Deperdussin SIG

Heren modelbouwers,
midden in het indoorseizoen toch maar weer eens begonnen met de herbouw van een SIG Deperdussin.
3 jaar geleden heb ik de bouwdoos gekregen op m'n verjaardag en toen gebouwd en gevlogen, wat een prachtig vliegbeeld.
Helaas is er een medevlieger tegen het model aangevlogen en deze is toen stuurloos neergestort met een total loss tot gevolg.

De tekening had ik nog liggen en heb deze in laten scannen,
de onderdelen getekend in autocad en samen met m'n bouwmaatje Peter gaan we nu weer 2 van deze toestellen bouwen.
We gaan voor superlicht en stevig en de rompspanten hebben we gemaakt van balsalaminaat, 2 lagen van 1mm haaks op elkaar. Erg stevig en toch heel licht.
Na een tijdje zoeken bespanzijde gevonden waar het model mee bekleed wordt.

Vorige week maandag hebben we de onderdelen uitgefreesd en gisteravond zijn we begonnen met de bouw van een romp.
Eerst latjes gezaagd van 3x3 mm uit een plank balsa van 3mm.
Daarna de tekening op de bouwtfel gelegd en daar weer een doorzichtig stuk stevig folie op.
de bovenste romplatten op de tekening gelegd en gefixeerd met gewicht, (romp wordt onderste boven gebouwd), de spanten stuk voor stuk netjes haaks gelijmd en de middenste latten gelijmd en uiteindelijk de onderste lat op de spanten gelijmd. het uiteindelijke resultaat op de weegschaal gelegd, een gewicht van 15 gram, niet slecht.
wel moet het voorste deel van de romp nog beplankt worden met 1mm balsa maar het werd al laat dus volgende keer weer verder.

foto's volgen.

Laatst bewerkt:
de beloofde foto's

de eerste delen liggen op de bouwplank.

20111212214359.jpg

alles netjes haaks lijmen

20111212214328.jpg

het resultaat in Peter zijn handen, pfoe, dat is zwaar zeg

20111212222434.jpg

Hoi Gerard,

Leuk dat jullie zijn begonnen. Natuurlijk wil ik het resultaat graag zien :)
Heb je al een nieuwe vleugel voor de Stik of is dat van later zorg.
Ziet er trouwens wel erg kaal uit zonder de F14..

Succes.
Jasper

Hoi Jasper,

Vleugel van de stik is in aanbouw, alle ribben zijn aan de spanten gelijmd.
alleen de tussenribbetjes moeten nog en de sheerwebbing. dan nog de servo's voor de rolroeren inbouwen en de boel in de folie.
Zal ik je nog even een lijstje sturen wat je aan moet schaffen voor jou stik? (hout). Kun je mooi beginnen in de vakantie bij Peter op de bouwzolder. vleugel en romp zijn in een dag ruwbouw klaar.

Maandagavond gaan we weer verder met de deperdussin, jij kunt mooi helpen in je kerstvakantie terwijl ik me te pletter werk met de lasers :hammer:

Misschien dat ik zondagochtend nog naar Peter ga, 28 december is er weer indoorvliegen maar dan zullen beide kisten nog niet klaar zijn, het moet er wel een beetje schaal uitzien met dummie motor enzo.

Goed te horen dat de Vleugel weer in aanbouw is.
Als je dat lijstje wil sturen, dan zou dat leuk zijn. Heeft Peter de tekening ook op de pc, of zullen we bij jou een freeskit maken?

Maandagavond na het werken ga ik direct naar Peter! :D
Lijkt me leuk. Inderdaad, een kleine schaalkist binnen is wel mooi.
Misschien zie ik je morgen nog, misschien ook niet, heb een feest van m'n oom en tante.

Jasper

We zijn weer wat verder,
de 2e romp is ook gebouwd, beide rompen moet nog voorzien worden van beplanking aan het voorste gedeelte, en nog diverse andere dingetjes.

dsc0299cs.jpg

voor de vleugel moeten de voorste en achterste lijsten rond zijn.
eerst van een 6mm balsa plank stroken gezaagd en daarna rond geschuurd.

dsc0297ix.jpg

de lijsten op de tekening gelegd en gefixeerd met wat gewicht, daarna de ribben gelijmd. uiteraard weer netjes haaks.

dsc0298x.jpg

de vleugel voorzien in de hoeken van verstevigings drie-hoekjes.

dsc0302gn.jpg

om de vleugel iets meer torsie stijfheid te geven hebben we kruislings vliegerdraad gespannen, die vervolgens na het lijmen aan elke rib gelijmd is.
Dit hebben we als volgt gedaan:
In de vleugeltip driehoek een gaatje geboord, daar het draadje doorheen gestoken, vervolgens een drup secondenlijm erin en dan een balsa stokje erin geprikt die we eerst puntig gesneden hebben.
het draadje kruislings oversteken, door het geboorde gaatje gestoken en aan het draadje een gewicht gehangen. in dit geval een lijmklem. elke draad een gelijke lijmklem om te zorgen dat elke draad dezelfde spanning heeft. Weer een druppel secondenlijm in het gaatje en de scherpgesneden balsastok erin. en natuurlijk het draadje aan elke rib verlijmd.
na bespanning kunnen we indien noodzakelijk dezelfde procedure aan de onderzijde toepassen.

dsc0304ul.jpg

dsc0303gz.jpg

uiteraard de vleugelhelft op de weegschaal gelegd, 10,1 gram. niet slecht.

Die vliegerdraad voor torsiestijfheid lijkt me een zeer goed idee, zal waarschijnlijk voor de bespanning van de vleugel ook goed van pas komen.

Ik denk eigenlijk dat die kruiselingse draden niks voor de torsiestijfheid doen. Wel voor de stijfheid in diagonale richting, maar dat zou de bespanning uiteindelijk ook doen.
Voor de torsie"stijfheid" heb je uiteindelijk die spandraden naar de tip.
Waren die kruiselingse draden voorgeschreven in de manual?

draden staan niet in de manual.
het model heeft geen echte spandraden, de draden die je op het eindresultaat ziet zijn in de orginele doos gewoon elastiek draad, puur optisch dus. misschien dat we wel functionele spandraden monteren.
We hebben natuurlijk ook getest of de vleugel ook daadwerkelijk stijver geworden is en dat is dus wel het geval.

misschien dat we wel functionele spandraden monteren.
Ja, gezien de lichte vleugelkonstruktie lijkt me dat wel zinvol, die vleugel mag wel iets van ondersteuning hebben...
We hebben natuurlijk ook getest of de vleugel ook daadwerkelijk stijver geworden is en dat is dus wel het geval.
Ik denk dan toch voornamelijk in diagonale richting?
Wat die kruisdraden doen zou uiteindelijk door de bespanning gedaan worden lijkt me. Maar kwaad kan het natuurlijk niet.

gaat erg langzaam verder,
we hebben een 2e vleugelhelft gebouwd maar dat was dus ook al de helft die we gemaakt hadden, oeps............

verder vorige week de kielvlakken met richtingsroeren gemaakt.
maandagavond ga ik de stabilo's bouwen, ik zal dan weer een paar foto's maken.
Het model hoeft pas het volgende indoorseizoen klaar te zijn dus we hebben tijd zat om er een mooie kist van te maken.

Back