Depron Big Lift.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door spaan14, 25 apr 2006.

  1. spaan14

    spaan14 Guest

    Weet iemand of er al eens door iemand een depron big lift is gebouwd?

    ik ben nu bezig ermee.Maar ben benieuwd hoe anderen deze hebben gebouwt.
    met welke veranderingen enz.

    de status tot nu toe:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    PRachtig!
    Heb je er bouwplannen voor en wat zijn de afmetingen ongeveer?
     
  3. spaan14

    spaan14 Guest

    is gemaakt van orignele tekening gecopieerd van een clublid.
    de span is dus dan ook 225cm.
    gewicht zal ongv uitkomen op een 2kilo.
    en dat tegenover de 5kg die hij normaal weegt wordt dit een zwever. :p
     
  4. hoe dik is het depron dat je er voor gebruikt?
     
  5. spaan14

    spaan14 Guest

    romp 6mm en vleugels 3mm...stabilo en hoogte 2x6mm (orgineel is dit ook +- 12mm)
     
  6. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Spaan14,

    Best wel gedurfd en het ziet er mooi uit moet ik zeggen.
    Nu heb ik een "normale"big lift II gehad, maar daar zaten de rolroeren verder naar buiten.
    Nu krijg ik het idee dat ze als landingsklappen gebruikt gaan worden.
    Klopt dat?

    Verder veel succes met bouwen.

    Groetjes
    Martin
     
  7. spaan14

    spaan14 Guest

    tja...daar ben ik zelf nog niet helemaal overuit.
    wil ze eigenlijk als rol gebruiken.
    maar of dat goed gaat werken kweet nie.
    anders zet ik er alsnog roeren op aan de zijkant.
     
  8. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    lukt vast wel
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk dat het gewicht meer het probleem is.
    Alleenmet erg stil weer te vliegen
    Maar wel erg leuk natuurlijk.

    Het orgineel van de biglift had helemaal geen rolroeren.
    Vandaar de grote V stelling vroeger.
    Ik denk als je hem wat V stellig geeft
    En dan richting lekker mee mixen dat hij erg leuk moet kunnen vliegen.
     
  10. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Originele Biglift met alleen richtingsroer was erg populair bij ons op de club. 15cc OS Max er op en gaan met die banaan. 3m zwevers werden er mee omhoog gesleurd, snoepjes gedropt (zat een bommenluikje in) sleepjes opgepikt.. Leuk kissie hoor.. en het vloog zo makkelijk, eigenlijk gewoon een hele grote Robbe Charter..

    Maarreh, wat voor power plant ga jij op je depron Lift zetten? ik neem aan dat het een electro kist wordt. En wordt het niet allemaal wat te flexibel met al dat depron? Hoe hou je de stijfheid er in?

    Erg leuk! Ik loop al een tijdje met het idee een Charter in depron te maken, en dan ook als electro kist. Leuk om op de club mee aan te komen waar ze nog met vieze brandstof motoren in de weer zijn. Es kijken wie er het meeste plezier heeft en het meeste vliegt.. Er zijn nog heel wat vooroordelen te overwinnen bij mijn club vwb electrovliegen. Alleen het electrozweven is erg in opkomst gekomen, maar dat trekt mij niet zo. Ik vlieg het liefst binnen de omheining van het veld..

    Ik had al veel bekijks met mijn Franck Planck afgelopen zondag, mensen waren toch wel onder de indruk hoe goed dat vliegt.

    Maar ik dwaal af, terug naar de Big Lift..

    Ik zou er helemaal geen rolroeren op zetten, wat ik mij kan herinneren is dat hij perfect vloog met alleen richtingsroer en een beetje V-stelling (die was veel minder dan op een Charter hoor). Dit is veel makkelijker te construeren en scheelt weer enkele tientallen grammen aan servo's en aanverwante zaken.

    Als je het gewicht zo laag mogelijk houdt kun je een wat zwaardere motor en accu's gebruiken voor meer power, dan maakt de wind ook niet meer uit.. Maar als je EN een lichte kist hebt EN marginaal power, ja, dan wordt het zeuren met harde wind. Flink power er op en je hebt volgens mij een droomkist.

    Oh ja,is het ook de bedoeling zwevers er mee omhoog te brengen en snoepjes te droppen en zo? Ik zag wel dat je het ontkoppel dingetje er op hebt gezet.

    Hou ons een beetje op de hoogte over hoe het gaat,ik ben erg benieuwd naar hoe het gaat vliegen.

    Marco
     
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    De aandrijving bepaal je op het gewicht. Deze biglift wordt niet zwaar, dus kan je met beperkt vermogen al leuk vliegen. Denk aan het vermogen wat je normaal in een 3 meter zwever zou doen.Grote prop natuurlijk wel handig.

    typhoon 29.18.10 met 10 cellen (of 3S lipo) en een prop die 30A trekt is al goed genoeg.
    Je kan echter probleemloos wat meer gewicht mee nemen, dus een 16 cellen aandrijving gaat ook goed.
     
  12. spaan14

    spaan14 Guest

    @harold dat is inderdaad precies de motor die ik erin ga zetten.met een 13x6 prop (had ik ook nog)

    zit nog te twijfelen welke cellen ik ga gebruiken.
    ik heb zowel nicad als lipo's ervoor liggen.

    @marco hij zit er wel op het sleepdingie en werkt ook..ben nog niet zeker of omhaag slepen gaat lukken.welja we proberen het gewoon.

    vliegt het niet dan was het bouwen alleen al leuk.
    Een V stelling wordt even wat lastiger erin te zetten omdat de carbon stokjes waar de vleugel over schuift al muur vast zitten..ik probeer het eerst zo denk ik.
     
  13. Zonder v-stelling moet gaan. En dan moeten er wel rolroeren in hoor ;)
     
  14. spaan14

    spaan14 Guest

    ze zitten er al in...dus vliegt hetniet dan gebruik ik ze gewoon niet..whaha.
    het gewicht zal niet zo veel meer uitmaken.
    heb draagvermogen genoeg.
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hoe ga je de motor en de koppelhaak vast zetten in t schuim?

    Dat ze niet alleen er vandoor gaan..
     
  16. spaan14

    spaan14 Guest

    door stiekum hout te gebruiken.
    zit een soort frame in van vuren latjes.
     
  17. spaan14

    spaan14 Guest

    de vleugels zijn af:

    [​IMG]
     
  18. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Mooi mooi!
     
  19. spaan14

    spaan14 Guest

    en lijkt tie??

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    hey
    vindt dit een zeer mooi project, heb er ook al zitten denken om een kist van +-1m50 te maken met depron..
    hoe doe je dit jjuist ivm vleugelverbinding (met romp), stijfheid, motorbevestiging, enz?
    allemaal met dat frame uit hout?
     

Deel Deze Pagina