Depron educator op brandstof

wanneer ik op bouwtekeningen kijk van andere vliegtuigen lijkt het zwaartepunt altijd op de plek te zitten waar de vleugel het "dikste" is (heeft vast een mooie naam).
Ja dat klopt wel; het is doorgaans ook de plek waar de hoofdligger in de vleugel zit.
Als je helemaal geen referentie hebt, is 1/3 van de vleugelkoorde een goed uitgangspunt.

Ik heb op een aantal van mijn modellen op de onderkant van de vleugel aan weerszijden van de romp twee smalle strookjes linnenplakband geplakt op de plek waar het zwaartepunt moet zitten. Met duim en middelvinger kan je die blindelings vinden om even de balans te checken.

Ja bedankt ik denk dat dit het wel kan worden....maarrrr ik kom er zelf niet helemaal uit ik weet niet precies welke waarde ik waar in moet vullen. Ik heb zelf even een tekening gemaakt in paint en daar de afmetingen ingezet misschien dat iemand anders wel weet welke waarde waar moet want het is mij niet helemaal duidelijk. Ook de uitkomst kan ik niet ontcijferen :(
alle maten in millimeters
full

Als ik het wel goed heb gedaan lijkt het zwaartepunt erg ver naar achteren te zitten

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zwaartepunt is dus nog even een vraagteken.
Ik heb de accu voorin geplaatst dit is niet helemaal fraai geworden want ik had de ruimte links er voor bedoeld. Ik heb de tank schuin geplaatst zodat ook bij het stijgen de klunk in de brandstof ligt. Ik heb er ook een schakelaartje in gemaakt om de accu af te schakelen maar nu denk ik dat dit misschien alleen maar meer risico geeft op storingen of is dit wel gebruikelijk?
full

hier een detail van de staart met de pushrod die in een dun rietje naar de servo loopt. Wel moet de borging er nog op komen.
full

Ik ben al aardig opgeschoten en hij is bijna klaar. Hier zie je dat de nieuwe prop en spinner er op zitten. Ook heb ik een extra laag 3mm depron over de hele voorkant gemaakt voor stijfheid en het staat mooier over het triplex. Je zien de stokjes voor bevestiging van de vleugel met elastieken. De stokjes lopen door het 7mm vuren dat direct onder de vleugel zit. Ik heb gekozen voor extra grote wielen om te voorkomen dat hij voorover klapt daardat de wielen in het gras blijven hangen.
full

hier kun je zien dat de ophanging aardig hoog is zodat hij lekker kan veren bij een harde landing.
full

hier nog een overzichtfoto.
full

Ik maak de wielen verplaatsbaar met klitteband zodat ik nog iets kan doen met het zwaartepunt.

Zo, dat ziet er niet slecht uit. Jammer dat je 'm niet van hout hebt gemaakt... :rolleyes:

O ja nog iets vergeten..... hij weegt met volle tank 1300 gram dus dat geeft misschien wat ruimte voor wat extra gewicht aan de neus als dat nodig mocht zijn

Luppie ik als ik hem zo zie ziet hij er best aardig uit. Maar goed ik blijf mijn grote twijfels houden over de stevigheid van de kist en dan met name de vleugels. Als ik zo je bovenste foto bekijk heb je de tank er achterstevoren in liggen?

De klunk moet naar de staart wijzen en niet naar de motor. Heb je daar rekening mee gehouden?

De wielen met klitteband is geen goed idee, dn vliegen ze er letterlijk gelijk onderuit. De positie van de wielen heeft niet met je zwaartepunt te maken maar alles met grondstabiliteit. Te ver naar achteren maakt dat hij snel op de neus wil. Te ver naar voren ziet er niet mooi uit en dan wil de staart niet omhoog bij het opstijgen.

Als richtlijn kun je de voorlijst van de vleugel is de voorkant van het landingsgestel aanhouden.

Let op dat je in de romp een fatsoenlijke bevestiging maakt om hem op te monteren.

Luppie ik als ik hem zo zie ziet hij er best aardig uit. Maar goed ik blijf mijn grote twijfels houden over de stevigheid van de kist en dan met name de vleugels. Als ik zo je bovenste foto bekijk heb je de tank er achterstevoren in liggen?
Ja klopt ik heb de tank verkeerd liggen maar ik heb er voor gekozen om dit zo te houden omdat alles 3cm naar achteren zou schuiven ivm de aansluitingen van de slangen. Zo zou het zwaartepunt helemaal niet meer corrigeerbaar zijn. Ik heb nu de tank dus schuin liggen met het laagste punt voorin bij de klunk.
Tja en de stevigheid van de vleugels heb ik zelf geen iedee van het is maar net hoe snel hij straks kan vliegen en of je er dan extreme manoeuvres mee kan maken. Het ergste wat kan gebeuren is dat de opstaande uiteinden afscheuren oid.
De romp zelf heb ik geen twijfels over die is gewoon erg stevig daar kun je een inbreken mee neer knuppelen.

Luppie ik denk dat je er voor wat betreft de vleugels echt te licht tegenaan kijkt. Vooral als je nog moet leren vliegen, zul je in het begin echt geen perfecte bochten maken maar bochten waar veel G-getrokken word. Maar goed de praktijk zal het leren.

De tank moet je echt omdraaien anders loopt namelijk je motor niet als je neus omhoog gaat.

ik heb nog even een doorsnede gemaakt in paint dan kun je ongeveer zien hoe hij is opgebouwd.
full

De tank ligt ongeveer in een hoek van 30 graden in de romp dus je hoek van stijgen zal meer dan 30 graden moeten zijn voordat de brandstof niet meer bij de klunk is. Daarbij komt ook dat de tank dan zogoed als leeg moet zijn. Maar wanneer je daalt loopt je brandstof toch ook naar voren? of daal je niet in een hoek?

Luppie,

Het is echt verstandig de tank om te draaien. Ik kan dat niet op het forum uitleggen helaas. Als je je bij een club aansluit dan zijn de mensen daar best bereid uit te leggen hoe het werkt.

Hoe de tank nu ligt, daar krijg je echt problemen mee. Hert is ook voor de motor geen natuurlijke aanzuiging aangezien er veel bochten in zitten.

Alex

Wat Alex aangeeft over de tank had ik al eerder aangegeven. Als je nu de tank omdraait en een stuk naar achteren plaatst kun je de accu ervoor zetten, zit je gelijk beter met je zwaartepunt. Ook worden dan per saldo de slangen korter wat ook al een stuk beter is. Over de ontvangerschakelaar, ja dat is gebruikelijk :). Voor de vleugel die zou je toch even moeten laten controleren door een ervaren iemand. Die kan dan een simpele buigtest doen om de sterkte enigzins te bekijken. Ziet er verder goed uit :yes:

Voor de vleugel die zou je toch even moeten laten controleren door een ervaren iemand. Die kan dan een simpele buigtest doen om de sterkte enigzins te bekijken.
Leg de vleugel op twee stoelleuningen of zo... (aan iedere kant een ondersteuning op 1/4 van de vleugel) en stapel er dan in het midden wat boeken op, tot pakweg 3x het totaalgewicht van het toestel (incl. brandstof).
Drie keer is natuurlijk diskutabel... Een beschaafde looping trekt iets meer dan 2G, een paar bruuske stuurbewegingen kunnen wel eens harder uitpakken. Maar als-ie 3G kan dragen dan heb je tenminste een idee.

Vanavond de boekentest gedaan op de vleugel. Ik denk dat de vleugel sterk genoeg is (was) want hij kan 7200 gram aan boeken houden en dan steunt de vleugel op 15% van zijn lengte aan bijde zijden. Maar helaas kan hij niet 7300 gram aan boeken houden 8O dus ik kan morgen beginnen aan een mooie vleugel met V stelling

Zo, dat is nog eens testen tot het bittere einde! :)
7200 gram lijkt me al best een boel (hoewel ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt met die 15%), bij 4 kg zat je al aan 3G, je bent doorgegaan tot ruim 5,5 G! :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Nou met 15% bedoelde ik 15% van de vleugellengte dus 10 cm van de zijkant af. Het probleem was de depron ribben die ik er tussen had daardoor was de hoodfligger op die plek zwakker.

Even een paar dagen laten rusten en vandaag weer met volle moed begonnen aan vleugel V2.0 met wederom een span van 1400mm.
Hierbij wat verbeteringen/veranderingen gemaakt zoals de V stelling, groter vleugeloppervlak en geintegreerde rolroeren dus geen flapjes er aan geknutseld. Door de vleugel breder te maken (ipv 17,5 cm word hij over de hele lengte rond de 21 cm) hoop ik dat hij wat meer draagvermogen houd bij lagere snelheden. ook is hij nu over de hele lengte gelijk en geen platte omhoogstaande punten.

hier kun je de plek zien waar de V is gemaakt. 7x27 mm ligger met 4mm ribben. Alles vurenhout
full

van de zijkant gezien...
full

V stelling is 5 cm omhoog aan bijde kanten. Ik verwacht dat deze vleugel straks rond de 10 kilo moet kunnen houden als de sleunpunten 100cm uit elkaar staan (zal ik niet testen :hammer:). Hij word nu wel een 100 gram zwaarder als zijn voorganger verwacht ik.
full

het begint er toch steeds beter uit te zien! De tank omdraaien is niet noodzakelijk, maar wel beter.
als je het gewicht rond de 1,4-1,5 kan houden zal ie waarschijnlijk niet slecht vliegen.

fantastisch joh

Hoi Luppie,

Ik heb met plezier naar dit draadje gekeken en gelezen. Ik vind het echt leuk om te zien dat er nog mensen zijn die iets voor hun zelf willen doen en niet meteen willen meelopen met een clubje :o. Ik ben zelf ook van de auto's naar het vliegen gegaan en hier op het forum mijn eesrte iedeetjes op gedaan en begonnen met vliegen en weer bouwen om nog meer te bouwen...... maar nu vlieg ik lekker mijn rondjes en loopings en wat nog meer. Naar schatting gaat mijn kleine kistje ongeveer 160km/h toch leuk voor een onrealistische niet goed voor de hobby vliegding van schuim en wat satte prikkers. Ik hoop echt van harte dat je de smaak van het bouwen en experimenteren te pakken krijgt en na dit project nog meer leuke dingen laat zien. Als het vliegt dan petje af dat je het voor elkaar hebt gekregen :yes:.
Hoogachtend "De wildvlieger":!:

Laatst bewerkt:
Als het vliegt dan petje af dat je het voor elkaar hebt gekregen :yes:

Daar zeg je wel wat bij hou tot die tijd de pet maar even op ;).
Vandaag voor de 5e keer naar de locale vliegclub geweest maar ik weet nog niet of dat wat gaat worden. Ik zit ongeveer 20 jaar onder de gemiddelde leeftijd schat ik en volgens mij zitten ze niet echt te wachten op een snotneus als ik die met zijn zelfgeknutselde ding aan komt zetten. En als ik wil lessen moet ik eerst nog een leskist kopen... tja budget is nu al ver overschreden. Elkgeval geen positieve reacties. Die kisten zijn spik en span en 35Mhz is van vroager.... maar goed zal het ding wel een keer laten zien misschien valt het wel mee :rolleyes:.

Back