Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Het zier er superrr uit Gerald. Wat je nu gaat maken komt overeen met die onder de Avonds begrijp ik, het draaimoment zit dan in de tension strut en dragbrace koppeling.

Groetjess
 
Niet helemaal, de rest van het onderstel blijft precies gelijk zodat ik het op een dag wél verder kan opschalen, enkel het wiel draait niet en komt vrij pontificaal in de wielkast te liggen. Eens kijken of het werkt...

grt,
 
Dat bedoelde ik eigenlijk ook, het wiel draait niet. Voor de niet kenner is het dan lastig begrijpen, zolang het bandje maar niet tegen de motor aan ligt anders krijg je zonder te remmen al vlakke stukken er op :o.

Gaat vast wel lukken.

Grt
 
Langzaam maar zeker komen we steeds verder! :D Vandaag laatste structureel onderdeel van het onderstel zelf, connectie van dragbrace naar achterste struts. Ook weer lastig 3D onderdeel, wel alvast provisie gemaakt voor de hevel die later nodig is voor het twist&turn mechaniek.

Grotefoto-O4HYL46K.jpg


Radiussen vijlen en voilá:
Grotefoto-CQPD7X6P.jpg


Gespoten en het zaakje eens effe provisoris in elkaar gezet, dan lijkt het ineens op een F16 gear!!! :D
Grotefoto-DKD4PR8H.jpg


Grotefoto-3UULUHBL.jpg


Grotefoto-JXDQXIPC.jpg


Morgen verder aan de intrek cilinder.

Groetjesss,
 
.
Hoi Gerald,

Heel erg mooi weer! :thumbsup:
Knap 'zo uit de hand' gemaakt!

Groeten, Ramses
 
He Gerald,

Een mooi stukje werk. 8O
Alleen de bijgevoegde foto's zijn al een freescursus op zich.
Het is iets waar ik nog eens gebruik van wil maken: een draai-/freescursus.
Succes ermee, het ziet er prachtig uit!

Groeten,

Bert
 
Tnx allemaal! :D


Eindelijk wat "simpeler" werk, de meeste lastige onderdelen zijn nu gemaakt. Gisteren de hoofd intrekcilinder gemaakt. Alu buis dunwandig gedraaid en kunstof doppen van POM-C om het lekker licht te houden. Hier ook het voordeel; ik heb het al een keer gemaakt voor de oranje, daar was niets mis mee dus gewoon 100% na maken:

Grotefoto-GRTAIP64.jpg


Grotefoto-FUXO4W7T.jpg

Mis nog een paar festo nippels, die komen nog.

Volgende zijn de intrek heuvels en nog wat klein spul en dan is het af!!!:cool:
Dan volgt het volgende, het uit slopen van het simpele gear en ombouwen wat in principe niet meer dan twee avondjes in beslag moet nemen.

Groetjes,
 
Hi Gerald,

Ziet er weer erg mooi uit! Toch een klein vraagje, hoe ga je het lekken van lucht tegen waar de trek/duw stang naar buiten gaat?
Ik zie dat er een soort messing busje zit.. verder nog een o-ring o.i.d? Zie de o-ring niet zo gauw terug op je tekening.
 
Hoi Jeroen, jazeker, er móet een o-ring in anders gaat het lekken. Het messing busje is inderdaad deel daarvan. Zie tekening hieronder van de cilinder:

Grotefoto-MEECJMPA.jpg


Het is een as van Ø4mm en een o-ring van 4x2mm (gat 4, 2mm snoerdikte). Het gat in de kunststof dop moet iets kleiner zijn anders dicht het nóg niet goed af, de o-ring moet ongeveer 10% van zijn eigen dikte ingedrukt worden voor ideale afdichting en om hem nog soepel te laten lopen, ook voor de buiten ringen. Het gat is dus 7,7mm. Het messing dopje heeft daar een diameter van 7,9 zodat dit lekker vast perst als ik hem er indruk, kan hij er nooit meer vanzelf uitkomen. Het extra flensje op de messing bus is om hem er precies diep genoeg in te duwen zonder dat de o-ring onnodig verder wordt geperst zodat de stang weer veel te stroef gaat lopen.

Groetjes,
Gerald
 
Intrek cylinder

Hey Gerald,

Ziet er weer super uit man!
(wel de Nitrogen vul dopjes nog effe geel maken he ;-))

Maar even zonder gekheid, is dit nu een cylinder welke beide hoofdpoten naar binnen trekt?
Ik zit hier mn hoofd te breken er over, die cylinder is zo groot als ik naar het a4-tje kijk?
die het maingear door de het spant heen in trekt?

Just curious!
 
Het antwoord ?? uit de "Orange one" J-015.

Vandaag de intrek cilinder gemaakt en geinstalleerd in het model. Hier ben ik wat afgeweken van de full-size door niet de originele intrek cilinders te gebruiken, deze zijn simpelweg té klein voor betrouwbare operatie. Hetzelfde had ik ook al gedaan bij mijn Avonds onderstel en is zeer betrouwbaar gebleken. Hier verhuist de mono-cilinder echter naar het achterschot waar bij de avonds kist deze voor in het zicht was gemonteerd. Ook scale-jets heefd hier maar één cilinder. De enige manier zou een hydraulisch systeem zijn maar dat is een vloek voor mij. Véél te complex en onbetrouwbaar wat betrefd, lekkages, sequencing, timing en luchtbellen/ontluchting. Ik zie het wel eens in modellen maar meestal is het letterlijk dweilen met de kraan open ha ha ha. Heb het jaren geleden ook eens geprobeerd op mijn F15 maar na twee weken aan een stuk tobben en knoeien heb ik het uit het raam gelazerd.

Echter, de originele intrekcilinders maken we natuurlijk wél schaal na op de positie zodat het wel lijkt, je ziet het verschil straks niet eens. ;)


Heb er een vrij grote cilinder van gemaakt, tis een hele handel die hij moet laten bewegen. (...en dan ook nog eens tégen de versnelling in naar voren bij opstijgen) Deze cilinder heefd een diameter van 30 mm wat neer komt op 35kg trekkracht bij 5bar druk, moet genoeg zijn. En natuurlijk in het kader van gewicht, dunwandig aluminium voor het huis en kunstof doppen en zuiger. Geleide platen zijn van 1,5mm printplaat.

Hier de losse onderdel en samengesteld:

GroteFoto-GKJDIYLZ.jpg


GroteFoto-KCGGNAQ7.jpg


GroteFoto-QKJ8HJBY.jpg




.....jaaaa, gelijk de handel effe op druk gezet...loopt als een trein, prachtig!!!! :banana:

Ook het ontlocken van de dragbrace met de kleine cilinders werkt perfect, mooi om te zien dat het uiteindelijk zo samenkomt. Ik had nog wat geplanned vannavond maar heb uiteindelijk alleen maar met het onderstel gespeeld.......tsja.......:rolleyes:

Groetjes,
Gerald

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tnx!!!

@ Erik, ik had het niet beter uit kunnen leggen! ;)

@ Melvin, ik had toch wel beter van je verwacht ha ha ha! :rolleyes:
Er zijn wel enkele fabrikanten die de schaal cilinders gebruiken maar die zijn dan on-schaal veel dikker gemaakt omdat het anders niet werkte. Zie hier onder zoals het nu bij de oranje zit:

Grotefoto-JMPBOWYL.jpg


De grote cilinders zit nu áchter het schot, de intrek hevels zitten achter in de hoek en zie je bijna niet, schaal cilinders zijn dummy.

Grotefoto-LPCRYMC3.jpg


Grotefoto-JLXWXADQ.jpg


Groetjesss,
 
als dit geen modelbouw is dan weet ik het ook niet meer.
zelf ook bezig met de avonds f16.
maar dit gaat voor mij te ver.
ik zeg goed bezig gerald, we blijven dit volgen.

vrg hans
 
Naja zeg.... ;-)

plaatjes van de quote van Erik helpen wel idd.
Ik miste die geleider ff in mn beeldvorming, de cylinderarm loopt dus tussen het dubbele middenschot van de twee wielbakken.

Slim gemaakt!
 
‘Orange Lion’ krijgt weer operationele jas

Vanmiddag vertrok F-16 J-015, ook wel bekend als de ‘Orange Lion,’ vanaf vliegbasis Volkel richting Portugal. Daar krijgt het vliegtuig, net als alle andere F-16’s periodiek, een anti-corrosie be...handeling en wordt ook opnieuw gespoten. Na 5 jaar te hebben rondgevlogen in een mooi oranje kleurenschema bij drie F-16 demoteams, krijgt het toestel zijn operationele grijze kleur terug.

Vanuit operationeel oogpunt is gekozen voor het aanbrengen van de grijze kleur zodat ook dit toestel beschikbaar is voor missies. Dit heeft alles te maken met reducties bij Defensie en daarmee het dalend aantal F-16’s. Het nieuwe F-16 demoteam, dit jaar afkomstig van vliegbasis Leeuwarden, vliegt zijn demonstraties dan ook in een ‘normale’ grijze F-16.

1979695_650980751604788_580455143_n.jpg


Gerald, heel zuinig zijn op je kist, word nu een uniek model.

Gr
 
Back
Top