Depron 2mm of 1.5 mm?

Discussie in 'F3P' gestart door HansL, 27 nov 2011.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Iemand een idee of depron plaat 2mm dik (of zelfs 1.5 mm dik) bestaat? Wat is het bijhorende gewicht per m²?

    Ik reken met 120 gr/m² voor 3 mm depron.
     
  2. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    het bestaat wel ik heb ook een plaat maar ik heb het van een clublid gekregen en hij heeft geen idee waar het vandaan komt :-(

    weet iemand waar je het vandaan haald?
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.080
    1,5 en ook 2 mm depron is te krijgen. Ik heb de 2 mm bij chris van hoof vandaan.
    of de winkel nog is weet ik niet, misschien dat de leden van MBC Weert weten of die winkel er nog is. de website vind ik niet meer.

    adres is Stationsstraat 44 6026 CV Maarheeze
    <NOBR>0495 599420</NOBR>
     
  4. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    toch vraag ik me dan af waar de super sirius het vandaan haalt misschien een mail naar robin trumph?
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Omdat het meeste gewicht nog steeds in de gladde laag zit, is dit dunnere depron niet per se (veel) lichter.
    je laat dus juist meer luchtigheid weg..
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2011
  6. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Kit wordt gemaakt in China
     
  7. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    De reden voor m'n vraag is de volgende:

    zou het niet mogelijk zijn om ook F3P modellen te bouwen bestaande uit 2 lagen depron (van elk bij voorkeur 1,5 mm - desnoods 2mm) met daartussen folie om op die manier nog lichtere airframes te krijgen in vergelijking met het frezen. (idee is niet nieuw: E-flite heeft een aantal indoor modellen in die stijl)

    Maar ik vrees dat dit concept niets zal opleveren:
    - 3 mm 120 gr/m² gefreesd tot 1 mm: 40 g/m² (en eigenlijk nog minder aangezien de buitenlagen van depron een grotere dichtheid hebben)
    - folie type oralight komt ergens rond 36 g/m² en moet nog verlijmd worden
    Daarenboven komt nog dat folie glad is en dat dit blijkbaar niet gewenst is (zou het vlieggedrag negatief beïnvloeden)
     
  8. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Hans,

    Wat je beschrijft bestaat al wel; de folie die gebruikt wordt heet MYLAR. Dit is 2,5 gram per vierkante meter. Modellen worden van 3 of 6 mm depron voorzien van gaten en hierop wordt mylar aangebracht. Vliegklare modellen van 80 gram zijn mogelijk!
    De Fransen zijn heel fanatiek met deze methode. Ikzelf vlieg ook een model met mylar. Het heeft voor- en nadelen. Kwetsbaarheid is hoog, gewicht is laag. Vlieggedrag vind ik persoonlijk ok (niet mijn stuurfouten meegerekend). Wel is het zo dat bij lage snelheid het model vreemd gaat doen (meer dan normaal). Bouwen is qua milwerk makkelijk. Je kan de pockets er zo uitsnijden en weinig rommel. Mylar mooi aanbrengen is wel pittig.

    Een voorbeeld model is van Fabien Turpaud:
    The Spies
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Waarom niet de folie tussen 2 lagen depron aanbrengen? M.a.w. 2 identieke romphelften met uitsparingen in 2 mm depron (of 1,5). Folie aanbrengen op 1 helft en daarna 2de helft erbovenop.

    Met 2,5 gr/m² haal je wel voordeel. Bestaat er een soort folie die tussen beide ligt: sterker dan Mylar maar toch lichter dan oralight.

    Even snel gerekend:
    Als je 60% van de totale depron oppervlakte openmaakt (hier zie je de folie) en die Mylar folie aan 2,5 gr/m² volledig aanbrengt (dus dezelfde buitenvorm) dan win je in geval van 2 x 2 mm depron rond 8% in gewicht tov frezen. Gebruik je 2 x 1,5 mm (wel gerekend met 0,5 * gewicht van 3 mm plaat maw afgefreezde 3 mm plaat), dan win je 30% gewicht tov frezen. Resultaten zijn uiteraard nog beter als je meer dan 60% van de oppervlakte van het depron openmaakt.
     
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ja hoor, ik heb ook niet gezegd dat dit nog niet zou bestaan

    Ik zou denken: het ene is toch het gevolg van het andere... Folie eenzijdig aanbrengen op bijv. romp creërt veel meer weerstand (frontale zijde van de pockets) aan de zijde waar geen folie zit... stroming aan de zijde zonder folie wordt veel meer verstoord dan aan de folie zijde. Idem voor vleugels.

    Niet zo handig dat net bij lage snelheid zo'n model 'vreemd' gaat doen aangezien je net wil dat zo'n kist zo traag mogelijk vliegt... Folie tussen 2 depron platen lijkt me dan betere oplossing (stroming wordt aan beide zijden op dezelfde manier verstoord)
     
  11. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    cijfertjes zijn gebaseerd op de Precise die ik momenteel aan t bouwen ben. Of die 60% realisitisch is heb ik geen idee van. Hoeveel % van de totaaloppervlakte zijn pockets bij bvb. een disney?
     
  12. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Bedoel je dan deze?

    https://www.carbonwinkel.nl/Products/key/mylar/

    Dikte is 0,35 mm, maar geen idee wat het gewicht per m² van deze folie/film is. Bestaan er verschillende dikten?
     
  13. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg

    Nee, deze is veel te dik. Ik gebruik 2 micron dikte.

    En ja er zijn vele versies, google maar is op Myalr en Dupont. Dan vind je een hele trits.
     
  14. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ondertussen bij vrije vlucht ook al wat bruikbare info gevonden
     
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.592
    Locatie:
    hier en daar
    ;)

    p.s. Ik wil zelf wel eens kijken wat er mogelijk is met een mooi licht balsa frame en mylar/condensatorpapier.
    2.5mm*2.5mm balsa latten lijkt me wel wat (20 gram voor een plank van 2.5mm*100cm*10cm).

    (Aero) Depron delen voor een F3P wegen ong. 35 gram?
     
  16. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Een Precise heeft 35,7 dm² oppervlak. Dat geeft bijna 43 gr voor 3 mm depron (geen aero), niet gefreesd.
     
  17. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    carbonwinkel verkoopt ook een soort schuim die in 1 en 2 mm verkrijgbaar is.
    hij staat bij sandwitch materialen.

    iemand ervaring hier mee?
     
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Quartel Modelbouw heeft 2 mm depron (700 x 1000 mm) in het assortiment
     
  19. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Maar 2 mm is even zwaar als 3 mm, én het is minder stijf. Dus 2 mm heeft minder voordelen dan nadelen. Dan maar zelf 1,5 mm maken
     
  20. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord

Deel Deze Pagina