demper bouwen, hardsolderen

ik zit er over te denken om een demper in elkaar te solderen met hardsoldeer. Temperaturen zou geen probleem moeten zijn. Als basismateriaal denk ik aan dunwandig aluminium, misschien een langwerpige deo/haar spuitbus als basis buis gebruiken. (dit was ff een creatieve geest). De conus en begin pijp er dan vervolgens aan solderen. Zie ook onderstaand ontwerp voor nitro motoren tot 10cc.

Heb echter nog wat vragen over het binnenwerk:

-het eerste tussenschot is voorzien van gaatjes neem ik aan? dan komen de gassen in de kamer.
-worden deze dan door gaatjes in de dunne buis afgevoerd naar buiten?
-Zit er verder nog wat in de kamer? bij brommers e.d. zit hier nog dempings materiaal.

demper7kq.jpg
 
He, zie mijn tekeningetje weer opduiken :)
Aluminium kan je haast niet (hard)solderen zeker dit dunnen aluminium niet.
Beide kamers zijn leeg, de achterste kamer wordt gerbuikt om de motor te *tunen*.
Zoals hij getekend is voor kleine motoren, maak je de achterste kamer kleiner dan voor grotere motoren.
Het tussenschot is inderdaad voorzien van gaatjes (4mm) en het afvoerpijpje ook.
 
BigBoat zei:
He, zie mijn tekeningetje weer opduiken :)
Aluminium kan je haast niet (hard)solderen zeker dit dunnen aluminium niet.

hier heb je wel een punt idd, de smelttemperatuur van de soldeer en aluminium liggen minder dan 100 graden uit elkaar... Wel kan je aluminium ook zachtsolderen (met speciale soldeer) dat heeft dan een smelttemperatuur van 280 graden. Opzich moet dat ook voldoende zijn voor een uitlaat... toch?

Ik denk dat met conventioneel tin/lood in combinatie met bijvoorbeeld messing of vertind blik het allemaal teveel op het randje zal zijn. Tin /lood begint al rond de 200 graden te smelten.
 
hier heb je wel een punt idd, de smelttemperatuur van de soldeer en aluminium liggen minder dan 100 graden uit elkaar... Wel kan je aluminium ook zachtsolderen (met speciale soldeer) dat heeft dan een smelttemperatuur van 280 graden. Opzich moet dat ook voldoende zijn voor een uitlaat... toch?

Ik denk dat met conventioneel tin/lood in combinatie met bijvoorbeeld messing of vertind blik het allemaal teveel op het randje zal zijn. Tin /lood begint al rond de 200 graden te smelten.
tin-zilver?. of tig daar kan je het wel mee lassen (als je de juiste apparatuur hebt)
gr.pim.
 
Tig werkt pas bij een millimeter of 2.. alles daarvoor is lastig, helemaal alu..

Nee hoor, een halfweg goede beroepslasser last met tig moeiteloos 0.8 mm staal en RVS....

Alu is inderdaad een wat ander verhaal, maar ook dat moet voor een geoefende lasser geen echt probleem zijn, want ik kon op de lascursus binnen een paar uurtjes oefenen moeiteloos 1.5 mm Alu tiglassen, en ik ben een absoluut slechte en ongeoefende lasser! Alu met een electrode lassen heb ik echter nooit goed onder de knie gekregen, maar dat kwam omdat we per persoon maar drie electrodes mochten verstoken (brandtijd minder dan 20 sec, en destijds 5 gulden per electrode, vandaar....)

Maar ik denk dat om een uitlaat te bouwen, voor de gemiddelde hobbyist gewoon dun plaatstaal en zilver hardsoldeer verreweg het makkelijkst zijn om mee te werken.
Zou mijn keus tenminste wel zijn.

Groet, Bert
 
Ik ben 'n hobby-lasser ... dunne materialen ? NO-problemo.

Maar ja .. ik doe dan ook niks anders als er uitlaten mee bouwen.

Dun RVS met "zilver' dichtzetten kost je 'n hele uitlaat 3 staven.

Heb je 'n goede brander bij nodig ........... ,

eBay-pijpen zijn dan niet zo gek veel duurder , en zien er 'n eind fatsoenlijker uit.

Met dank aan Marcel Luyben voor 't tekenwerk , mijn uitlaten zien er uit.

Je kan 'm van alle kanten bekijken ... tenminste als je Adobe-PDFreader werkt.
 
Back
Top