Demoiselle

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Taylorcraft, 24 jul 2021.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    In afwachting van een bestelling van een CO2 motortje voor de MS230 ben ik gestart met de bouw van een Demoiselle voor mijn boxer CO2 motortje.
    Om enigzins een semi schaal model te verkrijgen maar eens geprobeerd om wielen met spaken zelf te maken.
    De eerste is gereed.
    Valt best mee, kost alleen wat (vrije) tijd.
    P_20210720_172536~2.jpg IMG_20210724_153711.jpg IMG_20210724_153647.jpg P_20210724_171448.jpg P_20210724_171535.jpg
     
    E.hof, ISOLA2 en jef vinden dit leuk.
  2. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.894
    Is dat een bouwdoos of een losse tekening waar alles opstaat? Heb wel interesse in een kopie van de tekening dan.
     
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.211
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk ga ik volgen welke CO2 motor heb je gekocht en waar.
    Waar koop je de patronen en hoe lang doe je daarmee.
     
  5. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik heb een G120 en een G300 gekocht.
    Voor de Demoiselle heb ik een G500 boxer.
    Vullen doe ik met een sodastreamer vulling.
    Hiermee kan ik oneindig veel vullingen van de tank realiseren.
    De CO2 motoren koop ik via internet/eBay of nieuw bij:

    http://www.old-engine-model.com/en/
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  6. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Nog nooit zo'n vreemd model gebouwd.
    Het spant, aan de voorzijde van de romp, is tijdelijk.
    Puur ter uitlijning.
    P_20210725_090908.jpg P_20210725_091302.jpg
     
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Het hoogteroer en richtingsroer zijn gereed.
    Zeer aparte vorm.
    De volgende stap is het bouwen van de vleugels.
    Rippen zijn al gesneden.
    De Demoiselle zal in eerste instantie als vrije vlucht model worden gebouwd.
    Hoogte en richtingsroer zal als één unit worden gebouwd en ok als zodanig worden gebruikt om te kunnen trimmen.
    Nu maar afwachten of dit gaat werken. P_20210726_160052.jpg P_20210726_155949.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2021
    jef en E.hof vinden dit leuk.
  8. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Het tweede wiel is gereed.
    Ik heb bij deze 4 spaken meer toegepast.
    Nu nog een derde wiel maken met een gelijk aantal spaken.
    Aan de hand van de foto's is te zien met hóe weinig middelen je ze zelf kunt maken.
    De laatste foto's geven inzicht van de positie van de enorme boxer motor P_20210727_104530.jpg P_20210727_110432.jpg P_20210727_111510.jpg P_20210727_111746.jpg P_20210727_124953.jpg P_20210727_155715.jpg P_20210727_155950.jpg P_20210727_161524.jpg P_20210727_161532.jpg P_20210727_161549.jpg .
     
    ISOLA2 en janhein vinden dit leuk.
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.245
    Locatie:
    Den Haag
    Wat wegen die wielen nou?
     
  10. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Redelijk aan het gewicht.
    4 gram voor de velg/spaken en de naaf en de rubber o-ring
    5 gram.
    Wielen moeten wel het gewicht van de motor kunnen dragen.
     
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.245
    Locatie:
    Den Haag
    Oef dat is inderdaad best zwaar..
     
  12. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    klopt.
    De motor weegt 48 gram en de romp met stabilo en richtingsroer
    wegen samen 33 gram.
    Verwacht vlieg gewicht :130/140 gram.
    Om de vleugelbelasting in het groene bereik te houden, vergroot ik de spanwijdte met 10%.
    De motor is geschikt voor modellen tot 200 gram.
     
  13. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.245
    Locatie:
    Den Haag
    Als je de vleugelbelasting in t groen wil houden dan heb je daar een hele kluif aan.

    Is het model alleen niet meer schaal als je 10% vergroot maar ben benieuwd naar hoe en wat t gaat worden...
     
  14. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Hele kluif zal denk ik wel meevallen.
    De tekening heb ik van outerzone en in de begeleidende beschrijving geeft de bouwer aan dat zijn model 200 gram weegt.
    Dit is uitgerust met servo's,ontvanger,accu en elektromotor.
    Maar ben uiteraard zelf ook benieuwd of de Demoiselle naar tevredenheid zal vliegen.
    We gaan het beleven.
     
  15. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Goed dat je mij op scherp hebt gezet, ivm.het gewicht en het groene bereik.
    Ik ben aan het grasduinen gegaan.
    Als alles gaat zoals gepland, dan zal de vleugelblasting op
    8,45 gram /dm² uitkomen (geschat gewicht 150 gram en blijf daar mogelijk nog ver onder).
    Ik heb ter controle de vleugelbelasting van de Comet Taylorcraft, gevlogen in 2019 te Nijmegen, uitgerekend.
    Deze lag op 9,12gram/dm².
    De vleugels worden afwijkend gebouwd tov.het origineel.
    Deze worden precies zo als op de tekening en gelijk aan het toestel die als replica te zien is in de beroemde film' Those Magnificent Men in their Flying Machines'.
    Is het model nog schaal te noemen als ik een replica na bouw?
    Ook deze replica heeft een vergroot vleugeloppervlak.
     
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.245
    Locatie:
    Den Haag
    Als de replica echte vluchturen heeft gemaakt, en dit is aantoonbaar, dan is dat prima.
     
  17. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    zie de genoemde film.
    De Demoiselle is speciaal gebouwd voor deze film.
     
  18. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Vleugels zijn gereed.
    18,28 dm² P_20210730_130752.jpg
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  19. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.894
    Bij de bouwdoos van SIG ziet de vleugel er heel anders uit. Daar zit de neuslijst in het midden een stuk naar achteren.

    [​IMG]
     
  20. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    mag05.jpg Klopt en scherp opgemerkt
    Alleen is,Zoals eerder vermeld, mijn model een stand off scale van de Demoiselle die in de eerder genoemde film mee deed.
    Bovenstaand de replica.
    Bij de replica ligt de motor boven de vleugels en mogelijk ga ik hier van afwijken.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2021

Deel Deze Pagina