Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Haha, denk dat de kist al zoveel pluspunten heeft dat de aftrek van dit ene kleine dingetje ook niet meer uitmaak ;-)
 
Pers tooltje gefreesd om nog wat tussenplaatjes te maken, v-vormige plaatjes met een omgekeerde u-profiel:
GroteFoto-PRITOVER.jpg


Nice to know; bridge clamps heten die dingen!

Mooi werk gerald, heb je die nozzle weer in de verkleinmachine van professor barabas gestopt ;-)
 
he gerard als je er voor zorgt dat jos eindelijk eens die volledig axiaal turbine klaar krijgt dan heb je een schaal turb er in zitten als je zijn model tenminste kan kopen of mag dupliceren
 
Niet te loslippig, Gerald! Er kijken ook jury leden mee hier. :rolleyes:

;)
Da's geen probleem hoor, was een grapje. Schaaltechnisch mag je hier niets aan afdingen als jury, zij moeten louter statisch keuren volgens regels, geen bewegende delen waar wij bouwers wel eens onnodig ver in gaan(maar wél leuk....) maar niet van toepassing. Zelfs de bewegende flaps/slats en speedbrakes levert eigenlijk helemaal niets op, zolang het maar lijkt alsof het werkt, da's de hele intentie van schaal want anders zou je ook de niet werkende ventielen, paneelluiken, electronica, avionica, hydraulica, schietstoel etc etc etc af moeten keuren ha ha ha.


Nice to know; bridge clamps heten die dingen!
Tnx! Zo leer je weer wat bij. :D


he gerard als je er voor zorgt dat jos eindelijk eens die volledig axiaal turbine klaar krijgt dan heb je een schaal turb er in zitten als je zijn model tenminste kan kopen of mag dupliceren
Ja, dat zou wel erg cool zijn :cool:, ben bang dat daar nog een héle lange weg aan vooraf gaat....

Groetjes,
Gerald
 
......dus dan maar nog een conische achter ring maken voor het effect, zie tekening hieronder en de foto wat terug van de full-size nozzle.
Had al effe lopen nadenken hoe dit te maken totdat ik nog een stuk scrap onderdeel tegenkwam; de oude kale nozzle uit de mal die in jetpower onder de schaal nozzle zat bij gebrek aan het schaal mechaniek, ideaal!
GroteFoto-UGFIYRZZ.jpg


Op maat slijpen en effe passen, perfect!
GroteFoto-X8UNN8YL.jpg



Onderkant klein beetje te kort, moet een klein omgekeerd randje aan komen. Lekker simpel, bloempot en wat keukenfolie en glassen maarrrrrr.....:
GroteFoto-VS86LJYP.jpg
 
En nou wil ik de nozzle ook nog bewegend zien en een afterburner !!! :)

Vliegende tering wat is dit "ding" mooi. Een hele diepe buiging voor het detail wat je erin stopt.
 
En nou wil ik de nozzle ook nog bewegend zien en een afterburner !!! :)
Ik eigenlijk ook wel! :mrgreen:

Ik plaats niet altijd een reactie Gerald, want ik blijf (overigens zeer positief en verbaasd door al je kunsten) in herhaling vallen. Het is echt ongeëvenaard wat je allemaal doet! Echt, diep, diep respect!

~Jolmer
 
Tnx! :cool:


Afgelopen dagen alle segmenten een kleurtje gegeven, elke dag één. Eerst de witte binnenkant, daarna de verkleurde/verweerde metal-look aan de buitenkant en als laatste de zwarte kool aanslag zoals deze typisch aan de binnenzijde neerslaat, zie ook het origineel een paar posts terug. De witte coating is trouwens een soort keramische laag die wat besscherming bied tegen de extreem hoge temperaturen. Hoopjes werk maar het loont wel.

GroteFoto-WWVFC4WX.jpg


.....en na een avondje schroeven en sleutelen het zaakje weer in elkaar:
GroteFoto-QII7HB4L.jpg


Alleen de rode texten moeten nog een beetje verweerd worden, die zijn in het echt ook niet meer zo mooi rood.
GroteFoto-BSA3BENB.jpg


Nu nog de functionele straalpijp inkorten en pas maken zodat je deze niet meer ziet en daarna nog voor de zekerheid een proef-run maken met de motor om zeker te zijn dat de temperatuur verloop achterin niet verstoord is.

Groetjes,
Gerald
 
Als autoliefhebber (1:5) volg ik dit al vanaf pagina 1, en er is maar één woord voor: GEWELDIG wat een oog voor detail. Gewoon een lust voor het oog!

Dank je dat wij als 'gewone' stervelingen hiervan mogen meegenieten!
 
Zo, da's een stukkie uit de richting!

Hoe ga je dat hebben met vervoer? Je kist in een krat en dan als bagage mee het vliegtuig in? Of een drieweekse cruise? :rolleyes:

~Jolmer
 
Zo, da's een stukkie uit de richting!

Hoe ga je dat hebben met vervoer? Je kist in een krat en dan als bagage mee het vliegtuig in? Of een drieweekse cruise? :rolleyes:

~Jolmer

Duh.... 3 fuelpods eronder maken, dikke jas aan, rugzak op, helm op en gaan met die banaan. Als hij het met een grote kist kan, moet hij het hier toch ook op kunnen.....

Tussenstops in Vlissingen, Oostende, Calais, Londen, Northhampton, Farnborough, Leeds, Darlington, edinburgh, Aberdeen, Trongisfagur, Reykjavik, tussenstop Groenland, Quebec, Montreal, Vermont, New York, Buffalo, Cleveland, Dayton.

Paar daagjes vliegen. Leuk man
 
Het zal inderdaad een hele transport kist worden en zéker niet goedkoop helaas, maarja......, je mot wat he! :wink:

Nog een paar kleine dingen aan de schaal nozzle gedaan en vandaag gemonteerd. Heb nog niet test gedraaid maar het mooie is dat de jetpijp uit het zicht is verdwenen, alleen nog maar wat je bij de echte ook ziet, de koolstof aanslag is me aardig gelukt al zeg ik het zelf. :D

GroteFoto-4B33UGTN.jpg


Nu wilde ik beginnen aan verder detaileren van de neuspoot, eerst nog effe wat recht zetten. De "dragbrace" had een zwake link, de diagonale vouwstrut van de neuspoot. het achterste deel was achteraf gezien niet sterk genoeg naar mijn mening en moest overnieuw. Heb nu nog uitsluitend vanaf beton banen gevlogen en dan krijgt deze strut bijna geen krachten (bij nette landingen....:cool:) maar ik wil ook vanaf gras kunnen vliegen en dan komen er op deze strut wél flinke krachten te staan, een nose-colapse wil je bij een F16 niet hebben spreek ik uit ervaring, gelijk een hoop schade. Hier de comlete oude strut, heefd het gelukkig goed gehouden na 12 vluchten:
GroteFoto-CY6VYH7X.jpg


De oude was wat aan de dunne kant én uitgevoerd in gewoon aluminium omdat ik toen niets anders voor handen had. Heb inmiddels een flink blok dural aluminium uit de luchtvaart van iemand gekregen, dus frezen maar. Heb hem hier en daar dikker en nog iets schaler uitgevoerd.

Hier na een paar uur zagen met mijn hand zaagje:
GroteFoto-SRKJN4RX.jpg


Frezen:
GroteFoto-7H4R4AIL.jpg


Alodineren van het stuk, hierbij wordt er een minimaal laagje van het aluminium geetst zodat de verf veel beter blijft zitten:
GroteFoto-QRAXMQPA.jpg


En hier klaar voor spuiten. Je kunt duidelijk zien dat het wat dikker is, de bovenste randjes wat afgeschuind om de schaal dikte aan te houden:
GroteFoto-ZKPULYH4.jpg


En hier na een dag weer ingebouwd en getest, kom maar op met die grasbanen!

Groet,
Gerald
GroteFoto-C4TNIDDS.jpg
 
Echt Gaaf al die details, en idd die kool-sporen zijn niet van echt te onderscheiden :D

maar eigenlijk vind ik hem te clean (maar ja dat heb je met een demo kist die wordt elke keer gepoetst :()

Ben benieuwd naar je sonja bakker maatregelen ;) om aan de F4c eisen te voldoen

Groetjes
 
Tnx! :zon:

Ben benieuwd naar je sonja bakker maatregelen ;) om aan de F4c eisen te voldoen

Groetjes

Inderdaad nog een hele uitdaging maar het gaat hier voornamelijk om de jetpijp die nu standaard is en een stuk lichter kan en alle vleugelvlakken die van GFK zijn gemaakt en ik veel lichter met schuim/obechie kan maken. Één vleugelhelft weegt nu 1200 gram, Peter Cours heefd onlangs voor zijn nieuwe 1/5 F16 plug ook schuim vleugels gemaakt die (zonder flaps) 450gram weegt.....daar valt een hoop te halen dus.


maar eigenlijk vind ik hem te clean (maar ja dat heb je met een demo kist die wordt elke keer gepoetst :sad:)
Ja, toen ik te gast was een team training op Gilze-Rijen zag ik na de vlucht meteen een paar monteurs met een poetslap om de kist heen gaan..... Neemt niet weg dat de kist sowieso wat slijt en dat ga ik toch proberen aan te brengen, subtiel....

Groetjes,
Gerald
 
Back
Top