Depron educator op brandstof

zo weer een kleine update

heb de het frame van de achterkant in elkaar en er een stuurbaar achterwieltje in gemaakt die strakt mee draaid met de rudder.

full

full

hij balanceerd op die stoel zo kun je zien dat het zwaartepunt te ver naar achteren komt omdat er ook nog een accu en 2 8 grams servos bij komen in het 2e vakje onder de vleugel. Ik hoop de te compenseren met het landingsgestel. Achteraf had de voorkant ook iets groter/langer gemoeten om de langere achterkant te compenseren.

hier nog een foto van de voorkant
full

morgen even een testrun doen en de motor een tankje leeg later pruttelen en dan kijken of het pvc niet zacht word van de hitte :hammer:

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien een aanrader om ipv. het staartwieltje een slof of een simpel ijzerdraadje te monteren. Hiermee wordt hij weer een stukje lichter aan de achterkant. Had trouwens eerder gezien dat je tankaansluitingen aan de achterkant zaten, heb je die nu aan de voorkant gezet? Wanneer deze achteraan zitten komt de klunk droog te staan als je optrstijgt :oops: en valt dus de motor uit.

Je ziet hier trouwens ook de lijm die ik voor het depron gebruik namelijk tesa hobbylijm bij elke bruna te krijgen maar het lijmt prima en het blijft ook mooi elastisch.
Moet je toch eens een proefstukje natmaken met brandstof, zul je zien dat de lijm zacht wordt en zijn sterkte verliest....

Ik zou me zelfs zorgen maken of de Tesa lijm niet oplost in water. Maar in deze toepassing is brandstof het grootste risico.

deze tesa lijm is waterbestendig dus dat is geen probleem. Wel ben ik er achter gekomen dat methanol prima werkt wanneer je lijmresten en lijmvlekken wil verwijderen. Ik geloof dat het verstandig is dat ik niet te veel (geen) brandstof ga morsen.

Ik geloof dat het verstandig is dat ik niet te veel (geen) brandstof ga morsen.
Tja, een mooi voornemen maar zolang ik brandstofvliegers na het vliegen hun toestel zie aflappen met oude lappen denk ik niet dat dat je gaat lukken... :rolleyes:

deze tesa lijm is waterbestendig dus dat is geen probleem. Wel ben ik er achter gekomen dat methanol prima werkt wanneer je lijmresten en lijmvlekken wil verwijderen. Ik geloof dat het verstandig is dat ik niet te veel (geen) brandstof ga morsen.
Dat kun je schudden, die valt uit elkaar.....:(

als je een 3,5cc met tankje door de lucht ziet vliegen dan was die van mij.
dat zwaartepunt is ook een beetje moeilijk want het ziet er naar uit dat ik een propeller en spinner van gietijzer nodig heb. wel word het iets minder zwaar dan ik dacht namelijk 1400 gram. maar met 100 gram extra gewicht aan de neus is dit ook ongedaan.
er zitten dus wel wat haken en ogen aan dit projectje

Laatst bewerkt:
is er een mogelijkheid om de neus wat langer te maken dan kan de motor een beetje meer naar voren
ik weet het de verhouding is misschien niet zo mooi meer maar zonder een goed zwaartepunt kan je ook niet vliegen al aan de lijve ondervonden :rolleyes:
ik heb iets degelijk gedaan met een superstar van robbe.
moet zeggen ie ziet er niet meer zo mooi uit maar hij heeft al zeer veel mee gemaakt ondertussen
de neus is van mij 6 cm langer
nu zo als je hem zie vliegt ie perfect .in mijn geval was het wel een elektro maar het principe is het zelfde
VOOR
IMG_1907.jpg

NA
IMG_3350.JPG

Daar heb ik ook al aan zitten denken. Ik heb de achterkant verlengt maar heb daarbij geen rekening gehouden met het verschuiven van het zwaartepunt :sleepy:. De verhouding is nu zelfs een beetje dat de achterkant wat te lang lijkt dat kun je op deze foto wel zien
full

maarrrr de constructie van de romp is 1 geheel en alleen te verlengen door hem door te zagen en weer aan elkaar te plakken met een stukje er tussen. Niet erg goed voor de sterkte.

'k heb nog eens al je geposte foto's bekeken ,ik zou hoogteroer en richting roer
de originele grote maken dat scheel al een beetje door dat je de staart al langer hebt gemaakt is de hefboom al veel groter en (of ) de staart inkorten
op het eerste zicht is dit ook minder werk dan de neus verlengen.
anders ga je er niet komen denk ik ?toch niet zonder veel lood
of een inox spinner ;)

De verhouding is nu zelfs een beetje dat de achterkant wat te lang lijkt dat kun je op deze foto wel zien
full
Wat is er mis met het zwaartepunt? Ik zou er (afgezien van de constructie, die me twijfelachtig lijkt) zo mee durven te vliegen....

bruno wat denk je van een vleugel die er nog niet op zit. Dat zou er met het zwaartepunt te maken kunnen hebben Och jee toch een vleugel die moet er ook nog op om te vliegen (ja inderdaad een beetje cynisch, heeft te maken hoe in dit draadje modelvliegen benaderd word)

Succes met het uitwegen

Kheb de achterkant nu ingekort en het zwaartepunt is nu een stuk beter geworden.
full

Ook heb ik 2 verschillende soorten lijm gehaald Nexus van bison en constructielijm (bruislijm) en alle mogelijke verbindingen met de nieuwe lijm een nachtje in de methanol laten soppen. Allebij de lijmen kunnen er tegen dus ga vanavond het vliegtuig gedeeltelijk weer demonteren en met de nieuwe lijm weer opbouwen.

Luppie om je zwaartepunt uit te wegen moet je de vleugel monteren, dit heeft invloed op je zwaartepunt. Bovendien is moet je neus bij een correct ingesteld zwaartepunt (ongeveer 25% van de voorzijdee van de neus) lichtjes met lege tank naar BENEDEN hangen. Dus niet de staart zoals je op je foto laat zien.

Over het algemeen heeft het monteren van de vleugel het effct dat het zwaartepunt iets verder naar achteren gaat.

Je moet het vliegtuig uitwegen zoals hij straks ook in de lucht vliegt dus MET vleugel.

Ja uiteraard de foto toont ook niet het zwaartepunt maar alleen de ingekorte romp. Het punt met dit apparaat is dat hij niet meer lijkt op de bouwtekening en verder is de bouwtekening niets meer dan een zij en bovenaanzicht met een vleugel. Er is geen zwaartepunt in getekend. de verhouding van voorkant en achterkant qua lengte is anders, de vleugel is groter geworden en de staart ook. Als ik 25% van de voorzijde neem zit ik 2 cm achter het punt waar ik denk dat het zwaartepunt moet zijn.
Maar goed de vraag is dus eigenlijk waar is dat zwaartepunt? wanneer ik op bouwtekeningen kijk van andere vliegtuigen lijkt het zwaartepunt altijd op de plek te zitten waar de vleugel het "dikste" is (heeft vast een mooie naam).

Laatst bewerkt:
Back