Demon F5D van Composite-Models op lipo.

Na het gehannes met NiMh's in F5D's wilde ik het nu eens met een hoog voltage lipo setup gaan proberen in een F5D pylonracer.

Het doel is niet een 1+ KW wedstrijdaandrijving te creëren maar een redelijk "beschaafde" 700 Watt te halen met 6S 2170 FLightpower lipo's. Om de accu's en motor te sparen wil ik ook niet de accu volledig leeg vliegen, maar het beperkt houden tot max 2 minuten volgas. Dessalniettemin zal er het 1 en ander gekoeld moeten worden.

De Demon van Composite-Models uit NL is 1 van de weinige commercieel verkrijgbare F5D's naar de huidige reglementen. Dit is een volledig nieuw ontworpen F5D welke de Nemesis van Composite-Models opvolgt. Op RCGroups zijn de mensen uiterst tevreden met de Demon dus de keus was snel gemaakt. Een week later lag de Demon bij me thuis.

Hieronder een korte impressie cq. bouwverslag. Helaas zijn niet alle foto's even scherp geworden :|

De vleugel bovenkant in een goed zichtbare kleur.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10

Vleugel onderkant, met wederom goed zichbare witte strepen.

De romp is ter hoogte van het accu compartiment redelijk vierkant, ideaal voor lipo's:

Romp binnenkant met de hoogteroer kabel al aangebracht. Deze wordt in de romp gelegd en door dunne CA er langs te laten lopen vastgezet.

Stabilo onderkant, met een uitsparing voor het kielvlak waardoor het uitrichten weinig tijd in beslag neemt:

Stabilo bovenkant:

De bijgeleverde kleindelen. Rudderhoorntjes, motorschot en aileronservo kapjes. Overigens staat de bijgeleverde hoogteroerkabel niet op de foto.

Een mooi en handig detail op de ailerons. Normaal worden de spleten bij de roeren geseald met tape welke onder de vleugel schuift. Hier is standaard een seal aanwezig in de vorm van ingedikte epoxy.

Een C2081 servo wordt gebruikt als hoogteroer, een betrouwbare en nauwkeurige servo:

Het is moeilijk te zien maar in het kielvlak zit voor de hoogteroer kabel een kleine verdikking en binnenin een holte waar de kabel makkelijk doorheen gevoerd kan worden.

Gat voor de aileronservo uitgesneden:

De te gebruiken aileronservo. Robbe FS40, ook wel bekend als D-60. 9 mm dik en dikker past ook niet. :)

Voor de aileronservo connectie wordt een MPX stekker gebruikt:

Ontvanger accu met een penlite ernaast voor de vergelijking. Dit zijn 4 GP cellen van 160 mAh.

Octava 8 ontvanger aangesloten om de aileron servo's te centreren en bevestigen:

Aileron vastgetaped en de hoorn verlijmd.

Aileronservo passen voor de verlijming.:

De beöogde Hacker B40-FAI motor. Dit is een al wat oudere FAI motor. De huidige motoren zijn volledig dicht, maar daar had ik even geen foto van :wink: :

De complete aandrijving zoals deze in de romp gaat zitten. 6S Flightpower 2170 cellen. Als het goed is hou ik ongeveer een halve centimeter schuifruimte over :D. Ik ben wel bang dat ik wat lood voorin zal moeten aanbrengen.

Meer later....

Superstoer!
Ik ben nu een Gilette van Ruud aan het opbouwen. Eerst ga ik ff proberen met een flinke binnenloper van 2200KV op 3S2P. 2 packs van 3S2200mah. Later wil ik misschien ook over op 6S configuratie. kan lekker makkelijk :).
Ik zat alleen nog te kijken naar klappropjes... heb nu 4.75x4.75, 5.2x5.2 en 5.25x6.25 liggen. (vaste APC). Bij RCtechnics heb ik wel een 6x6 gezien, maar die mag niet zo hard..... tips?

Ik ga zeker nog niet voor wedstrijd setup. word mijn 1e pylonracertje, dus zal zowieso al wel wennen zijn... Mijn ArianeV10 gaat ook wel hard, maar die is in ieder geval nog 2 meter....

Hoogteroerservo moet ik ook nog inbouwen, thnx voor de foto, lijkt erg op de Gilette :).

@Sietse,

Ik heb zelf nooit klapprops op pylonracers durven te gebruiken vanwege de toerentallen. Weleens een videootje gezien van een racer met een klapprop, was niet fraai. Maar misschien dat het met een 2200 KV motor meevalt.

@Robinio,

Motocalc heeft het over ca 37000 RPM statisch op de grond. Even afwachten of dat ook gehaald wordt maar tegen de 300 mag niet zo'n probleem zijn denk en hoop ik.

Paul

De regelaar word nogal heet en dan schakelt hij meestal de BEC uit als beveiliging, of mischien gebruikt paul
een opto regelaar omdat de normale met BEC volgens mij geen 6S aan kunnen en dan zit er geen BEC in. maar een ontvanger accu is
iig wat betrouwbaarder en als je 300 gaat wil je niet hebben dat je ontvanger niets meer doet.

mooie kist trouwens, denk je dat je hem van het weekend al mee naar het veld kan nemen?

Groeten Tom

Ik denk dat hij die ontvangeraccu nog van het nimhtijdperk gebruikt. Je BEC werkt niet als je accu tijdens het vliegen desoldeert door de hitte die vrijkomt ;-)

Haha, ik denk dat het inderdaad een stukje macht der gewoonte is uit het NiMh tijdperk. Ik heb inderdaad weleens cellen weten te desolderen tijdens het vliegen. :lol:

Ik ga een 40 Amp kontronik regelaar gebruiken waar al een geschakelde BEC inzit. Motocalc voorspelt ca 30 Amp dus wie weet wordt de regelaar niet eens zo warm. Toch heb ik meer vertrouwen in een aparte ontvangeraccu. Als de regelaar niet heet blijkt te worden kan ik er weleens over denken om de BEC te gebruiken. Scheelt misschien ook weer wat lood wat ik waarschijnlijk moet gaan gebruiken in de neus.

Paul

Ik denk dat er zoiezo niet veel van overblijft als je lipo's zo heet worden :) Geschakelde bec's zijn tegenwoordig erg goed en die kleine cellen vindt ik niet zo betrouwbaar. Zijn ook zo leeg lijkt me (okee 2 min vlucht is ook niets :)).

Tadango zei:
Zijn ook zo leeg lijkt me (okee 2 min vlucht is ook niets :)).

Valt mee, 1 vlucht verbruikt zo'n 20-30 mAh. In de praktijk zet hem ik na 2 vluchten weer aan de lader.

We zijn in ieder geval weer een stukkie verder met de bouw.

De aileronservo's zijn vastgelijmd en het afdekje kan erop:

Shot with C5060WZ at 2007-07-12

Van voren gezien:

Motorschot op z'n plaats:

De accu even in de romp gepast. De voorste accu ligt hier tegen de motor aan. Gaat net! :D

Een plaatje van het geheel. De vleugel wordt bevestigd met tape. De rare vlekken komen door de JPEG compressie. :|

Nu is het wachten op de motor :)

mja, heb nu een vast propje erop gezet. Ik zie wel wat het gaat doen :). paar propjes testen maar.
Zal tzt ook wel wat foto's op het forum dumpen.

zal wel ff duren, want ik ga eerst een weekje vliegen in oostenrijk :).

BEC uitschakelen door beveiliging heb ik nog nooit gezien. Aan de bouw/schema van de meeste ESC's kan het ook niet.

Hoe wordt de vleugel met tape bevestigd?
glasvezeltape? En laat die geen tape/lijm resten achter?

Leuk bouwverslag!

Hoi paul,

Top bouwverslag,je speciale motor is net binnen ziet erg snel uit,vak/hand werk van hacker.

@Michiel de vleugel word op de romp getaped dit is veiliger en ook steviger als schroefjes,en geft bij een harde landing ook wat mee.
als je goede (tesa) tape gebruikt dan laat dit geen sporen achter.

Groeten ruud

Ik meen te herinneren dat voor veel BEC's een vrij standaard componentje gebruikt wordt die bij een bepaalde temperatuur uitschakeld. Ik neem aan dat de heren regelaarbouwers wel zo slim zijn om ervoor te zorgen dat de temperatuurbeveiliging waarbij de motor uitschakelt eerder optreedt :lol:

Maarja, in de te gebruiken kontronik regelaar zit een geschakelde BEC dus dan zullen er wel weer andere regels gelden.

Zoals Ruud al zei gebruik ik gewone huis tuin en keuken tape voor de vleugelbevestiging. Ik gebruik normaal 3-4 lagen en daarmee heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Toch een bizar fenomeen, dat je een dergelijk model toevertrouwt aan wat plakband. ;)

Maar waarom gebruik je geen losse Ubec, iets dergelijks als dit?

Back