geexperimenteerd had met zijn spiderjets 1/6.8 F16. Komt er op neer dat er méér down input en dus minder up-input gegeven moeten worden bij een rol. Bijnlatere testvluchten bleek het euvel mooi opgelost.
GroteFoto-OJGF3CBB.jpg

Verder met afwerken, de nederlandse roundels. Daarvoor heb ik ooit bij de luchtvaart hobbyshop een radius passer gekocht waar je heel mooi de rondjes en 1/3 rondjes kan uitsnijden in afplak spul:
GroteFoto-WN8TS66C.jpg

GroteFoto-MSD3BSZ3.jpg

GroteFoto-CRZCTZEM.jpg

GroteFoto-A6TRMUWD.jpg

Tussendoor nog een keer in belgie wezen vliegen om wat ervaring op de bak te krijgen, nog lekker 3 vluchtjes gemaakt waarvan één met alleen maar starts/landingen en zelfs een aantal touch&go's vanwege een deffecte intrek arm. Het voelt alsof ik er het hele seizoen al mee vlieg, wat vliegt dat ding gemakkelijk en fijn zeg!

GroteFoto-SULFV8DI.jpg

GroteFoto-EXIZEHC4.jpg

GroteFoto-3NRKWNXV.jpg

.....er weer verder met afwerken.

De radome (neus radar kegel) moest nog voorzien worden van een mat laagje. Het zwart klopt qua zijdeglans precies met het origineel, alleen de neus heefd een andere laag. Dit is een speciaal radar absorberend materiaal en een goedje wat defensie lekker geheim houd. Normaal mogen ze deze niet eens overschilderen, ze hebben toestemming gekregen maar dan moest er wel dit appart goedje overheen. Geen specifikaties dus en dan maar wat gokken. De echte is héél mat, in modeltermen zwakt dat voor het zicht altijd iets af. Heb nu 85% mat en 15% glans "versneden" met het volgende resultaat:

Origineel:
GroteFoto-I8COSKU7.jpg

Laagje erover:
GroteFoto-EIRWGVQZ.jpg

Nog een reparatie stukje voordat er decals over gaan. De cockpit rand epoxy was blijkbaar nog niet goed getempert en je kon inmiddels heel lelijk het glasdoek patroon er door heen zien omdat het in de zon gestaan had. Effe afschuren en opnieuw:
GroteFoto-MZRFOAWR.jpg

GroteFoto-6R8JY3VE.jpg

Verder aan de uitlaat nozzle. Deze gespoten met een mengsel van zilver/zwart en beetje bruin voor de specifieke tint. Dan moeten er nog "anti-kras" verf stroken op waar de echte in elkaar schuift. Hoopjes werk dus maar een snij malletje gemaakt waar ik alle 15 segmenten appart mee kan afplakken.
GroteFoto-NH8XAHNU.jpg

Gespoten, de text komt er nog op, ligt er naast. (Text ook zichtbaar op de neuswieldeur)
GroteFoto-HDU7HIYW.jpg

Alle cockpit text aangebracht. Deze heb ik laten maken in de usa bij www.pro-mark.com . Deze zijn op basis van wrijfletters en qua schaal met niets anders te vergelijken zo mooi strak dat ze zijn. Bij mijn oude F16 had ik dit met spuitmalletjes opgelost maar dat waren van de onderbroken NATO letters, deze niet helaas.....
GroteFoto-CQFX3WHU.jpg

GroteFoto-744PVDNR.jpg

Ook bij de nozzle kleine no-step en no-push letters. Na drogen weer effe op de romp geschroefd, begint er al op te lijken. In een later stadium ga ik ook het inwendige van de nozzle platen maken wat nét uit de nozzle komt.
GroteFoto-4FUJGRGD.jpg

Hier en daar nog wat details;
GroteFoto-R3JLBKS7.jpg

En nog een koolstof motorkap gemonteerd die er nog niet op zat. Geeft iéts meer performance aan de motor en het geeft je ook een paar seconden meer tijd in geval van een motorbrand....
GroteFoto-OJHXFZAR.jpg

Zo, voorlopig effe genoeg gedaan, bijna klaar voor Jetpower, zie ook: Herzlich Willkommen Er moet nog een heleboel gedaan worden aan detail afwerking zoals de cockpit en onderstel/wielbakken maar da's mooi voor de winter. Eerst maar eens lekker wat vliegen.

Groetjes,
Gerald

Back