Demonteren Bruder Scania cabine

Discussie in 'Model truckers' gestart door reinaart, 17 jan 2018.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik zag op internet dat er een paar jaar geleden nog Duitse pdf bestanden online stonden over het demonteren van Bruder truck cabines . Helaas staan deze bestanden niet langer online. Ik ben benieuwd naar het pdf bestand van de Scania, is er toevallig iemand die dit bestand gedownload heeft ? Ik was op eigen houtje al een eind gekomen met het demonteren van de Arocs cabine maar was toch blij met dit filmpje :



    Arjan
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  2. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb de Arocs cabine intussen uit elkaar, op één punt is het verhaal van de Duitser onvolledig. Om de bodemplaat met stoelen eruit te krijgen volstaat weg buigen van de clips aan de voorzijde niet, er moet toch ook wel wat gezaagd worden. Voor zaagwerk gebruik ik overigens het losse zaagblad van een baby zaagje waar ik de twee bevestigingspinnetjes uit gemept heb. Verder gebruik ik beitelvormige bladen in mijn hobbymes voor het wegsteken van de verschillende wigvormige nokjes.

    Ik ben er tot op heden niet in geslaagd om het dak van de Scania cabine van de voorruit te scheiden, suggesties? Dit was bij de Arocs cabine ook de lastigste stap in het hele proces.

    Arjan
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    op marktplaats staat link naar rc bruder facebook site
     
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Kun je misschien een link geven Markioo, ik heb ook op facebook niets nuttigs over een Scania cabine kunnen vinden .

    Groet,

    Arjan
     
  5. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Markioo .

    Groet,

    Arjan
     
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik ben er na redelijk veel moeite uiteindelijk in geslaagd om de Scania cabine te demonteren. Als je eenmaal weet waar de clips precies zitten is het niet zo lastig om ze met een beiteltje af te steken maar ik heb op internet gek genoeg nergens echt duidelijke foto's kunnen vinden van de "pijnpunten". Mocht er belangstelling voor zijn wil ik wel een paar instructie foto's plaatsen.

    Arjan
     
  8. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Arjan, ik heb wel belangstelling voor.
     
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik zal morgen wat foto's plaatsen met kleurtjes voor de pijnpunten.
     
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    ja het is n geworstel om cab te demonteren hahhaaaaa
    heb net weer n arocs gesloopt,
    scania dak en voorgevel dan moet je het dak zeg maar naar voren over voorraam heen vouwen dan breken de punten los
    dus van achteren beetpakken en naar boven toe en naar voren doorvouwen
     
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Marco, simpelweg afbreken is ongetwijfeld de snelste oplossing maar ben daar zelf wat huiverig voor speciaal als er doorzichtig plastic bij komt kijken. Ik heb de meest voor de hand liggende clips niet benoemd in het volgende verhaal omdat iedereen die gek genoeg is om hier aan te beginnen die zelf wel kan ontdekken. Ik gebruik een baby zaagblad en twee formaten beiteltjes. De kleur rood geeft aan waar ik clips/nokjes/lipjes afgezaagd of afgestoken heb. Om het dak van de voorruit te scheiden heb ik de zwart plastic rechthoekige clipjes van bovenaf afgestoken :

    [​IMG]

    Aan de zijkant van het dak heb ik de helft van de twee oogjes verwijderd (aangegeven met wit) :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om bij twee verborgen clips te komen heb ik gaten gemaakt (witte rechthoeken):

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voorruit :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Bij het dashboard kan met een beiteltje het wit gekleurde nokje langs boven afgestoken worden (helaas heeft het heft van mijn hobby mes het stickertje wat beschadigd) :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik hoop dat hiermee wat verduidelijkt wordt, ik begrijp ook meteen waarom er weinig expliciete foto's op internet te vinden zijn (maken van goede foto's en geven van duidelijke instructie is eigenlijk best een saai en tijdrovend klusje :)).


    Groet,

    Arjan
     
  12. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    onder de cab kan je heel mooi je elec kwijt
    ook de verlichtingssetje heeft er zn plekkie gevonden
    morgen verf halen voor de arocs
    vind het sleutelen aan deze arocs leuker dan die van tamiya
    vooral omdat deuren open kunnen en je dan ook meer interieur ziet
    heb die ook beige kleurtje gegeven en armleuningen
    en van de deuren heb ik de treeplankbeschermers af gehaald,zo zie je meer van de treeplanken en oogt het wat gedetaileerder
    nu nog kipperbakje maken
     
  13. Raages

    Raages

    Lid geworden:
    28 mei 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Westervoort
    Een leerzame uitleg. Heel nuttig. Bedankt dus.
     
  14. Nico Steenbeek

    Nico Steenbeek

    Lid geworden:
    10 jun 2021
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuidveen
    Ik probeer een man cabine te demonteren, gaat mij niet makkelijk af.
     
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Kijk eens op you tube bij RC Bruder Baustelle Florian Bader. Die heeft dat al eens gedaan..... enne ook met een filmpje blijft het kl%$&*te werk
     
  16. Nico Steenbeek

    Nico Steenbeek

    Lid geworden:
    10 jun 2021
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuidveen
    Het is mij gelukt, boven de grill zaten nog twee kleine hokjes, daarna ging het goed.
     
    trialrolf vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina