demper voor uitlaat of meer bas.

hallo mensen,
ik wil even weten of er een demper of iets anders is voor je uitlaat voor meer bas geluid. en ik had ook nog een andere vraag: is het normaal dat er spetters uit mijn uitlaat komen? staat hij waarschijnlijk te rijk of overtollig brandstof in uitlaat?
Mvg

een demper is juist gemaakt voor die doordreunende ondertoon (bas, zoals jij dat noemt) weg te halen. er zullen dus maar weinig dempers zijn die juist dat geluid doorlaten.
en spetters uit je uitlaat is niet zo erg. dit hang wel af van de grootte van de spetters. maar als je dit soort vragen nog hebt, ben ik bang dat je nog niet toe bent aan het (zelf) afstellen van een motortje, wat tot schade kan leiden. zoek voor het afstellen dus even hulp van een ervaren persoon, die het je ook nog kan leren, zodat je het in het vervolg ook zelf kan. ;)

persoonlijk hoor ik ook liever die ondertoon natuurlijk, maar het nadeel van lage tonen, is dat ze erg doordreunen. de hoge tonen zijn inderdaad een heeeeeeel stuk iritanter, maar zijn sneller uitgestorven en hebben de omwonenden dus minder last van, zeggen ze. als ik in de buurt van ee rc-club zou wonen hoorde ik natuurlijk ook liever het lage gebrom dan het hoge gejank:D

Wat ik bedoel is, dat de TS het heeft over de motor uit een brandstofwagen. Waarschijnlijk rond de 3,5cc dus. Persoonlijk vind ik het geluid dat deze motortjes produceren niet veel weg hebben van dreuende bassen. Dan denk ik toch meer aan zoiets:

Ik dacht trouwens dat de meeste mensen een lage brom juist als minder irritant ervaren en dat dat de reden is dat er met steeds grotere motoren/props op minder toeren wordt gevlogen (en als het even kan ook nog met 4-takt motoren)

Laatst bewerkt door een moderator:
dat is ook zo, maar laag geluid draagt verder dan hoog geluid. met laag geluid zijn er dus minder mensen die er last van hebben dan met hoog geluid :D

hoog geluid is inderdaad zeer iritant, maar draagt nu eenmaal minder ver. (over een minder grote afstand hoorbaar)

Back