Na het gehannes met NiMh's in F5D's wilde ik het nu eens met een hoog voltage lipo setup gaan proberen in een F5D pylonracer.
Het doel is niet een 1+ KW wedstrijdaandrijving te creëren maar een redelijk "beschaafde" 700 Watt te halen met 6S 2170 FLightpower lipo's. Om de accu's en motor te sparen wil ik ook niet de accu volledig leeg vliegen, maar het beperkt houden tot max 2 minuten volgas. Dessalniettemin zal er het 1 en ander gekoeld moeten worden.
De Demon van Composite-Models uit NL is 1 van de weinige commercieel verkrijgbare F5D's naar de huidige reglementen. Dit is een volledig nieuw ontworpen F5D welke de Nemesis van Composite-Models opvolgt. Op RCGroups zijn de mensen uiterst tevreden met de Demon dus de keus was snel gemaakt. Een week later lag de Demon bij me thuis.
Hieronder een korte impressie cq. bouwverslag. Helaas zijn niet alle foto's even scherp geworden :|
De vleugel bovenkant in een goed zichtbare kleur.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Vleugel onderkant, met wederom goed zichbare witte strepen.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
De romp is ter hoogte van het accu compartiment redelijk vierkant, ideaal voor lipo's:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Romp binnenkant met de hoogteroer kabel al aangebracht. Deze wordt in de romp gelegd en door dunne CA er langs te laten lopen vastgezet.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Stabilo onderkant, met een uitsparing voor het kielvlak waardoor het uitrichten weinig tijd in beslag neemt:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Stabilo bovenkant:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
De bijgeleverde kleindelen. Rudderhoorntjes, motorschot en aileronservo kapjes. Overigens staat de bijgeleverde hoogteroerkabel niet op de foto.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Een mooi en handig detail op de ailerons. Normaal worden de spleten bij de roeren geseald met tape welke onder de vleugel schuift. Hier is standaard een seal aanwezig in de vorm van ingedikte epoxy.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Een C2081 servo wordt gebruikt als hoogteroer, een betrouwbare en nauwkeurige servo:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Het is moeilijk te zien maar in het kielvlak zit voor de hoogteroer kabel een kleine verdikking en binnenin een holte waar de kabel makkelijk doorheen gevoerd kan worden.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Gat voor de aileronservo uitgesneden:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
De te gebruiken aileronservo. Robbe FS40, ook wel bekend als D-60. 9 mm dik en dikker past ook niet.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Voor de aileronservo connectie wordt een MPX stekker gebruikt:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Ontvanger accu met een penlite ernaast voor de vergelijking. Dit zijn 4 GP cellen van 160 mAh.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Octava 8 ontvanger aangesloten om de aileron servo's te centreren en bevestigen:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Aileron vastgetaped en de hoorn verlijmd.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Aileronservo passen voor de verlijming.:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
De beöogde Hacker B40-FAI motor. Dit is een al wat oudere FAI motor. De huidige motoren zijn volledig dicht, maar daar had ik even geen foto van :wink: :

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
De complete aandrijving zoals deze in de romp gaat zitten. 6S Flightpower 2170 cellen. Als het goed is hou ik ongeveer een halve centimeter schuifruimte over
. Ik ben wel bang dat ik wat lood voorin zal moeten aanbrengen.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Meer later....
Het doel is niet een 1+ KW wedstrijdaandrijving te creëren maar een redelijk "beschaafde" 700 Watt te halen met 6S 2170 FLightpower lipo's. Om de accu's en motor te sparen wil ik ook niet de accu volledig leeg vliegen, maar het beperkt houden tot max 2 minuten volgas. Dessalniettemin zal er het 1 en ander gekoeld moeten worden.
De Demon van Composite-Models uit NL is 1 van de weinige commercieel verkrijgbare F5D's naar de huidige reglementen. Dit is een volledig nieuw ontworpen F5D welke de Nemesis van Composite-Models opvolgt. Op RCGroups zijn de mensen uiterst tevreden met de Demon dus de keus was snel gemaakt. Een week later lag de Demon bij me thuis.
Hieronder een korte impressie cq. bouwverslag. Helaas zijn niet alle foto's even scherp geworden :|
De vleugel bovenkant in een goed zichtbare kleur.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Vleugel onderkant, met wederom goed zichbare witte strepen.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
De romp is ter hoogte van het accu compartiment redelijk vierkant, ideaal voor lipo's:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Romp binnenkant met de hoogteroer kabel al aangebracht. Deze wordt in de romp gelegd en door dunne CA er langs te laten lopen vastgezet.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Stabilo onderkant, met een uitsparing voor het kielvlak waardoor het uitrichten weinig tijd in beslag neemt:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Stabilo bovenkant:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
De bijgeleverde kleindelen. Rudderhoorntjes, motorschot en aileronservo kapjes. Overigens staat de bijgeleverde hoogteroerkabel niet op de foto.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Een mooi en handig detail op de ailerons. Normaal worden de spleten bij de roeren geseald met tape welke onder de vleugel schuift. Hier is standaard een seal aanwezig in de vorm van ingedikte epoxy.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Een C2081 servo wordt gebruikt als hoogteroer, een betrouwbare en nauwkeurige servo:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Het is moeilijk te zien maar in het kielvlak zit voor de hoogteroer kabel een kleine verdikking en binnenin een holte waar de kabel makkelijk doorheen gevoerd kan worden.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Gat voor de aileronservo uitgesneden:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
De te gebruiken aileronservo. Robbe FS40, ook wel bekend als D-60. 9 mm dik en dikker past ook niet.


Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Voor de aileronservo connectie wordt een MPX stekker gebruikt:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Ontvanger accu met een penlite ernaast voor de vergelijking. Dit zijn 4 GP cellen van 160 mAh.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Octava 8 ontvanger aangesloten om de aileron servo's te centreren en bevestigen:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Aileron vastgetaped en de hoorn verlijmd.

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Aileronservo passen voor de verlijming.:

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
De beöogde Hacker B40-FAI motor. Dit is een al wat oudere FAI motor. De huidige motoren zijn volledig dicht, maar daar had ik even geen foto van :wink: :

Shot with C5060WZ at 2007-07-10
De complete aandrijving zoals deze in de romp gaat zitten. 6S Flightpower 2170 cellen. Als het goed is hou ik ongeveer een halve centimeter schuifruimte over


Shot with C5060WZ at 2007-07-10
Meer later....