Deperdussin

Taylorcraft

PH-SAM
Voor de volgende Nijmeegse IIFI alvast begonnen met de bouw van een Deperdussin met rubber motor.
P_20221128_221246.jpg
P_20221128_221239.jpg
P_20221128_221255.jpg
 
Hoi André,
Kun je een maatschets of een foto van het origineel laten zien? En waar komt het materiaal vandaan? Is het een bouwdoos of alles zelf gemaakt?
 
Ik was geheel ontevreden over het motorkapje.
Maar een nieuwe gemaakt die meer aan de wens voldoet.
Ik wil voor dit modelletje spaakwielen maken en de velgjes al vast geknutseld.
P_20221203_102153.jpg
P_20221203_102106.jpg
P_20221203_102123.jpg
P_20221203_102111.jpg
P_20221203_102144.jpg
P_20221203_102137.jpg
 
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat het rompje al in deze vorm was geperst.
Op zich is het bouwen van zo'n rompje niet echt complex.
Gewoon een mal van Styropor maken en het balsahout er nat overheen spannen.
 
Ik heb dit doosje, met inhoud, een aantal weken geleden gekocht.
Werd op Facebook aangeboden.
Lucky me
 
Laatst bewerkt:
.
Erg gaaf project weer!
En die wieltjes zijn ongelooflijk fraai, in die schaal,... knap :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
De bouw van de wielen is geheel naar eigen inzicht.
Uiteraard wel veel tutorials bekeken, maar vond die allen redelijk arbeidsintensief.
Deze wijze is vrij eenvoudig en snel realiseerbaar met eenvoudige middelen.
 
Het resultaat ziet er alvast prima uit!
Een reeks foto's helpt ook al.
Dan overweeg ik evt. eens een kist met spaakwielen te maken...
 
Voor het maken van wielen met spaken heb ik de volgende materialen gebruikt:
Kunststof buisje 2mm buiten diameter.
Triplex 0,3mm
Staaldraad 0,3mm
Balsa 2 en 3mm
Saté prikker 3mm.

Snijd een strookje in de breedte van de velg
P_20221206_110026.jpg


Maak een ronde balsa schijf in de diameter van de binnenzijde velg en voorzie deze in het midden van een 3mm saté prikker.
De prikker span ik in een Dremel en schuur de schijf op exact de binnen diameter van de velg.
P_20221206_110248.jpg

Het gesneden strookje triplex om de schijf buigen en zorgen voor een overlap van 5mm.
De overlap delen schuin af schuren en erop letten dat deze delen kleiner blijven dan de 5mm overlap( ik heb 3mm toegepast).
Dit is nodig om een zwak punt in de velg te voorkomen ( kan dan gaan knikken).
P_20221206_110704.jpg

Op de schijf een stukje plakband aanbrengen om vast lijmen van de velg aan de schijf te voorkomen.
Buig de velg om de schijf en voorzie vooraf de schuin af geshuurde stukjes van een dun laagje secondenlijm en pers de delen op elkaar (teveel lijm droogt langzaam en je vingers kunn2vast komen te zitten aan het materiaal).
Velg eerste stadium gereed.
P_20221206_111144.jpg


P_20221206_110704.jpg

Maak een bouwplankje voor de velg van balsa een een staaldraad gelijk aan de binnen diameter van de naaf.
De naaf en de velg bepalen de dikte van het balsa plankje met de uitsparing.
De diameter van de uitsparing een millimeter kleiner maken dan de buiten diameter van de velg.
Het plankje met de uitsparing qua dikte kiezen zodat bij gebruik hiervan het midden van de velg en het midden van de naaf in lijn zijn.
Het schijfje heeft een diameter die gelijk is aan de binnen diameter van de velg.
In het midden een gat gelijk aan de buiten diameter naaf.
Hiermee richt je de naaf precies uit in het midden van de velg.
P_20221206_111858.jpg
 

Bijlagen

  • P_20221206_111040.jpg
    P_20221206_111040.jpg
    129,3 KB · Weergaven: 73
  • P_20221206_111532.jpg
    P_20221206_111532.jpg
    191,1 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Snij een strookje triplex en boor gaatjes op een vaste afstand met een diameter gelijk aan de buiten diameter van de naaf. klemmen op een passend boutje en moer.
Inspannen in een Dremel en met schuurpapier op een vastgestelde diameter schuren ( in mijn geval een 2mm boutje en geschuurd op een diameter van 5mm)
p_20221206_112404-jpg.519577

p_20221206_113213-jpg.519578

p_20221206_113500-jpg.519579

Eén ring verlijmen met de naaf.
p_20221206_113945-jpg.519580

Strookje ruitjes papier snijden en op buitenkant velg lijmen.
p_20221206_120528-jpg.519581

Gaatjes bepalen voor de spaken.
Kies voor een even aantal.( in mijn geval 36)prik of boor gaatjes in de diameter van de spaken .
p_20221206_120227-jpg.519582
 

Bijlagen

  • P_20221206_112404.jpg
    P_20221206_112404.jpg
    158,7 KB · Weergaven: 326
  • P_20221206_113213.jpg
    P_20221206_113213.jpg
    151,1 KB · Weergaven: 328
  • P_20221206_113500.jpg
    P_20221206_113500.jpg
    182,8 KB · Weergaven: 335
  • P_20221206_113945.jpg
    P_20221206_113945.jpg
    218,1 KB · Weergaven: 321
  • P_20221206_120528.jpg
    P_20221206_120528.jpg
    127 KB · Weergaven: 327
  • P_20221206_120227.jpg
    P_20221206_120227.jpg
    156,1 KB · Weergaven: 323
Laatst bewerkt:
Plaats de velg en naaf op het bouwplankje volgens de begeleidende foto's
p_20221206_121040-jpg.519586
p_20221206_120450-jpg.519587
p_20221206_121046-jpg.519588
buig het einde van de spaken zodat dit deel rust op de schijf van de naaf.
De spaken kunnen door de gaatjes van de velg in positie worden gebracht en verlijm alleen de spaak met de buitenkant velg.
De volgende spaak altijd plaatsen door een gat over te slaan( deze is voor de andere zijde van het wiel)
als alle spaken aan één zijde in positie zijn,dan pas de spaken met de naaf verlijmen.
Let op :buitenste flens niet vergeten.
De uitstekende delen van de spaken afknippen en nadien glad vijlen of met een doorlijpschijfje van een Dremel afkorten.
P_20221206_120528.jpg



p_20221206_121046-jpg.519588
p_20221206_152818-jpg.519589
p_20221206_121100-jpg.519590
 

Bijlagen

  • P_20221206_120450.jpg
    P_20221206_120450.jpg
    124,4 KB · Weergaven: 339
  • P_20221206_152818.jpg
    P_20221206_152818.jpg
    106,6 KB · Weergaven: 343
  • P_20221206_121100.jpg
    P_20221206_121100.jpg
    132,4 KB · Weergaven: 340
Laatst bewerkt:
Een beetje rommelig maar misschien toch nog wel te volgen
Qua tijd is bovenstaande binnen een uurtje realiseerbaar( met spaken aan beide zijden aangebracht).
In de loop van de week zal ik het wiel verder afbouwen en hier verslag van doen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top