Luppie
verslagschrijvers
filmpje van maiden op pagina 7 !!
Hallo allemaal hier mijn eerste post op dit forum.
Ik heb een angel XL elektro vliegtuig daarnaast enkele 1:8 auto's op brandstof.
Ik ben deze week begonnen met de bouw van een depron vliegtuig die uiteindelijk moet gaan vliegen met een 3.5 cc motortje. Ik weet dat het vragen is om moeilijkheden omdat brandstof depron laat smelten maar we zullen zien.
Heb ooit een auto van iemand over genomen en kreeg daar een vliegtuigmotortje bij. Deze heeft voor het laatst gelopen toen ik nog in de luiers rond kroop.
Eerst een proefmodel gemaakt voor de fun.
het resultaat
hier gooit mijn dochter van 2 hem weg (ja mijn zoontje had ergens jeuk)
Dit leek mij een leuk project voor de zomer dus ik ben op zoek gegaan naar een bouwtekening. en dit is het resultaat
Ik wil een wingspan van rond de 110 cm met een lengte van rond de 80 cm want dat is iets wat dit motortje zou moeten kunnen trekken volgens mij.
Ik heb een vuren lat genomen en daar om en om depron en vuren ribben op gemaakt. Dit geheel komt een 6mm laag depron overheen gelijmt met hobbylijm. Ik heb gekozen voor vuren omdat het redelijk ligt is, goedkoop en overal te krijgen.
2e helft in de lijmklem en een nachtje laten drogen
het resultaat hiervan was wel dat het depron wat ingedeukt is geworden dus de volgende keer toch voorzichtiger zijn.
De bedoeling was dat de vleugel aan de voorkant recht was en aan de achterkant schuin in een botte punt zou lopen maar door mijn uitgebreide bouwervaring (kuch) is het een lichte v vorm geworden naar voren toe. Ook 3mm depron in het midden geplakt ter versteveging.
hier in de keuken onder een stapel boeken om te drogen
Ook de wingspan is iets meer geworden namelijk 140cm. Ik kan hem nog wel verder trimmen maar wil daar mee wachten misschien is dit nog niet zo slecht.
Hij weegt nu 180 gram
Ik heb gisteren het motortje er eens bij gepakt maar die zat muurvast. Ook de caburateur bewoog geen millimeter. dus heb ik de vol laten lopen met oude brandstof en hem een tijdje in een bakje brandstof ondergedompeld. na 2 uurtjes er uit gehaald en toen kwam de boel aardig los. en na een poosje draaien en bewegen liep hij weer helemaal soepel.
zo heeft hij jaren op zolder gelegen
Natuurlijk moest ik wel testen of hij nog loopt dus de motor in een bankschroef geklemd mijn nieuwe tankje er op aangesloten en toen de voorgloeier er op. Bij de eerste slinger die ik aan de propeller gaf sloeg hij al aan!!!!!!!!!
hij liep drie slagen. toen na een paar keer proberen bleef hij lopen. na het instellen van de naald liep hij prima en hem hem een paar minuten laten lopen. alleen vol gas maakt hij niet heel veel toeren misschien komt dat omdat ik moderne automotortjes gewend ben. Die janken er over als die vol gas gaan maar ik vond deze vrij tam blijven.
hier nog een foto van de bestelde onderdeeltjes zoals een tankje, propeller met spinner, scharniertjes en motorsteun.
Ook ben ik begonnen met het staartgedeelte met schaniertjes tussen 2 lagen 6mm depron gelijmt
Moet de staart nog wel schuin weg schuren zodat hij meer een vleugelvorm heeft.
Ik vraag me allleen af of de 140 cm wingspan een probleem is omdat nu de verhouding met de staart 1 op 4 is geworden en die was 1 op 3 dus de staart is misschien wel te klein?
heeft iemand een iedee wat het totaal gewicht ongeveer mag zijn voor dit soort vliegtuigen met 3,5cc ? Ben namelijk bang dat hij toch te groot/zwaar word.
Hallo allemaal hier mijn eerste post op dit forum.
Ik heb een angel XL elektro vliegtuig daarnaast enkele 1:8 auto's op brandstof.
Ik ben deze week begonnen met de bouw van een depron vliegtuig die uiteindelijk moet gaan vliegen met een 3.5 cc motortje. Ik weet dat het vragen is om moeilijkheden omdat brandstof depron laat smelten maar we zullen zien.
Heb ooit een auto van iemand over genomen en kreeg daar een vliegtuigmotortje bij. Deze heeft voor het laatst gelopen toen ik nog in de luiers rond kroop.
Eerst een proefmodel gemaakt voor de fun.
het resultaat
hier gooit mijn dochter van 2 hem weg (ja mijn zoontje had ergens jeuk)
Dit leek mij een leuk project voor de zomer dus ik ben op zoek gegaan naar een bouwtekening. en dit is het resultaat
Ik wil een wingspan van rond de 110 cm met een lengte van rond de 80 cm want dat is iets wat dit motortje zou moeten kunnen trekken volgens mij.
Ik heb een vuren lat genomen en daar om en om depron en vuren ribben op gemaakt. Dit geheel komt een 6mm laag depron overheen gelijmt met hobbylijm. Ik heb gekozen voor vuren omdat het redelijk ligt is, goedkoop en overal te krijgen.
2e helft in de lijmklem en een nachtje laten drogen
het resultaat hiervan was wel dat het depron wat ingedeukt is geworden dus de volgende keer toch voorzichtiger zijn.
De bedoeling was dat de vleugel aan de voorkant recht was en aan de achterkant schuin in een botte punt zou lopen maar door mijn uitgebreide bouwervaring (kuch) is het een lichte v vorm geworden naar voren toe. Ook 3mm depron in het midden geplakt ter versteveging.
hier in de keuken onder een stapel boeken om te drogen
Ook de wingspan is iets meer geworden namelijk 140cm. Ik kan hem nog wel verder trimmen maar wil daar mee wachten misschien is dit nog niet zo slecht.
Hij weegt nu 180 gram
Ik heb gisteren het motortje er eens bij gepakt maar die zat muurvast. Ook de caburateur bewoog geen millimeter. dus heb ik de vol laten lopen met oude brandstof en hem een tijdje in een bakje brandstof ondergedompeld. na 2 uurtjes er uit gehaald en toen kwam de boel aardig los. en na een poosje draaien en bewegen liep hij weer helemaal soepel.
zo heeft hij jaren op zolder gelegen
Natuurlijk moest ik wel testen of hij nog loopt dus de motor in een bankschroef geklemd mijn nieuwe tankje er op aangesloten en toen de voorgloeier er op. Bij de eerste slinger die ik aan de propeller gaf sloeg hij al aan!!!!!!!!!

hier nog een foto van de bestelde onderdeeltjes zoals een tankje, propeller met spinner, scharniertjes en motorsteun.
Ook ben ik begonnen met het staartgedeelte met schaniertjes tussen 2 lagen 6mm depron gelijmt
Moet de staart nog wel schuin weg schuren zodat hij meer een vleugelvorm heeft.
Ik vraag me allleen af of de 140 cm wingspan een probleem is omdat nu de verhouding met de staart 1 op 4 is geworden en die was 1 op 3 dus de staart is misschien wel te klein?
heeft iemand een iedee wat het totaal gewicht ongeveer mag zijn voor dit soort vliegtuigen met 3,5cc ? Ben namelijk bang dat hij toch te groot/zwaar word.
Laatst bewerkt door een moderator: