Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Die pompebleden lijken wel een beetje op dat achterste :wink: maar dan zijn het er wel meer dan 1. DUS dat moet lukken volgens jou haha.

Zit wel veel werk in want ik heb ze op de tail van mijn kist, maarrr je komt er niet omheen.:rolleyes:

Groetjes,
Peter
 
Even een duidelijker plaatje,

full


Dit gaat jou zeker lukken, moet toch peanuts zijn in verhouding met wat voor meesterstukken je al gemaakt hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He Gerald,

Wat gebruik je voor spul om te alodineren en hoe doe je dat?
Moet je het per sé 'onderdompelen' of kan je het bijvoorbeeld ook met een kwast opbrengen?
Ik heb nl. plannen om op mijn Airtractor 502 sommige delen met lithoplaat te bekleden en een goede hechting van de verf is dan wel noodzakelijk.
 
Hoi Wouter, alodineren is inderdaad wel een betere optie. Ik heb ook vaak gewoon over het aluminium gespoten maar dat laat sneller los als het een tik krijgt. Het alodine is een merknaam, een soort ets middel met lage concentratie. Ik heb het van iemand uit vliegtuig onderhoud gekregen maar volgens mij wordt het in meerdere industriele takken gebruikt, effe wat googlen....;)

Je kunt het op allerlei manieren aanbrengen, zolang het een paar minuten is behandeld. Het kan met een sponsje, kwast of kleine dingen in een zakje zoals ik het deed. Op die manier kan ik het middel weer terug gieten zodat ik er langen mee kan doen. Wél handschoentjes aandoen. Na ongeveer 5 minuten gewoon met water afspoelen en droog blazen, fohnen of zoiets. Dan eigenlijk zo snel mogelijk grondverf er over zodat deze meteen hecht. Als je er te lang mee wacht, paar uur, dan werkt het niet meer.

Groetjes,
Gerald
 
"Clifhanger" ;-)

Afgelopen vrijdag heb ik "The Machine" eindelijk eens in het echt mogen bewonderen! Wat een apparaat!
Schitterend werk!

**hier komen nog wat foto's tussen vanavond**

Dat vonden mijn collega's ook!!!

Natuurlijk was Gerald niet alleen met kist, maar ook een rolmaat en notitieblokje!
Wat dit gaat brengen? dat zal ik maar aan hem overlaten om hier te posten....

Gerald, Namens mijn collega's moest ik een bedankje over brengen voor het showen van je toestel en de taxi-run!
 
Ik weet zeker dar er nog een ploeg met smart zit te wachten op een bezoekje van "The Machine". ;)
Zij moeten het doen met wat foto's in hun kantoor.

Heb ze onlangs al lekker gemaakt met een layout tekening van deze kist en waren toen al verbaast over het formaat.

Dus Gerald, je komt er niet onderuit om ze allemaal van hun stoel te doen vallen met deze super bak. (nog mooier dan de grote).
 
Hoi Wouter, alodineren is inderdaad wel een betere optie. Ik heb ook vaak gewoon over het aluminium gespoten maar dat laat sneller los als het een tik krijgt. Het alodine is een merknaam, een soort ets middel met lage concentratie. Ik heb het van iemand uit vliegtuig onderhoud gekregen maar volgens mij wordt het in meerdere industriele takken gebruikt, effe wat googlen....;)

Je kunt het op allerlei manieren aanbrengen, zolang het een paar minuten is behandeld. Het kan met een sponsje, kwast of kleine dingen in een zakje zoals ik het deed. Op die manier kan ik het middel weer terug gieten zodat ik er langen mee kan doen. Wél handschoentjes aandoen. Na ongeveer 5 minuten gewoon met water afspoelen en droog blazen, fohnen of zoiets. Dan eigenlijk zo snel mogelijk grondverf er over zodat deze meteen hecht. Als je er te lang mee wacht, paar uur, dan werkt het niet meer.

Thnx!
 
Afgelopen vrijdag heb ik "The Machine" eindelijk eens in het echt mogen bewonderen! Wat een apparaat!
Schitterend werk!

Gerald, Namens mijn collega's moest ik een bedankje over brengen voor het showen van je toestel en de taxi-run!
Graag gedaan, altijd leuk on zo'n ervaring te delen met lui die er ook aan werken. Effe starten en wat taxien op de parkeerplaats om je collega's wat op te warmen deed het inderdaad goed! :cool: Jullie ook daar ontzettend bedankt!!:thumbsup:


Natuurlijk was Gerald niet alleen met kist, maar ook een rolmaat en notitieblokje!
Wat dit gaat brengen? dat zal ik maar aan hem overlaten om hier te posten....
Inderdaad, bezoekje aan afdeling dragchute/remparachute was het doel om de full-size op te meten. Er zijn enkele chute's in de handel maar die zijn geen van allen ook maar een beetje op schaal maat, dus zelf maar weer an de slag. Allerbelangrijkst is dan de originele maat om vanuit te gaan, heb me lekker uit kunnen leven.

Meten, meten en nog eens meten........
GroteFoto-ENGQGHGT.jpg


Nog cursus opvouwen gehad!
GroteFoto-MV6RWSD4.jpg


GroteFoto-GUE7D68F.jpg


GroteFoto-YGKQ6JKH.jpg


....en hier in opgevouwde toestand in de container/zak.
GroteFoto-JARN6LMA.jpg


Met dank aan de chute afdeling!!!
GroteFoto-AARJHZWB.jpg


En zo moet het dan uiteindelijk worden:
GroteFoto-A4VURD3N.jpg


Ik zal eerst een gewone witte maken om uit te proberen, misschien zelfs eerst eentje van papier of zo voor knip bemating. Zit nog te twijfelen welke stof te gebruiken. Kon zó een stukje chute-stof mee krijgen maar dat was geen optie, de originele stof is véél te stug om op te vouwen in mijn mini container. Moet je voorstellen, bij de echte F16 wordt dat ding er uit gesmeten bij een landing snelheid van ongeveer 270 km/uur en moet dan een kist van ongeveer 14.000kg effe tegenhouden...., moet wel een beetje stevig spul zijn. Waar ik nu naar kijk is vlieger stof of het zeil wat gebruikt wordt bij echte persoon zeilparachures wat ook erg dun schijnt te zijn. Eens kijken of ik ergens wat proefstukjes kan bemachtigen. En dan.....achter de naaimachine ha ha ha! :D Wordt vervolgt.

Groetjes,
Gerald
 
Ik weet zeker dar er nog een ploeg met smart zit te wachten op een bezoekje van "The Machine". ;)
Zij moeten het doen met wat foto's in hun kantoor.

Heb ze onlangs al lekker gemaakt met een layout tekening van deze kist en waren toen al verbaast over het formaat.

Dus Gerald, je komt er niet onderuit om ze allemaal van hun stoel te doen vallen met deze super bak. (nog mooier dan de grote).

Ja, dat gaat natuurlijk ook gebeuren maar zoals je weet is de grote kist nu elders in onderhoud en gedeeltelijk uit elkaar. Als ik jullie kant afreis wil ik natuurlijk wel een een duo plaatje schieten, dus effe wachten tot'ie weer klaar is. (hopelijk komt de paintjob er een beetje ongeschonden uit.....)

Grtz,
Gerald
 
Geweldig interessant project! Ik ben persoonlijk wat meer van de oude beestjes, maar vind dit draadje bijzonder indrukwekkend! Zoals je alles zelf maakt,... respect! Volgens mij kan jij zo`n beetje alle materialen bewerken?! Vooral de motor en landingsgestel lieten m`n kin op de grond klappen! Je oog voor detail is erg indrukwekkend. Wordt een bijzonder mooie jet!

Succes verder met de laatste details,
GRT, Ram6
 
Wat ik me dan afvraag, wat gebeurt er eigenlijk wanneer die chute opent terwijl de wielen van de grond zijn en het toestel dus nog vliegt? Ik dacht gelezen te hebben dat je hem wilde laten openen door middel van een sensor die registreerde wanneer de wielen de grond raakten, maar wat als je nog iets teveel lift hebt en het toestel een beetje terugstuiterd? ( als dit überhaupt al gebeurt bij jets) Of nog erger, wanneer de chute om wat voor reden dan ook besluit om in mid-flight te openen...

Geen commentaar trouwens, meer pure nieuwsgierigheid ;)

verder wel zwaar respect voor de hoeveelheid detail en research die je in dit project stopt :worship:
 
Wat ik me dan afvraag, wat gebeurt er eigenlijk wanneer die chute opent terwijl de wielen van de grond zijn en het toestel dus nog vliegt? Ik dacht gelezen te hebben dat je hem wilde laten openen door middel van een sensor die registreerde wanneer de wielen de grond raakten, maar wat als je nog iets teveel lift hebt en het toestel een beetje terugstuiterd? ( als dit überhaupt al gebeurt bij jets) Of nog erger, wanneer de chute om wat voor reden dan ook besluit om in mid-flight te openen...
Hoi Danny, als dat tijdens terug stuiteren gebeurt is er geen probleem, model heefd nog steeds flyingspeed en stuitert dan door afremming misschien iets sneller terug op de grond, daar zijn dan de gear dempers weer voor.;) Echter in de lucht is een ander verhaal. Met ervaring meegemaakt tijdens grond testen met de 1/6,8 F16 dat bij hogere snelheid de chute kabel simpel afbreekt, dat zou dus hopelijk ook geen probleem zijn, effe zoeken naar de chute daarna. Ook kan ik tijdens de vlucht de chute afwerpen met een servo maar dan moet je wel snel zijn..... we zien wel. (De echte heb ik me laten vertellen is tijdens vlucht niet eens aangekopeld, mocht hij afgaan dan valt de hele zak er gewoon uit.)

Groetjes,
Gerald
 
Waar ik nu naar kijk is vlieger stof of het zeil wat gebruikt wordt bij echte persoon zeilparachures wat ook erg dun schijnt te zijn. Eens kijken of ik ergens wat proefstukjes kan bemachtigen. En dan.....achter de naaimachine ha ha ha! :D Wordt vervolgt.

Hey Gerald,
Misschien eens informeren bij de RC para springers (zoals looping Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: looping of Pieter Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: pietervisser ) dat chute stof is ook dun en sterk.

En ivm die vlekken op die helm, gewoon piloot Kapt. "Sjeik" Ralf Aarts namaken (onze Brabantse trots):banana:
images
 
Laatst bewerkt:
En ivm die vlekken op die helm, gewoon piloot Kapt. "Sjeik" Ralf Aarts namaken (onze Brabantse trots):banana:
images
Ja, maar die is ook niet echt eenvoudig, als je die airbrushers eenmaal de vrije hand geeft maken ze iets véél te moois, niet na te maken! ;) Ralph's helm:
1247419860_5_1.jpg

Ik zal Pieter eens opzoeken, kom hem geregeld op eheh tegen.

Ondertussen ook wat met lampkes bezig geweest zoals navgatie lampen en de afterburner die vandaag bij de post zat. Hier effe een testje hoe het er uit ziet. Je kunt het moment van aangaan (relight) zelf instellen op de positie van gas stick, met een y-lead van het gas kanaal. Eerst hapert het bij het aangaan zoals de echte, daarna blijft hij aan met héle kleine flikkeringen. Ben benieuwd hoe dat met vliegen er uit ziet.

Testje:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top