Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Hoi Gerald,
Ik heb de mijne jaren geleden op JetPower gekocht en jawel voor de hoofdprijs van € 148,-:(. Was bij alle shops de standaard prijs. Heb wel het idee dat ie in het begin veel veller geschenen heeft (ander accu'tje). Staat mij nog iets van bij dat op een zeer zonnige dag op Leeuwarden je gemakkelijk de AB kon zien en dan vloog ik ook nog richting de zon.
Dus met die van jou zit het zeker wel goed.

Gr,
Peter

Mooi, heb hem besteld, die Xicoy, ik hou wel van lampjes.
Moet eerst de paypal rekening betalen, en die komt nu net binnen.

Bedoel je met paralel schakeling misschien serie schakeling ?
3 ledjes in serie op 2 lipocellen kan.
Je maakt dan pakketjes van 3 en zet deze paralel aan de voedingspanning.

Ik heb zelf op m'n Funjet 4 ledjes (16000 mcd/rood) in serie, en dan 4 pakketjes paralel direct op de vliegaccu van 3 cellen, zonder weerstand of niets.
Gaat aan/uit over een piccoswitch gemixt met een extra kanaal over het gas.
Brand ontzettend fel, er gaat veel te veel stroom doorheen, maar blijft gewoon heel.

Groet, Chris

Oke het is nu duidelijk, inderdaad 28 parallelschakelingen van 3 leds in serie dan heb je 84 leds. En qua stroom gaat het meevallen als je 20mA per schakeling neemt kan er maximaal 28x20=560mA opgenomen worden bij 2,4 V/led. Maar die led-voedingen zijn meestal geschakeld dan zal de stroom zeker lager uitvallen.
Schematisch ziet het dan zo uit:

full

Ben benieuwd wat je straks meet aan opgenomen stroom.

succes verder,
Michiel

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem aan dat er in die Xicoy printplaat ook een stroom begrenzer zit want als je 3 leds direct op een spanningsbron aansluit gaat de stroom te hoog worden aangezien de inwendige weerstand van een diode /led erg laag, wanneer je een keer boven de drempelspanning komt (afhankelijk van de kleur en type led ergens rond de 2V)

Ligt ook aan het type led denk ik, de hoge mcd leds kunnen heel wat hebben.
Ik sluit ze zonder weerstand aan, kan niet zeggen electronica technici, eigenwijs ben ik en doe het toch.
4 leds op 11.1 volt, dus overspanning en een te hoge stroom.
Rechtstreeks op de vliegaccu (3s), die spanning zakt toch in elkaar als de motor aanstaat.
Ze branden nu feller als met een weerstand, is wel op het randje van doorbranden, maar ze blijven heel.
Ik had eea getest met een regelbare voeding, als de spanning TE hoog is gaan ze donkerder branden en gaan ze stuk.
Ik hoop binnenkort ook m'n xicoy setje te kunnen inbouwen, het aanlopen en flikkeren van de leds is toch wel realistischer.

Oke het is nu duidelijk, inderdaad 28 parallelschakelingen van 3 leds in serie dan heb je 84 leds. En qua stroom gaat het meevallen als je 20mA per schakeling neemt kan er maximaal 28x20=560mA opgenomen worden bij 2,4 V/led. Maar die led-voedingen zijn meestal geschakeld dan zal de stroom zeker lager uitvallen.
Schematisch ziet het dan zo uit:
je straks meet aan opgenomen stroom.

succes verder,
Michiel
Ja, precies zo, mooi getekent!

Ik neem aan dat er in die Xicoy printplaat ook een stroom begrenzer zit want als je 3 leds direct op een spanningsbron aansluit gaat de stroom te hoog worden aangezien de inwendige weerstand van een diode /led erg laag, wanneer je een keer boven de drempelspanning komt (afhankelijk van de kleur en type led ergens rond de 2V)
Ik doe ook niet aan voor weerstanden, deze high-power leds kunnen een hoop hebben. In de xicoy print zal ongetwijfeld wat zitten maar ik ga ook landingslampen maken van 3,6v leds 18000mcd, deze gaan direct aan een 1S lipo.

Ik had eea getest met een regelbare voeding, als de spanning TE hoog is gaan ze donkerder branden en gaan ze stuk.
Zo had ik het inderdaad ook uitgeprobeerd, eerst twee led's opgeblazen om te zien waar de grens ligt. Een 3,6V led kan zelfs 4,5 volt direct aan zonder weerstand.

Mooi, heb hem besteld, die Xicoy,
Da's dan weer een stap dichter bij het echte werk! ;)

Groet,
Gerald

Gerald, ik volg je topic al een tijdje en vond de J-055 al helemaal geweldig. Daar was ik gebleven met volgen totdat ik via via een foto zag van jou met de J-015. Dus volg ik het weer watertandend en kwijlend naar jouw vakmanschap. Super gewoon en ga zo door.

Ga je ook een werkende canopy maken?
En bij de meeste Avonds F-16's is de antenne bij de neus, maar is deze ook weg te werken zodat hij nog steeds perfect ontvangt en dus als schaalmodel eruit ziet? Zoals bij jouw 055 geloof ik

Eric

Laatst bewerkt:
Heee Gerald,

ik denk dat je nog even aan de bak moet, het extra gewicht zal wel even een probleempje voor je worden qua wedstrijdgewichten maar VEEL MOOIER dan die ledjes ;-)
mooie turbine optie filmpje

Laatst bewerkt:
Haha, Peter ga je gang :yes:

Waar ik wel benieuwd naar ben of er ook echt een groot stuwkracht verschil merkbaar is.
Anders is het alleen maar een leuke brandstofslurper :lol:

Heee GErald,

ik denk dat je nog even aan de bak moet, het extra gewicht zal wel even een probleempje voor je worden qua wedstrijdgewichten maar VEEL MOOIER dan die ledjes ;-)
mooie turbine optie filmpje
Wauw, inderdaad erg cool!!!:black:
Nog effe en we bouwen alleen nog maar miniatuur vliegtuigen in plaats van modellekesss.

Waar ik wel benieuwd naar ben of er ook echt een groot stuwkracht verschil merkbaar is.
Het maakt in ieder geval genoeg kabaal, bij de eerste ontsteking schrikt de cameraman er wel effe van......:D. Maakt het ding dan reel gezien dan gelijk weer zijn ondergang....:(. Hebben nú al problemen om goede jet locaties te vinden vanwege geluid en veiligheid.......maar het blijft mooi speelgoed ha ha ha!

Grtz.

Ziet er gaaf uit. Maar kijk ook even naar de brandstoffles erachter je ziet hem zakken. Deze lust wel slokkie.:proost:

gj

Klopt, maar zelfs zonder afterburner zakt het brandstof niveau in de fles vrij snel.

Verder is dit één van de mooiste (zo niet het mooiste) modelbouw draadje om te volgen. Doe zo verder Gerald, ik volg met de grootste bewondering.

Luc

PS prettige eindejaarfeesten

Gerald, ooit hier wel eens last van gehad? [URL="
- Raven strikes back an RC airplane[/URL]
Hééél lang geleden met m'n trainertje vond ik het wel stoer om een rondcirkelende roof vogel (altans...zo zag hij er uit..:???:) op te zoeken en samen te vliegen.......hij vond dat iets minder stoer en begon me aan te vallen en 'khad de grootste moeite om hem weer af te schudden en geen schade aan mijn lang gespaarde modellekke te krijgen....
Maar gelukkig nooit met een jet :wink:.

Vandaag weer eens wat gedaan, kan maar met moeite de hobbyschuur opgewarmt krijgen dus de snelheid zit er niet bepaald in.....

Landingslampen; ik had ze eerder uit kunstof plaat proberen op te bouwen maar kon niet de goede dikte voor de koelvinnen vinden dus werd een compromis. Later vond ik ze té zwak dus maar weer weg gegooid, iets anders. Toevallig vond ik de standaard dremel schijfjes een perfecte dikte hebben voor de tussen ruimte, dus dan maar proberen te frezen en dat lukte goed;

Eerst staaf pvc klein maken:
GroteFoto-37DKVVDM.jpg

Frezen:
GroteFoto-VLGZSF7C.jpg

Achterkant klaar, morgen binnenkant hol frezen:
GroteFoto-MRQMIJOU.jpg

Ook hier gaan superfelle led's in, heb ze al uitgeprobeerd op iets meer spanning dan voorgesschreven, deze wil ik ook op zonnige dagen goed kunnen zien. Dit is een warm gekleurde led van 18.000mcd die normaal 3,6V nodig heefd, ik sluit hem direct aan op een lipo doe vol 4,2V geeft:

Groetjes,
Gerald
GroteFoto-RMK7PHVN.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
super priegelwerkje weer en komt er ook nog een werkende canopy op?
Tnx! Die werkende canopy komt er zeker maar staat verder op de lijst, misschien pas over een jaar, blijf nog wel effe doorgaan met details, eerst de statisch visuele dingen, daarna gadgets.....:wink:

Verder gegaan met landings/taxilamp. Écht priegelwerk maar wel leuk. Meeste werk is vaak het verzinnen hoe en wat te maken. Eerst het kunstof huisje verder uit gefreesd.
GroteFoto-GOWDEXJG.jpg

Daarna reflectortjes gemaakt van geperst abs 0,5mm plaat. gewoon uit het handje door een stukje triplex, dat geeft wat mislukte stukjes maar het kost weinig en is seconden werk met een verfbrander. Malletje gemaakt van een stuk 20mm staf pvc.
GroteFoto-QWETT4AH.jpg

En hier de lampjes bijna klaar, alleen de aansluitingen nog. Heb het zó gemaakt dat de lampjes gemakelijk op het veld gewisseld kunnen worden al verwacht ik dat niet van LED's. Heb ze parallel twee bij elkaar gesoldeerd met hulp van een tooltje (blokkie hout met twee 5mm gaatjes zodat ze altijd precies gelijk gecentreerd zijn) en worden met twee mini schroefjes vas gezet. Daarna schuift het reflectortje erover en blijft zitten met het lensje wat met 4 x 1mm schroefjes rondom vastzit zoals de echte. M'n duim erbij voor schaal:
GroteFoto-YQDLFRS3.jpg

Extern moet het framepje nog zwart worden en een serial plaatje er op met een mini-connectortje voor de stroom, montage bracket is ook al klaar. Wordt vervolgt.......waarschijnlijk pas na de feestdagen.

Groetjes,
Gerald

Back