Voor het maken van wielen met spaken heb ik de volgende materialen gebruikt:
Kunststof buisje 2mm buiten diameter.
Triplex 0,3mm
Staaldraad 0,3mm
Balsa 2 en 3mm
Saté prikker 3mm.
Snijd een strookje in de breedte van de velg
Maak een ronde balsa schijf in de diameter van de binnenzijde velg en voorzie deze in het midden van een 3mm saté prikker.
De prikker span ik in een Dremel en schuur de schijf op exact de binnen diameter van de velg.
Het gesneden strookje triplex om de schijf buigen en zorgen voor een overlap van 5mm.
De overlap delen schuin af schuren en erop letten dat deze delen kleiner blijven dan de 5mm overlap( ik heb 3mm toegepast).
Dit is nodig om een zwak punt in de velg te voorkomen ( kan dan gaan knikken).
Op de schijf een stukje plakband aanbrengen om vast lijmen van de velg aan de schijf te voorkomen.
Buig de velg om de schijf en voorzie vooraf de schuin af geshuurde stukjes van een dun laagje secondenlijm en pers de delen op elkaar (teveel lijm droogt langzaam en je vingers kunn2vast komen te zitten aan het materiaal).
Velg eerste stadium gereed.
Maak een bouwplankje voor de velg van balsa een een staaldraad gelijk aan de binnen diameter van de naaf.
De naaf en de velg bepalen de dikte van het balsa plankje met de uitsparing.
De diameter van de uitsparing een millimeter kleiner maken dan de buiten diameter van de velg.
Het plankje met de uitsparing qua dikte kiezen zodat bij gebruik hiervan het midden van de velg en het midden van de naaf in lijn zijn.
Het schijfje heeft een diameter die gelijk is aan de binnen diameter van de velg.
In het midden een gat gelijk aan de buiten diameter naaf.
Hiermee richt je de naaf precies uit in het midden van de velg.