depron albatros

• Topicstarter Topicstarter firefox309
  • Startdatum Startdatum
even een update.
ik heb gisteren avond even de carbon en houten liggers afgewerkt...

daaropvolgend heb ik de veerstaal pennen geplooid die gaan zorgen dat de vleugel zijn dubbele Vstelling krijgt.
vandaag nog proberen in te lijmen...
alleen wil ik de vleugel deelbaar maken.
hoe kan ik dit aan het midden het beste doen? want mijn veerstaal heeft wat speling.
aan 1 kant inlijmen?
of los laten aan 2 kanten?
en gewoon mijn veerstaal insmeren met vet, en dan inlijmen met epoxy, zodat ik ze na het drogen van de lijm nog kan uittrekken maar dat ze wel nauw sluitend passen???

Dat het veerstaal wat speling heeft is helemaal geen bezwaar. Zelfs als je zo woest gaat vliegen dat er negatieve G's optreden...
Ik heb ook een zwever met wat speling in de vleugelpen. Nooit last van gehad.

Laatst bewerkt:
ik kan er ook een dun laagje tape overdoen? dan glijd het ook niet zo makkelijk meer in en uit?

het is gewoon de bedoeling rustig wat thermiek te kunnen zweven op een zaterdag namiddag.
of bij een licht windje op de helling.
geen acro, daar is het me dan wat te kostbaar voor.

Laatst bewerkt door een moderator:
vandaag eens verder gedaan.

heb mijn middenstukken bekleed bovenaan.
heb ook de pennen verlijmd in de knikjes (met PU lijm)
ik dacht dat dit wel voldoende zou zijn aangezien de lijm zich dan mooi tot in de hoekjes en gaatjes zet waar het moet zitten.
in het midden heb ik er voorlopig plastic tape rond gedaan zodat ze nauw aansluiten. dit helpt best goed.

morgen als alles uitgehard is eens kijken wat het geworden is.
dan kan ik het profiel verder afwerken.

ook had ik net de plekken van de servos wat uitgehold omdat deze ingewerkt moeten worden door de beperkte ruimte.

ik heb ook de servo's door de middenstukken en tippen getrokken zodat ik morgen alles mooi kan afdekken.
hopelijk morgen wat fotos, als het weer het buiten wat toelaat. want van een vleugel van 2meter heb ik binnen net te weinig plaats om een degelijke foto te maken.

nog even een update...

vandaag de bovenkant van het profiel helemaal afgewerkt, en nu kan ik beginnen aan het schuren van de ronding vooraan het profiel.

http://static.rcgroups.com/forums/attachments/4/1/2/8/0/a1574803-73-KFm Airfoils.jpg

ik heb het 3de profiel toegepast, omdat deze aangeraden word voor grotere zwevers en toestellen.

morgen kan ik hopelijk de foto maken waar ik gisteren al over gesproken had :D er is vandaag teveel tussen gekomen.

normaal gezien kan ik morgen na het profiel afgewerkt te hebben mijn rolroeren aanpassen en zorgen dat de servo zijn aanstuurstangetjes ook krijgt.

dan kan ik aan de romp beginnen.

zoals beloofd, wat fotos, alleen wat later.

full

dit is nu de ruwe opbouw van de vleugel. alles is gelijmd.
de lijntjes die je nog op de vleugel ziet zijn de lijnen tot waar geschuurd moet worden.
ook de tipjes worden lichtjes afgerond.

full

zo wordt het rompje opgebouwd. (proberen toch)
ik ga dus proberen 3mm depron er rond te buigen, en vanboven tussen de 2de en 4de spant (die zijn even groot) komt de vleugel.
het grootste spant zal dus bovenaan afgevlakt worden zodat de vleugel er mooi in past.

en dan vanvoor komt er een kopje opgebouwd uit depronlagen.
de staart zal mooi ingesneden worden zodat deze klemt in de achterzijde.

bij volgende vorderingen word dit met fotos nog verduidelijkt.

hopelijk vinden jullie het een beetje de moeite om te volgen :)

nieuwe update...

ik had vandaag geprobeerd om 3mm rond de ronde spantjes te plooien... maar dit is echt gekkenwerk, en niet in 1geheel te doen...
ook niet als je de delen in het midden op het breedste punt splitst.

dus ik heb net een "vierkantere romp" uitgetekend.
die ik wel perfect realiseerbaar vind.

ik ga hier morgen als er tijd is, aan beginnen.

helaas is het resultaat heel anders aan het lopen dan mijn verwachtingen...
maarja, dat is nu eenmaal experimenteren met iets nieuws :)

zodra de romp vorm krijgt update ik wat fotos.

slaap wel allemaal.

Er zijn nog wel opties tussen rond en vierkant hoor...
Een zeskante romp bijvoorbeeld, is beter te doen dan rond, en oogt mooier dan vierkant!
Ik heb ook wel eens een shampoofles gebruikt als romp (wel op een kleiner model). Als je in de supermarkt om je heen kijkt vind je misschien een bijna kant en klare romp...

Een zeskante romp bijvoorbeeld, is beter te doen dan rond, en oogt mooier dan vierkant!
Ik heb ook wel eens een shampoofles gebruikt als romp (wel op een kleiner model). Als je in de supermarkt om je heen kijkt vind je misschien een bijna kant en klare romp...

Dat van die shampo fles heb ik hier ooit teruggevonden ja, erg inventief :) en zag er goed uit.
Ik weet alleen niet meer welke soort lijm op een dergelijke fles ""houdt"" ?

Guus

Ziet er gaaf uit firefox,
Als romp zou ik ook een zeskant gebruiken of even naar dit draadje kijken
bouw-depron-ask21
Fotor maakt hier een hele ASK21 van depron op pagina 1 is een tekening van de romp opbouw te zien.

succes

heb al een heel stuk af aan de romp :) maar hij is niet geheel 4kant ;)
allez eigenlijk is ie vierkant, maar ik heb met heel veel tussenknikjes de zij en onderkant bewerkt zodat hij niet zo recht op recht lijkt...
straks zal ik wat fotos posten se :)

nu, ik wil alles volledig zelf doen, dus een shampoofles oplossing, of een half klare romp wil ik niet :)

het is wel een oplossing als het snel en makkelijk moet.
maar ik wist van dag 1 al dat dit geen makkie ging worden :p

over dat 6hoekige... dan heb je nog altijd dit probleem...
ik wil er mee gaan slepen. dus de onderkant moet redelijk stabiel zijn. als je een 6hoek hebt dan is het vlak dat op het gras komt net wat minder.
maar ik denk dat ik een slede maak uit piepschuim waar het rompje in past. en dat het afvalt zodra ik de lift krijg.

Ik weet alleen niet meer welke soort lijm op een dergelijke fles ""houdt""
Nee, dat is inderdaad het lastige. Tape is nog het meest effectief.
Ben op het ogenblik ook bezig met een Proteq rompje van dit soort materiaal, een beetje "vettig" voelt het aan...

nja, er zijn heus wel dingen die het doen, maar het is effe zoeken natuurlijk.

full

dit is de nieuwe romp... het staartvlak licht er naast, en word mooi in de romp ingewerkt , zoals je misschien kan zien waar ik het vanachter afgetekend heb.

waarschijnlijk gaat alles mooi onder de vleugel komen, en enkel de accu in het voorste gedeelte.

daar waar de vleugel komt (op de 2 vierkante compartimenten)
word alles nog wat verstevigd met balsa 6x6

vanvoor op het rompje ga in een hoofdje met bek maken uit balsa denk ik. want depron is daar te moeilijk voor te bewerken als het om precisie gaat :)

de albatros is af... op de kop van het beestje na....

full

ik weet uit ervaring van leden op de club te zien sukkelen dat dit een kritisch punt blijkt.

een lange scherpe snavel steekt al snel in de grond, en dan breekt het af.
een schuim kopje met een paar lagen glasmat over is een optie... maar om een buizerdkop te vergelijken met de slanke snavel van de albatros is dom.

het is een enorme uitdaging om dat snaveltje stevig genoeg te maken (omdat de kern schuim is) om een botte landing , of stuiking bij de start van de sleep te overleven.

iemand een idee hoe ik dit het beste aanpak?
ik heb namelijk geen zin om bij de eerste landing naar de Zap te grijpen...

misschien de schuimkerne kop schuren in model, en dan op zijn langs doorsnijden, en er een dunne printplaat stukje inlijmen. daarna nog eens 2lagen glasmat erover.
is dit een goede tactiek?

Back