depron albatros

• Topicstarter Topicstarter firefox309
  • Startdatum Startdatum
F

firefox309

Guest
hey beste mensen...
oorspronkelijk heb ik mijn idee gehaald bij de depron meeuw met het kline-fogleman profiel.

nu vond ik deze tekening niet op de juiste grote, en ben ik maar begonnen aan een depron albatros van 2meter spanwijdte.
1m94 om precies te zijn :) en wordt een ZWEEFuitvoering.
geen elektromotor dus...

ik zal morgen even fotos posten van het verloop.

ik ben als volgt begonnen.

ik wou een vogel bouwen, en ben zowat gaan googlen, en kwam op de depron meeuw uit.
maar aan gebrek van goed plan ben ik verder gaan googlen, en heb wat roofvogels gehad als voorbeeld.

dan maar naar de echte vogels gaan kijken op google en de albatros vond ik wel leuk.
dus een profiel gezocht, en de MH32 is het geworden.

de vleugel zal opgebouwd worden uit 4stukken
de middenstukken zijn 21cm breed van wortel, en ook mooi recht.
deze gaan een 10° Vstelling krijgen.
de tippen lopen van die 21cm naar 0 uit op de top.
de tippen zullen terug iets naar beneden gaan wijzen dus moet er meer als 10° moeten worden gegeven.
ook gaan de tippen 25° achteruit wijzen dus effe een dubbele moeilijkheid om dat te verwezelijken.
en er komen ailerons op.

ik ga de ribben gewoon bekleden met 3mm depron, maar er gaan 2 carbon liggers door de ribben komen.

de romp weet ik nog niet goed.
maar de zijkanten worden waarschijnlijk 3mm en de onderzijde 6mm.

de staart wil ik zo vlak mogelijk houden om het zo echt mogelijk te laten lijken.
als tegemoetkoming ga ik denk ik, plexiglas kielvlakjes onder de vleugel maken op de tippen.
een soort winglet aan de onderkant, maar iets naar binnen.
zo hoop ik zonder rudder te kunnen werken en zou het (theoretisch) toch recht vliegen door die plexiglas wingletjes.
eventueel kan ik bij het slecht vliegen de staartvlakken wat Vstelling geven.
maar ik hoop dat ik deze zo echt als mogelijk kan houden natuurlijk :)

ik ben benieuwd alvast.
want ik werk ZONDER enige andere invloeden van voorgaande modellen.
gewoon eens lekker experimenteren.

fotos volgen in het verloop.
ik heb nog maar net de ribbetjes gesneden en dat is niet zo boeiend :p

tips zijn welkom uiteraard voor de bouw.
want dit gaat nieuw voor me zijn om dergelijke vleugel te bouwen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig ik neem hier een abonnement op ,lijkt mij leuk bouwen maar ook het idee om de depron te verstevigen met 3mm balsa lijkt mij wel wat. vEEL SUCCES MET HET PROJECT.
Groeten cees

full

hier de eerste vorderingen...
zo ziet de vleugel er ongeveer uit.
nu nog de knikjes in verwerken, depron erover van 3mm. en dan zou 1 helft klaar zijn ;)

niet letten op de rommel, ik ben nogal een rommelvarkentje :p

Ik weet het niet maar volgens mij woon je alleen of je hebt een grote hobby kamer ,als ik dat in de woonkamer doe ,heb ik gelijk de poppen aan het dansen . Verder ziet het er mooi uit ,je hebt de ribben verstevigd met balsa? want ik kan het niet zien aan de foto , en verder een vraag die koolstof hoe heb je die in die knik gekregen en hoe heb je hem aan het einde vastgemaakt ?? Groetens cees

deze opbouw van vleugel heb ik net weer afgebroken.... de 3mm depron is niet voldoende flexibel om rond de ribben te plooien. (en ik heb al wat trukjes geprobeerd)

dus ik denk dat ik de kline fogleman profiel zoals de meeuw ga opbouwen, maar dan nog steeds 2meter span.

de knik die je ziet is eigenlijk 2 afzonderlijke carbon delen die zouden verbonden worden met een metalen sleutel die in de nodige hoek geplooid word.

het middenstuk ging redelijk met de buitenkant er op te lijmen, maar het smalle stuk is onmogelijk omdat de depron te fel rond de neus van de ribben zou moeten plooien.
in 2delen was het zelfs nog niet mogelijk.

neen ribben waren enkel depron...
het middenstuk was enorm stijf, maar helaas kreeg ik het einde niet beplankt en heb ik het opgegeven...
de stijfheid verbaasde me enorm, en ook mijn vriendin.
we gaan dus even een andere opbouw methode moeten vinden :)

de manier was prima, maar er had 1mm depron moeten bestaan, dan was dit perfect :)

ik zal eens even een foto van het middenstuk posten...

PS: ik woon SAMEN :p maar mijn vriendin is ook modelbouwer/pilote.
waarschijnlijk daarom dat ik hier alles lekker mag doen, omdat ze achteraf ook kan vliegen :p

full

Mazzelaar zo,n vrouw heb ik jaren naar lopen zoeken ,maar goed ik ben tevreden met wat ik nu hebt ,verder is mij het helevehaal duidelijk ,ik meen me te herrinneren dat er bij Q ,1 mm depron lag ?? verder zou het indekken met nat 1 mm balsa geen oplossing zijn of zou daar het gewicht te hoog wezen ?? verder ben ik aan het bekijken of dat zelfde mogelijk is met een adelaar (mijn favorite vogel) en een van de beste zwevers (komt ook mooi uit met de grote) de body zou ik willen maken van EPP of een constructie met carbon ik hou je draadje echt in de gaten Groentens Cees

Firefox, misschien kan je overwegen om het middendeel van de vleugel te maken zoals op de foto, en voor de buitenstukken kline / fogleman ?

Wat je ook zou kunnen doen, is niet met depron beplanken, maar met balsa. 1 mm balsa kan je scherp genoeg buigen...

dan kan ik even goed een volledig houten albatros bouwen eh ;)

en zo op de tip een TOTAAAAL ander profiel trekt op niets :D

zie het al voor me :p
neej ik denk dat ik maar een gewoon fogle(vogel?)man profiel ga doen.

Mazzelaar zo,n vrouw heb ik jaren naar lopen zoeken ,maar goed ik ben tevreden met wat ik nu hebt ,verder is mij het helevehaal duidelijk ,ik meen me te herrinneren dat er bij Q ,1 mm depron lag ?? verder zou het indekken met nat 1 mm balsa geen oplossing zijn of zou daar het gewicht te hoog wezen ?? verder ben ik aan het bekijken of dat zelfde mogelijk is met een adelaar (mijn favorite vogel) en een van de beste zwevers (komt ook mooi uit met de grote) de body zou ik willen maken van EPP of een constructie met carbon ik hou je draadje echt in de gaten Groentens Cees

ik heb niet moeten zoeken ;) zij heeft mij er ingetrokken met dat vliegen :p
ik vond het oorspronkelijk oersaai (neem me niet kwalijk ) heh

ik was ook eerst aan het denken aan 1mm balsa, maar zoals ik net gepost heb zou ik dan beter een volledig houten bouwen.
dat is misschien wat voor later.

ik probeer nu eentje te bouwen, om de andere leden op de club er warm voor te maken :p hopelijk slaat het aan, want er vliegen al enkele houten buizerds bij ons op de club ;)

Hoi,

ik begrijp niet zo goed waarom het niet wil lukken met het depron indekken.
Zo scherp zijn de knikken toch niet ?

Depron heeft echter wel een paar eigenaardigheden. Let op de "nerf" van het materiaal, het buigt in de ene richting veel makkelijk dan in de andere. Het scheelt ook nog of je de glimmende kant binnen of buiten houdt ...

Heb je het ook al geprobeerd met warmte ? Met warmte buigt het nog makkelijker ...

Ergens hier op het forum is een filmpje te zien van een Duitser, die buigt een romp uit Depron met behulp van warmte. Dat is toch echt een flinke buiging in het depron :) Kan het echter even zo snel niet vinden :(

Grtz,
Menno

ik begrijp niet zo goed waarom het niet wil lukken met het depron indekken. Zo scherp zijn de knikken toch niet ?
Niet bij de root, die je op de foto ziet. Maar bij de tip is de koorde maar een paar centimeter, en dus loopt de radius van de neuslijst ook flink terug. Ik denk dat je daar (ook bij een spanwijdte van twee meter) een radius van vijf millimeter overhoudt of zo.

Niet bij de root, die je op de foto ziet. Maar bij de tip is de koorde maar een paar centimeter, en dus loopt de radius van de neuslijst ook flink terug. Ik denk dat je daar (ook bij een spanwijdte van twee meter) een radius van vijf millimeter overhoudt of zo.

je hebt het bij het rechte eind.
het is niet zo zeer het middenstuk :) dat gaat goed met warmte, en ingroevingen maken met CD, maar de buitenste tip loopt uit naar 0. en er zit nog een rib in waar hij 10cm breed is.
om dan de depron over de rib te krijgen moeten mirakels gebeuren :)

beste mensen, helaas ben ik nu halfweg met snijden van de vleugel aan een halt moeten komen.

er is een ernstig drama in mijn naaste omgeving gebeurt, en ze hebben mijn steun meer dan nodig.

wanneer ik terug vorder zal ik het draadje opvolgen.

Bedankt firefox309 en veel sterkte met de situatie ,blijf het draadje in de gaten houden.
Groentes Cees

even verduidelijken

thx... t gaat al wat beter hier.

even me nader verklaren.

mijn broer heeft gisteren een man van 83 doodgereden met zijn auto.
de man stak een 4vaks baan over met de fiets in de hand.
en die man zat dus net uit zijn gezichtveld (door andere auto denken ze)
en heeft hem dus 4meter voor hem zien opduiken maar toen was het al te laat.
tegen 80km/h de man opgeschept en het kwade was geschied.

je kan begrijpen hoe dit een gezin overhoop zet en dat hij onze steun nodig heeft.

on-topic even, ik denk deze week nog terug te kunnen gaan bouwen (die nu aankomt)
en hopelijk vordert het dan wel eindelijk, want er is deze week heel wat misgelopen hier.
hij zal nog steeds 2m span krijgen, alleen een ander profiel dus.

grtz DJ

full
dit is even een nieuwe update.

ik ben opnieuw begonnen met het bouwen van mijn "albatros".

ik heb nu een heel andere opbouw gebruikt en de profieldikte is 11% genomen. het KFM3 profiel word het profiel dus.

er komt natuurlijk een knikje in de vleugel zowel in het midden als op de verbinding naar de tippen.
deze word gemaakt door een veerstaal pen die in de carbon verbindingen past.
aan de tippen word hij een beetje afgerond.

de romp ga ik "proberen" te maken met een ronde vorm. niet vierkant zoals de meeuw.

Back