Hoi allemaal, tis wat rustig aan het front der forum...., niet minder rustig thuis hoor!

Ben erg druk bezig om de kist klaar te stomen voor Jetpower 2010 alwaar Marijn me gevraagd heefd daar een demo te vliegen in zijn slot. Vandaar weinig post hier..... Effe wat inhalen, kist is er bijna klaar voor.
Na de maiden moesten er nog wat kleine kinderziektes verholpen worden zoals de remmen. Deze deden het té goed en bij één kant was zelfs de anti-rotatie hevel van stevig printplaat volledig afgescheurd, laatste vlucht op Deelen dus zonder remmen gedaan. Eea moest dus vervangen worden, voorlopig dan maar van dural aluminium. Ook de banden waren hierdoor beetje vierkant geworden en moesten dus ook gelijk langs de kwikfit...(hobby-in waalwijk) Best dure grap, € 20,- per band.....maar eens kijken of we die in de toekomst ook zelf kunnen gaan maken:
Links vierkant versleten, rechts de nieuwe alweer klaar, het zijn Dubro banden die ik nog moet bewerken om de rem-unit te kunnen plaatsen:
Vóór de eerste vlucht moest ik nog het zwaartepunt checken, aan een touwtje op de cg opgehangen en.....daar klopt helemaal niets van!!!
Véél te ver naar achteren! Ik had het al een beetje verwacht maar eigenlijk dan weer niet zoveel. Door alle gewichts besparingen zijn de normale verhoudingen van de kit verdwenen. Er moet dus lood in de neus en véél! In totaal bijna een kilo......daar gaat mijn lichtgewicht doel hoor ik sommige zeggen...., echter daar is een truukje voor. Is al lang geen geheim meer, alleen maar een maas in de wet van F4C schaal ha ha ha! Deze truuk werd/wordt veel toegepast bij oude dubbeldekkers zoals de sophwith pup met een kort neusje. In plaats van lood wordt er een extra ballast brandstof tank geplaatst die voor het wegen helemaal leeg getankt wordt, ballast kwijt. De tank moet dan wél in verbinding staan met de hoofdtanks anders mag het niet. Die kilo ben ik later weer kwijt dus.
Hier een betere blik op het zwaartepunt met gear in en uit:
Hoe staat het dan verder met het gewicht? Nu weegt hij 17,7 kg en we moeten terug naar 15kg....., maar ik heb alles onder controle hoor...hoop ik!?!

Ik wist vantevoren dat ik waarschijnlijk tzt nieuwe vleugels/hoogteroeren/kielvlak moest maken omdat ze nu van volledig gfk zijn. Dat is in de regel wat zwaarder dan conventioneel met schuim en balsa. Voor nu nog geen probleem omdat er eerst een WK jets aan zit te komen voor volgend jaar waarbij we tot 20kg mogen gaan, daarna pas een WK F4C dus ik heb nog effe. Één vleugelhelft weegt 1200 gram, da's helemaal niet eens zo zwaar gezien het formaat maar mijn F15 vleugel van schuim en zónder flaps/slats weegt nog geen 450 gram, dat scheelt een hoop en daar valt een hoop te halen. Daarnaast heb ik nu een standaard straalbuis in de romp van bijna een kilo die ook de helft lichter kan. De lichtere variant was besteld maar nooit aangekomen, dus dan maar weer zelf maken. Al deze zaken bij elkaar kom ik iets onder de 15kg uit maar dat zal dan wel weer door details aangevuld gaan worden maar nogmaals dat is nu nog geen issue.
Nog effe wat afstellingen aan de hoogteroeren die ik ook voor rol gebruik. Doordat ze in een v-stelling staan rolt de kist niet recht. Geen probleem, er zal differentiaal rol ingesteld moeten worden. Effe wat hulp gekregen van Richard Brandehorst die dit al eens geexperimenteerd had met zijn spiderjets 1/6.8 F16. Komt er op neer dat er méér down input en dus minder up-input gegeven moeten worden bij een rol. Bijnlatere testvluchten bleek het euvel mooi opgelost.
Verder met afwerken, de nederlandse roundels. Daarvoor heb ik ooit bij de luchtvaart hobbyshop een radius passer gekocht waar je heel mooi de rondjes en 1/3 rondjes kan uitsnijden in afplak spul:
Tussendoor nog een keer in belgie wezen vliegen om wat ervaring op de bak te krijgen, nog lekker 3 vluchtjes gemaakt waarvan één met alleen maar starts/landingen en zelfs een aantal touch&go's vanwege een deffecte intrek arm. Het voelt alsof ik er het hele seizoen al mee vlieg, wat vliegt dat ding gemakkelijk en fijn zeg!
.....er weer verder met afwerken.
De radome (neus radar kegel) moest nog voorzien worden van een mat laagje. Het zwart klopt qua zijdeglans precies met het origineel, alleen de neus heefd een andere laag. Dit is een speciaal radar absorberend materiaal en een goedje wat defensie lekker geheim houd. Normaal mogen ze deze niet eens overschilderen, ze hebben toestemming gekregen maar dan moest er wel dit appart goedje overheen. Geen specifikaties dus en dan maar wat gokken. De echte is héél mat, in modeltermen zwakt dat voor het zicht altijd iets af. Heb nu 85% mat en 15% glans "versneden" met het volgende resultaat:
Origineel:
Laagje erover:
Nog een reparatie stukje voordat er decals over gaan. De cockpit rand epoxy was blijkbaar nog niet goed getempert en je kon inmiddels heel lelijk het glasdoek patroon er door heen zien omdat het in de zon gestaan had. Effe afschuren en opnieuw:
Verder aan de uitlaat nozzle. Deze gespoten met een mengsel van zilver/zwart en beetje bruin voor de specifieke tint. Dan moeten er nog "anti-kras" verf stroken op waar de echte in elkaar schuift. Hoopjes werk dus maar een snij malletje gemaakt waar ik alle 15 segmenten appart mee kan afplakken.
Gespoten, de text komt er nog op, ligt er naast. (Text ook zichtbaar op de neuswieldeur)
Alle cockpit text aangebracht. Deze heb ik laten maken in de usa bij
www.pro-mark.com . Deze zijn op basis van wrijfletters en qua schaal met niets anders te vergelijken zo mooi strak dat ze zijn. Bij mijn oude F16 had ik dit met spuitmalletjes opgelost maar dat waren van de onderbroken NATO letters, deze niet helaas.....
Ook bij de nozzle kleine no-step en no-push letters. Na drogen weer effe op de romp geschroefd, begint er al op te lijken. In een later stadium ga ik ook het inwendige van de nozzle platen maken wat nét uit de nozzle komt.
Hier en daar nog wat details;
En nog een koolstof motorkap gemonteerd die er nog niet op zat. Geeft iéts meer performance aan de motor en het geeft je ook een paar seconden meer tijd in geval van een motorbrand....
Zo, voorlopig effe genoeg gedaan, bijna klaar voor Jetpower, zie ook:
Herzlich Willkommen Er moet nog een heleboel gedaan worden aan detail afwerking zoals de cockpit en onderstel/wielbakken maar da's mooi voor de winter. Eerst maar eens lekker wat vliegen.
Groetjes,
Gerald